1 °C Stjørdal, NO
15/12/2019

Bygdas beste venn i 100 år

– Vi innbiller vel oss at verken frostinger eller andre forstår helt hvor tøft det er å holde avisa i gang

BLIDSPENTE 100-ÅRINGER: Damene i Frostingen ser lyst på 100 nye år for lokalavisa. Fra venstre: Irene Røkke, Kristin Christiansen og Janne Hopmo. Oddny Gumaer og Sigfrid Hagerup var ikke til stede da bildet ble tatt.
Hellsenteret111219

I 100 år har de holdt ut i en tøff bransje og i et marked som «normalt» er i minste laget. Men damene i lokalavisa Frostingen tar smilende fatt på de neste 100.

– Vi har hatt et blaff av mannfolk, men nå er det bare oss damene ja. Men det hadde gjort seg med en kar da, – ja, iallfall til å skrive om «manneting» som bil og sport, sier Frostingen-damene mens de nyter dagens lunsj med brede smil.

Uten avisbakgrunn

Det flires mye i Frostingen. Redaktør og daglig leder Janne Hopmo og annonsekonsulent Irene Røkke er veteranene i den fem damer store staben. Ingen av de to hadde noen som helst avisbakgrunn da de havnet i nettopp den bransjen.

Da Kristin Christiansen kom i 2008 med grafisk utdannelse, og Sigfrid Hagerup med journalistutdannelse og -erfaring i 2013, «landet» staben. Oddny Gumaer er siste tilskudd, med erfaring fra både bokskriving og organisasjonen Partners.

– Jeg skulle hjem til Frosta og var overbevist om at det var fransklærer jeg skulle være. Jeg begynte som det, men på si´ skrev jeg litt for avisa. Etter hvert havnet jeg her i stedet for lærerrollen, sier Janne Hopmo. Hun er utflyttet, og innflyttet, frosting som tilbrakte mange år i Frankrike før hun kom tilbake til halvøya. Nå har Hopmo styrt Frostingen de siste 17 årene, og det har hun gjort på en stødig måte etter noen år med turbulens rundt årtusenskiftet.

– Avisa ble slått konkurs i 2000, men heldigvis så mange nytten og verdien av å ha lokalavis på Frosta. Blant annet Frosta kommune og Coop. Når vi så fikk masse god hjelp fra avisfamilien Viem kom vi godt i gang igjen og det går da rundt, sier Hopmo.

«Invaderte» Åsen

Nye medier og digitale løsninger har snudd avisbransjen omtrent på hodet siden Hopmo kom seilende inn i redaktørstolen i 2002. Men, omtrent mot alle odds, har Frostingen holdt hodet over vannet. Det er få bygder med drøyt 2500 innbyggere som har egen lokalavis med fem ansatte, men på Frosta har de det. Med litt hjelp fra åsbyggene da.

– Det var et være eller ikke være for oss at vi begynte å skrive om Åsen. Selv om det var litt motstand på Frosta i starten har det vært en suksess, sier Frostingen-damene om grepet som ble gjort i 2013.

Åsbyggene har tatt godt imot Frostingen, som har åpent lokalkontor i Åsen hver torsdag.

– Det er mange som stikker innom og tipser om ulike ting, sier Sigfrid Hagerup som sitter på det trange, men praktiske Åsen-kontoret, torsdagen vi er innom.

Med over 1500 ekstra innbyggere å skrive om og til, ble livsgrunnlaget for lokalavisa straks et helt annet.

– Dessuten er det mange bånd mellom de to bygdene, og ganske så mange kvinner og menn fra Frosta og Åsen har funnet hverandre opp gjennom årene. Det gjør at det som skjer på Frosta er interessant for åsbyggene og motsatt, sier Janne Hopmo.

Kommunen på lag

Hun er lokalavisredaktør med stor L. At Frosta kommune er største aksjonær setter hun stor pris på, men poengterer at det ikke har noen som helst betydning for hva avisa skriver om.

– Kommunen stilte opp på en flott måte og ble største eier da avisa trengte det for 19 år siden. For kommunen og for innbyggerne var det viktig med lokalavis mente de som styrte Frosta den gangen, og sånn har det fortsatt, sier Hopmo.

Fram til valget i september var Frode Revhaug styreleder i Frostingen, men da han ble valgt til ordfører måtte det gjøres endringer. Nå er Stig Tore Laugen nyvalgt styreleder i lokalavisa, og den meget så rutinerte mediemannen fra Frosta er rett mann på rett plass, mener Hopmo.

Men selv om den nyvalgte styrelederen har journalistisk erfaring fra både Dagens Næringsliv, NTB og VG kommer Frostingen til å være Frostingen slik den har vært.

– Selvsagt skulle vi gjerne hatt mer tid til å gå dypere inn i enkelte saker, men skulle vi gjort det, ville det blitt lite tid til å lage avis, og så trives vi med å være ei avis som fastboende og hyttefolk gleder seg til å finne i postkassen, sier Janne Hopmo.

– Aldri noen gullgruve

Frostingen er stort sett ei papiravis, men har også tatt steget inn i nettavis-verdenen. Det er ingen vei utenom, mener damene i lokalavisa.

– Vi vokser også på nett, men de aller fleste vil fortsatt ha Frostingen i papirversjon. Bransjen og markedene endrer seg raskt, og vi skal henge på. Det er vi nødt til, sier Irene Røkke, som daglig har tett kontakt med både annonsekunder og andre Frostingen-lesere. Hun og resten av staben har klart å holde hjulene i gang og inntektene oppe, men det er ingen dans på roser.

– Det er en tøff bransje og Frostingen kommer aldri til å bli noen gullgruve. Vi innbiller vel oss at verken frostinger eller andre forstår helt hvor tøft det er å holde avisa i gang, for det er en kamp om lesere og kroner hver eneste dag, sier Frostingens fem damer.

Les forrige sak:
Guts-sjefen kan bli hele landets ildsjel

Sverre Inge Ness er Trøndelags kandidat til gjev kåring

Close