18 °C Stjørdal, NO
19/09/2018

2. plass for Welland & co

Laget DNV Fuel Fighter fikk en strålende andreplass i årets Shell Eco-marathon. Bak fra venstre: Lotte Vandenberg, Knut Einar Aasland, Aksel Qviller, Sigri Halsteinsild Bleie, Uwe Schindler (prosjektleder), Timm, Håkon Jenserud, Jardar Sølna Øverby og Mats Hoel. Foran fra venstre: Alexander Welland, Tim Mjellem Stockfleth og Silje Owrenn.
Norfloor åpning sept 18

Sist oppdatert

Det norske laget i Shell Eco-marathon, DNV Fuel Figther, med bl.a. stjørdalingen Aleksander Welland endte på en solid andreplass under konkurransen i Tyskland lørdag.


En nærmest målløs og lykkelig teamleder, Uwe Schindler, hadde problem med å uttrykke hva han egentlig følte da konkurransen var over og de kunne konstatere at de hadde klart andreplassen.

-Tenk at vi vurderte å trekke oss fra Shell Eco-marathon ved juletider. Ja, og vi tenkte det for bare en uke siden også. Dette har vært en periode med noen fantastiske oppturer og tider hvor vi er sikker på at vi ikke klarer å få bilen ferdig. Akkurat nå vet jeg nesten ikke hva jeg føler. Vi har ikke sovet mye de siste dagene, så vi er totalt utladet og lykkelig, sier Schindler.

 

Lagets sjåfør, Mads Hoel, som har den intense jobben med å kjøre bilen er svært fornøyd med resultatet og konkurransen.

-Å være med på Shell Eco-marathon er nok det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv, gliser han under hjelmen like før han setter seg inn i bilen før siste forsøk.

Det er flere kategorier de 212 deltakende lagene konkurrerer i, og DNV Fuel Fighter er i klassen ”Urban Consept” som betyr at bilen skal være bygd på samme prinsipp som dagens biler, og dermed setter krav til en viss kjørekomfort og 4 hjul, noe bilene i klassen for prototyper ikke har som krav.

 

Laget kom til Tyskland allerede tirsdag for å gjøre forberedelser til de formelle rundene. Torsdag startet konkurransen og i løpet av tiden fram til lørdag får lagene fem sjanser til å gjennomføre seks runder på EuroSpeedway banen i Lausitz i Tyskland.

 

Det var under lagets siste sjanse de lykkes med et resultat som holdt til en god andreplass med resultatet 99 kilometer/kWt, som tilsvarer ca 1000 kilometer på drivstoff tilsvarende en liter.

 

Laget hadde en målsetting om å sette verdensrekord i år, men den stående rekorden på 1246 kilometer som ble tatt av den samme bilen i 2009 ble ikke slått i år heller.

 

Årets vinner ble et nederlandsk lag som ble målt til å oppnå 104 kilometer/kWh på drivstoff tilsvarende en liter bensin, som betyr at det var svært likt mellom de to vinnende lagene.

 

 

Fakta om Shell Eco-marathon Europe 2011:

-Shell Eco-marathon Europe arrangeres nå for 27. gang. De siste årene har også Amerika og Asia gjort egne arrangement.

-Ca 3000 studenter og veiledere deltar i Europa i år.

-212 lag deltar

-27 land er representert

-I år konkurrerer 149 av lagene i kategorien for prototyper, mens 63 lag deltar i Urban concept kategorien.

-87 lag har valgt å konkurrere i en ny klasse som kalles E-mobility og omfatter biler som går på Hydrogen, batteri og solenergi.

 

Deltakere:

Teamet 2011 består av totalt 19 medlemmer. 9 personer tilhører kjernen av teamet og har erfaring fra forskjellige spesialiseringsområder innenfor sin studieretning, eksempelvis: prosjektledelse, maskinteknikk eller kybernetikk.

 

Kjerneteamet er:

Håkon Jenserud, Uwe Schindler (prosjektleder), Mats Hoel, Tim Mjellem Stockfleth, Aksel Qviller, Alexander Welland, Sigri Halsteinsild Bleie, Jardar Sølna Øverby og Silje Lyngved Owrenn.

 

NTNUs deltakelse:

Studentene fra NTNU deltar i prosjektet ved å skrive sin masteroppgave ved NTNU, og baserer sin hovedoppgave rundt å bygge bilen, delta i Shell Eco-marathon, samt å skrive en omfattende rapport om prosessen. De andre 10 personene som er viktige brikker i prosjektet jobber med design, PR og media, samt sponsor kontakt. Det er også frivillig hjelp i form av både mekanisk og kybernetisk kompetanse. To av medlemmene har allerede høstet erfaringer innenfor dette prosjektet og Shell Eco-marathon, da de var en del av DNV Fuel Fighter teamet i 2010, og tar utfordringen en gang til. Det er nå for fjerde gang at NTNU stiller med et lag i denne konkurransen, og bilen DNV Fuel Fighter er allerede tidligere verdensrekordholder da den i 2009 kjørte 1246 km på en energiekvivalent tilsvarende én liter bensin. DNV (Det Norske Veritas) er lagets hovedsponsor, og står bak navnet DNV Fuel Fighter.

Les forrige sak:
Foto: Odd Rune Wang
Fotokonkurransen uke 22

  Her kan du se ukas bidrag til fotokonkurransen. Vent noen […]

Close