Redaksjonen

- Trenden er tydelig. Vi opplever en overrepresentasjon av elbiler og hybrider i skadestatistikken, forteller Bjørn Ove Slind, daglig leder i Gjensidige Stjørdal.

I tillegg er skadekostnadene hvor elbiler er representert dyrere enn når en bensin- eller en diseselbil er involvert.

- Mange elbiler er dyre i innkjøp, og de koster mer å reparere. Derfor øker gjennomsnittskostnadene på skadeutbetalingene når en elbil eller en hybrid er involvert, sier Slind, og tenker blant annet på alle Teslaene som ruller rundt på norske veier.

- Småkjøring

Gjensidige har en klar teori for hvorfor elbiler og hybrider krasjer oftere enn andre biler.

- De fleste elbiler går ikke så langt som andre biler, og blir derfor brukt til småkjøring. Erfaringsmessig vet vi at de fleste ulykker skjer på kortere turer, sier han.

Slind er noe overrasket over funnene i materialet som Gjensidige har kommet frem til.

- Vi trodde egentlig at elbiler var mer sikre og at skadene ville bli mindre, men det motsatte har skjedd, sier han.

Ny gruppe

Gjensidige og Johan Kristoffersen hos Kristoffersen Bil har tidligere samarbeidet innenfor trafikksikkerhetsfeltet, og jobber blant annet med refleksaksjonen på høsten og har tidligere gjennomført temakvelder som har omhandlet emnet.

Gjennom gruppen ”Trygg i Trafikken” har de fått med seg flere ildsjeler som sammen planlegger å gjennomføre ulike temakvelder med emner som skal engasjere alle som ferdes i trafikken.

- Denne gangen har vi innledere fra Vianor og Nokia som forteller om dekkvalg, og Statens Vegvesen som innleder om vintervedlikehold på veiene. Hele formålet med gruppen og temakveldene er å sette fokus på forebygging, sier Slind.

Torsvik kommer

På møtene blir det også arrangert loddsalg, hvor alle inntekter går til refleksaksjonen. Neste møte foregår 9. april, og da kommer det musikalsk besøk til trafikksikkerhetsildsjelene.

- Chand Torsvik kommer for å underholde, og da håper vi på minst dobbelt så mange, sier Johan Kristoffersen, som presiserer at temakveldene er åpne for absolutt alle.

Drøyt 30 sjeler møtte opp på den første kvelden, men målet er at Trygg i Trafikken skal bli en fast møteplass for et større trafikkinteressert publikum.

- Vi planlegger å arrangere tre til fire temakvelder i året, og neste gang skal vi se nærmere på fremtidens bilpark og de ulike energiløsninger vi kan forvente vil bli brukt i bilindustrien i fremtiden i tillegg til underholdning av Chand Torsvik, sier Slind.