15 °C Stjørdal, NO
24/05/2019

Bygger om for å få plass til 1000 nye varer

– Vi bygger hyllene slik kundene handler, ikke etter hva leverandørene ønsker seg

Butikksjef Frode Helsø hos Extra Stjørdal varsler en småhektisk periode når hyllene skal klargjøres for over 1000 nye varer. Butikksjef Frode Helsø hos Extra Stjørdal varsler en småhektisk periode når hyllene skal klargjøres for over 1000 nye varer.

– Det kan nok bli litt ekstra hektisk i butikken i disse dager, sier butikksjef Frode Helsø hos Extra Stjørdal.

– Mens fotballen snakker om sitt overgangsvindu, snakker dagligvarebransjen om lanseringsvinduer. Ett av dem er i februar. En rekke nyheter er kommet til butikkene som dermed må bygge om hyllene for å få plass til de nye varene. Dette er en ganske stor jobb for våre ansatte, men den er også litt spennende. I Coop og Extra bygger vi nemlig hyllene slik kundene handler, ikke etter hva leverandørene ønsker seg, sier Frode Helsø.

Valgmuligheter

Som et eksempel nevner han potetgull-hyllene. Leverandørene vil nok aller helst samle alle sine produkter slik at det ser fristende ut og de får markedsført sitt merke.

– Men vi vet at kundene våre, som er de som eier oss, først og fremst velger potetgull ut fra smak. Da er det enkleste for kundene at vi samler alt med peppersmak et sted, salt et sted og alle med smak av paprika. Da er det enklere for deg som kunde å finne dine favoritter, sier Helsø.

Og slik kan butikksjefen fortsette kategori for kategori. For eksempel vil syltetøy bli satt opp etter innhold og melk etter fettinnhold.

Kundene bestemmer

– Mange tror nok at det er leverandørene som bestemmer hvor varene skal stå og at de «kjøper seg plass». Men i Extra går ikke det. Vi skiller oss fra konkurrentene ved at vi er eid av kundene. 1,3 millioner av dem har gitt sitt samtykke til at vi kan bruke handledata nettopp til å bygge butikken slik at de får en enklest og best mulig handleopplevelse, sier butikksjefen på Evja.

Coop Storlien artikkelnivå

Extra-kjeden har bare de siste månedene økt sortimentet med nesten 300 flere varer. Men skal det inn 1.000 nye varer, så betyr det også at noen må ut.

– Vi har fortsatt 1.200 flere varer enn konkurrentene våre i lavpris, men noen må ut for at vi skal få plass til nyhetene. Det er de varene som kundene ikke har handlet nok av. Et eksempel på en vare som går ut av sortimentet er Coop makrell i tomat på tube, sier Helsø.

 

 

 

 

 

Les forrige sak:
Retten fikk ikke medhold i sitt krav om fengsling av disse to mennene og en kvinne som ble pågrepet i forrige uke. (Foto: Overvåkningskamera)
Politiet ønsker tips etter to innbrudd

To personer "fanget" på overvåkningskamera under innbrudd.

Close