20 °C Stjørdal, NO
24/07/2021

Spar Hegra header uke 29
Header-Bingo-uten dato

– Det er et eventyr

Gytis Rakauskas (48) startet sin bedrift i en garasje – nå har han 11 ansatte

Gytis Rakauskas (t.v.) og sønnen Arnas har vært med på en eventyrlig reise fra 2004 og frem til i dag. Gytis Rakauskas (t.v.) og sønnen Arnas har vært med på en eventyrlig reise fra 2004 og frem til i dag.

Det hele startet i en garasje i 2004. Nå driver Gytis Rakauskas en bedrift med 11 ansatte i et 1200 kvadratmeter stort bygg på Geving. Nå forteller litaueren om forretningseventyret, og ikke minst om da han spilte en viktig rolle under dramatiske hendelser i Vilnius i 1991.

I april er det to år siden han flyttet bedriften Gytis Autek fra Hognes gård til Geving, men la oss først skru tiden tilbake noen år.

I 2004 hadde Rakauskas kommet til en skillevei. Kona Ingrida og barna Gina og Arnas trengte mer plass enn boligen de rådde over i Trondheim. De ville gjerne kjøpe et hus, men banken sa nei. Hans mekanikerinntekt ga ikke stort nok inntrykk til at bankmedarbeideren ville gi dem lån. – Du må tjene mer, var beskjeden han fikk.

Hele 7500 ulike artikler har Gytis Rakauskas i reolene i det gedigne lagerlokalet på Gevingåsen.
Hele 7500 ulike artikler har Gytis Rakauskas i reolene i det gedigne lagerlokalet på Gevingåsen.
Reparerte i garasjen

Dermed startet Rakauskas et enkeltmannsforetak hvor han på kveldstid reparerte biler i en leid garasje. Etter hvert ble innsatsen belønnet, og i 2007 flyttet han og familien til Malvik inn en enebolig og bygget samtidig en stor garasje hvor han fortsatte med sitt lille firma i noen år.

– I 2010 deltok jeg på en stor bilmesse i Frankfurt, og kom i kontakt med noen russere som produserte bilmatter. Jeg tenkte at hvis bilmattene de produserte tålte russiske forhold, skulle de også fungere bra her i landet. Etterpå sa det pang, forteller han.

De ansatte ved bedriften har alle bidratt til forretningseventyret på Gevingåsen, foran fra venstre: Ieva Vengalytė, Natalija Pogorelova, Regimantas Verketis, Gytis Rakauskas og Arnas Rakauskas, bak fra venstre: Rokas Salaka, Laurynas Mazonas, Roman Pachomov, Gintaras Petrenas, Virginijus Andruska og Viktoras Urbonas. Foto: Ole R. Håve
De ansatte ved bedriften har alle bidratt til forretningseventyret på Gevingåsen, foran fra venstre: Ieva Vengalytė, Natalija Pogorelova, Regimantas Verketis, Gytis Rakauskas og Arnas Rakauskas, bak fra venstre: Rokas Salaka, Laurynas Mazonas, Roman Pachomov, Gintaras Petrenas, Virginijus Andruska og Viktoras Urbonas. Foto: Ole R. Håve
Opp mot hundre ordrer daglig

En nettside ble også etablert samtidig, og i oppstarten reiste Rakauskas gladelig ned til postkontoret med et smil om munnen for å sende av gårde fem-seks ordrer til nettkunder som ventet spent på nye bilmatter til firehjulingen hjemme. I tillegg fikk Rakauskas også en avtale med en bilforretning i Trondheim som gjerne ville kjøpe bilmatter av den litauiske mannen.

I dag behandler Rakauskas og hans ti kolleger mellom 70 og 100 ordrer hver dag. På det 950 kvadratmeter store lageret i Gevinglia finnes 7500 unike vareartikler fordelt utover reoler så høye som hus.

– Vi har også åpent for privatkunder som stikker innom, men de er svært få. De aller fleste handler via nettet, og vi sender til kunder over hele landet. I tillegg leverer vi varer til tre bilimportører, og med den ene har vi inngått en avtale som strekker seg over hele 2021, forteller han.

Gytis Rakauskas startet i det små, men har gjennom årenes løp bygd opp en solid bedrift med 11 ansatte.
Gytis Rakauskas startet i det små, men har gjennom årenes løp bygd opp en solid bedrift med 11 ansatte.
48 leverandører

Bilmatter er fortsatt viktig for bedriften, men andre varer som panserbeskyttelse, terskellister, skvettlapper, plater under motor og mye annet har også kommet inn i sortimentet.

– I dag har vi 48 leverandører fra hele verden. Jeg starter gjerne dagen grytidlig med en prat med en leverandør i New Zeeland. Deretter fortsetter det med samtaler i Kina og Taiwan, før Tyrkia, Russland og Europa står for tur. Dagen avsluttes i USA, sier Rakauskas, med et smil.

Fra sitt kontor har Gytis Rakauskas kontakt med leverandører over hele verden.
Fra sitt kontor har Gytis Rakauskas kontakt med leverandører over hele verden.
Omsetningsøkning

Bygget på Gevingåsen ble satt opp i 2019, og rommer 1200 kvadratmeter hvorav 950 er lagerplass. Resten er kontorer og resepsjon. Bygget kostet rundt 20 millioner kroner inkludert tomtekostnadene, og Gytis Autek omsetter i dag for i overkant av 20 millioner kroner årlig. I 2019 var tallet rundt 18 millioner kroner.

– Vi har økt omsetningen med mellom 10 og 15 prosent årlig de siste årene. Da vi kjøpte tomten av kommunen bygde vi så høyt, bredt og langt som vi fikk lov til. Fortsetter veksten må vi allerede om et par års tid begynne å se oss om etter andre lokaler, forteller Rakauskas, som skryter av sine ansatte som gjør en svært viktig jobb for bedriften.

Strid om uavhengighet

48-åringens liv inneholder mye mer enn en suksessfull forretningshistorie. Han kunne endt sine dager i Vilnius sentrum etter noen dramatiske januardager i 1991, i det som kunne endt i et fatalt blodbad.

Ledet av en antikommunistisk og antisovjetisk bevegelse ble Litauen den første sovjetstaten til å erklære sin selvstendighet. Etter lang tids misnøye og store demonstrasjoner kom erklæringen 11. mars 1990. Uavhengigheten ble ikke tatt nådig imot i Moskva hvor man fryktet Sovjets kollaps, og Litauen ble utsatt for et voldsomt press.

Tidlig i 1991 eskalerte situasjonen. Regimet i Moskva krevde at Litauen igjen skulle gjeninnføre den sovjetiske grunnloven, og med det gi opp kampen for selvstendighet. Dette nektet litauerne.

11. januar 1991 ble Den røde armé satt inn i Litauen, hvor de raskt tok kontroll over flere strategisk viktige bygninger.

Ga informasjon fra en Lada

Det er her forretningsmannen fra Gevingåsen og Malvik kommer inn. Med sin Lada tok den den gang 19 år gamle karen opp jakten på tanksene, sammen med 8-10 andre motstandsungdommer.

– Vi fulgte med på bevegelsene til troppene og tanksene, og kjørte i vill fart til myndighetene hvor vi rapporterte inn informasjonen, forteller Rakauskas.

På den måten fikk myndighetene viktig informasjon før mobiltelefonens tid, og kunne agere med større sikkerhet. Likevel var det på mange måter en tapt kamp, og det toppet seg natt til søndag 13. januar. Over tusen litauere forsøkte å forsvare en bygning som huset TV- og radiosenteret, men måtte gi opp. I angrepet ble 13 sivile litauere drept, og flere hundre ble skadet. Som en følge av dette går dagen nå under navnet ”Den blodige søndagen”.

– Det kunne gått enormt mye verre. Hvis en gal mann hadde begynte å fyre løs fra tanksen eller om noen hadde sendt en molotovcocktail mot tanksene, kunne det gått skikkelig galt, sier Rakauskas.

Reiste 30 mil

Mens dette pågikk mobiliserte litauerne seg, og dagen etter samlet over 50.000 mennesker seg rundt høyesterettsbygningen og TV-tårnet, hvor de satte opp barrikader for å hindre de sovjetiske stridsvognene. Én av dem skulle bli hans kone.

– Ingrida kjørte fra Klaipėda 30 mil unna for å delta i demonstrasjonen, men det kom folk fra hele landet for å forsvare Litauen mot Sovjet. Noen tok til og med busser som de fylte opp for å komme til hovedstaden for å demonstrere, sier han.

Kun åtte år senere dukker Rakauskas opp i Trondheim, som racingmekaniker for den tidligere europamesteren i rallycross, Eivind Opland. I 2002 kommer Ingrida og barna Gina og Arnas flyttende til Trondheim, og to år senere startet eventyret som hittil har nådd Gevingåsen og som langt fra er avsluttet.

Les forrige sak:
Manglet bombrikke. Det ble en kostbar affære

Totalt ble 14 kjøretøy kontrollert under en nattkontroll av tunge kjøretøy

Close