-3 °C Stjørdal, NO
07/03/2021

Maxus-endelig1
Header-Bingo-med dato
SparHegra uke 10

Bedriften måtte utforske nye måter å drifte. Nå gjør de det bedre enn noen gang

Koronaen har ført til store endringer for bedriften

Daglig leder for Lykkemat AS, Hilde Loua forteller hvordan bedriften klarte seg gjennom den verste perioden da pandemien stengte ned samfunnet i mars i fjor. Daglig leder for Lykkemat AS, Hilde Loua forteller hvordan bedriften klarte seg gjennom den verste perioden da pandemien stengte ned samfunnet i mars i fjor.

Lykkemat AS økte både salg og nedslagsfelt da pandemien ankom i mars. Nå gjør de det bedre enn noen gang.

– Da pandemien inntraff var vi i en helt annen situasjon enn hva vi er i dag, sier daglig leder for Lykkemat AS, Hilde Loua.

Startet nettbutikk

For bedriften som ligger ved Tømra i Selbu ble det et hardt slag da koronapandemien satte en brems på den vanlige hverdagen i mars.

– Det var rett og slett brutalt, være eller ikke være. Så bank i bordet, det kommer alltid noe godt ut av det som er negativt også, forklarer Loua snart ett år etter.

Løsningen for å overleve ble å starte nettbutikk.

– Nettbutikk ble et must for oss. Vi har fått et mye større nedslagsfelt enn hva vi har hatt tidligere, og spredd oss utover landet, sier hun videre.

Null erfaring

Før mars i 2020 hadde ikke Lykkemat butikkutsalg fra Selbu. Her gikk alt ut til gårdsutsalg og delikatessebutikker. Med null erfaring og dårlig likviditet var det ikke bare enkelt å skulle starte en nettbutikk heller, forklarer lederen.

– Vi hadde null erfaring med netthandel, og var veldig usikker på plattform og hvordan dette skulle lages. Så fant vi ut av den nettbutikkløsningen vi nå har, sier hun.

Nettbutikkløsningen de fant ga bedriften et halvt års gratis forbruk i forbindelse med pandemien.

– Det er krevende også med nettbutikk. Det går en del ressurser her, like mye som når en kunde kommer inn i butikken. Det må være god logistikkordning. Her har vi gode erfaringer, og vi har tjent på at andre har delt sine erfaringer med oss i forkant, forklarer Loua videre.

– Voldsom økning

Per i dag selges nesten alt bedriften produserer som for eksempel hjemmelaget knekkebrød, granola, kjeks og honning via nettbutikken. Ifølge Loua har nettbutikken gitt en voldsom omsetningsøkning.

– Vi har hatt en helt uvanlig januar i år, sammenlignet med de tre siste årene. Det å skaffe et større nedslagsfelt over nett, samt å selge rundt til butikker har nok gitt det resultatet, sier hun.

Les forrige sak:
Dette bildet stakk av med seieren

Her kan du se bildene fra fotokonkurransen

Close