18 °C Stjørdal, NO
22/07/2019

– Det er virkelig verdt det

Kristin (20) om «annerledes-året» ved Peder Morset folkehøgskole

Kristin Rebekka Kolstad er 20 år og deler i dette innlegget sine erfaringer fra sitt skoleår ved Peder Morset folkehøgskole. (Foto: Privat) Kristin Rebekka Kolstad er 20 år og deler i dette innlegget sine erfaringer fra sitt skoleår ved Peder Morset folkehøgskole. (Foto: Privat)

Et annerledes år, et spennende år og et utviklende år. Slik oppsummerer gjerne elever ved Peder Morset folkehøgskole (PMF) sitt skoleår. PMF er en viktig aktør i Selbu-samfunnet, både som arbeidsplass og samfunnsaktør. Kristin Rebekka Kolstad er 20 år, og var elev ved PMF dette skoleåret. Her deler hun sine erfaringer fra skolen som er litt annerledes enn de fleste skolene:

Skoleåret 2018-2019 gikk jeg på Peder Morset folkehøgskole på Selbustrand. Jeg hadde lenge drømt om å tilbringe ett år sammen med hesten min før jeg tok fatt på videre studier. Jeg ønsket meg en folkehøgskole i nærheten for å ha minst mulig tid med hestetransport, og en skole med ei allsidig hestelinje som ikke fokuserte alt for mye på verken det ene eller det andre innen hestesport. Jeg søkte på nettet etter ulike muligheter, og fant ut at Peder Morset folkehøgskole var den perfekte skolen som ville møte alle mine ønsker.

Peder Morset folkehøgskole er en frilynt folkehøgskole på Selbustrand i Trøndelag grunnlagt i 1976 av Helge Morset. Han var sønn av motstandsmannen og selbygg Peder Morset, og ønsket en folkehøgskole mer åpen for integrering av mennesker med funksjonshemming. Skolen opererer etter en idé kalt omvendt integrering. Det tilbys 68 elevplasser, hvor 40 av disse er forbeholdt elever med lett utviklingshemming. Flertallet av elevene er altså elever med utviklingshemming, og elevmassen blir omvendt av det den kanskje vanligvis er. Alle elevene bor på egne rom med eget bad, i internater med opptil ni andre elever. PMF er den eneste folkehøgskolen som har et samarbeid med organisasjonen MOT, og har utdannede «MOT-coacher» som arbeider med å formidle verdiene både MOT og skolen står for, som inkludering, likeverd, fellesskap og mangfold. Skolen arbeider etter mottoet «bli den du er».

– Gyllen mulighet

Jeg var på forhånd ganske spent på skoleåret mitt med tanke på den unike elevmassen på Peder Morset, men tenkte samtidig det var en gyllen mulighet til å møte mange forskjellige, interessante folk jeg ellers ikke ville ha møtt. Da jeg første skoledag ble møtt av trivelige og hjelpsomme ansatte, både i stallen og oppe på selve skolen, og ikke minst en herlig blanding elever, ble mange av nervene mine fort borte. Jeg hadde sett for meg at jeg nok kom til å bli mye alene i løpet av året, men der tok jeg grundig feil. Jeg ser nå at når man går på en skole med høyt interessebasert innhold i hverdagen, og bor så tett på hverandre, skal det godt gjøres å ikke bli kjent med folk. Når skolen i tillegg har en svært god prioritering av verdier, og en såpass spesiell idé å jobbe etter, får man venner. Rett og slett.

I løpet av året har jeg sett utrolig gode eksempler på samhold og inkludering, og ALLE elevene ble sett på som nettopp det de var; elever. Dette gjør at elever med utviklingshemming får føle seg normale og inkluderte, og elever uten utviklingshemming slipper å føle på press og ansvar for å være «lærer» eller å «passe på» de andre elevene, som jeg har opplevd ofte kan skje i grunnskolen. Jeg er helt sikker på at dette er med på å skape trivsel hos alle elevene på skolen, både med og uten utviklingshemming.

– Evig takknemlig

Som tidligere nevnt bor alle elevene på internat. Disse er nye, moderne hus med opptil ti elevrom og felles stue, kjøkken, vaskerom og loft. Alle rommene er enmannsrom med eget bad, en sjelden luksus på folkehøgskole. Elevene har selv ansvar for å vaske og rydde på rommene, og for å vaske egne klær. Fellesarealene vaskes på rundgang. Man lærer altså hvordan man holder hele huset rent, og kan få innarbeidet gode vaner omkring dette. Min opplevelse er at livet på hus er utrolig trivelig. Jeg bodde selv på hus 6, og stortrivdes der. Vi lagde oss fort vaner sammen, som at vi den første tiden ventet på hverandre for å gå samlet til hvert måltid. Vi hadde også mange koselige stunder på huset, og det gikk mye i film, snop, brettspill, kakao og nudler. Samholdet og inkluderingen jeg opplevde på internatet var uslåelig, og det tok ikke lang tid før vi hadde opprettet en egen gruppesamtale på sosiale medier hvor vi kunne varsle resten dersom noen av oss planla å se en film eller lignende. Alle var alltid invitert. Jeg hadde ikke sett for meg at vi skulle få så nær kontakt med hverandre som vi gjorde, og er evig takknemlig for den fantastiske gjengen på huset som hjalp til å gjøre folkehøgskoleåret mitt så bra som det ble.

Coop Storlien artikkelnivå
Hestelinja

Peder Morset folkehøgskole har per dags dato sju ulike linjer: arbeidstrening, design og håndverk, drone og kamera, flexi – aktiv livsstil, hesteliv og friluftsliv og idrett, og vil ha to nye til neste skoleår: klatring, ski og kajakk og strikking. Jeg gikk på hesteliv-linja. Jeg valgte nettopp denne linja fordi jeg ønsket å tilbringe ett år sammen med hesten min før jeg tok fatt på videre studier, forhåpentligvis veterinærstudiet. Hestelinja på Peder Morset tar heller ikke ekstra betalt for å ta med egen hest, noe jeg ser på som et stort pluss. På linja hesteliv går man gjennom temaer som natural horsemanship, sprang, dressur, turridning og trikstrening, og skoleårets innhold tilrettelegges i stor grad etter hva elevene ønsker å jobbe med. Det er stort fokus på at det skal være godt å være både hest og elev på PMF, og stallen er bygd som en stor og åpen utegangsstall med store områder for hestene å bevege seg på. De aller fleste hestene går barfot hele året, og mange ris med bittløst hodelag. Det er altså ingenting å si på hesteholdet i stall PMF. Man kan enten ha med seg egen hest, eller låne en av skolehestene. Vi var tre elever som hadde med oss egen hest, og ingen av oss opplevde problemer med å få hestene våre inn i flokken eller rutinene på skolen.

Hverdagen på hestelinja var preget av mye arbeid og bratte læringskurver. Alle elevene måtte på rundgang hjelpe til med stallvakter både morgen og kveld, og hestene måtte trenes også utenom skoletid, for eksempel i helgene. På starten av skoleåret var jeg bekymret for at jeg og hesten min ikke kunne nok faglig, og at folk ville forvente mer av meg siden jeg hadde med meg egen hest. Dette var helt unødvendige bekymringer. Formålet med et slikt år er jo å lære mer enn det man allerede kan, uansett hvilket nivå både man selv og hesten er på. Jeg syns både jeg og hesten min fikk mange gode opplevelser og erfaringer i løpet av skoleåret, og at vi har lært mye, både faglig og sosialt. Jeg tror et slikt år kan by på utrolig mye for deg både med og uten egen hest, uansett forkunnskaper.

Kastet ut i det

Noe av det viktigste for meg dette folkehøgskoleåret har vært å utvikle meg selv og å prøve å finne ut hvem jeg er og hvem jeg vil bli. Jeg har fått prøve utrolig mange nye ting, samtidig som jeg har fått frihet til å dyrke de interessene jeg allerede har. Noen eksempler på nye ting jeg har fått prøvd er fjellklatring, taekwondo, hundekjøring, å ri på overnattingstur med hesten min, å galoppere på ei strand, å delta på som rytter på Karolinerspelet, å hjelpe til på PMF-lekene og å delta på kostymeritt. Noen gamle interesser jeg har fått fortsette med er ridning og hestestell, friluftsliv og å spille klarinett, piano og gitar, noe jeg har fått gjort ved flere anledninger og vist frem ved ulike oppvisninger. Jeg har også sittet i skolens styre, og dermed lært mye om driften av en folkehøgskole og hva som ligger bak, noe jeg har fått stort utbytte av. På PMF får man altså prøve mye mer enn det som står på timeplanen til linja, og jeg syns det er viktig at det legges til rette for at alle elevene kan prøve nye ting og få nye interesser i tillegg til å holde på det de allerede kan. Miljøet på Peder Morset folkehøgskole er veldig åpent, og dersom det er noe en ikke har prøvd før eller ikke er god til kan man bare kaste seg ut i det. Alle gjør så godt de kan og ingen dømmer hvordan resultatet blir.

– Ingen må undervurderes

I løpet av skoleåret har jeg lært veldig mye, både faglig, på linja og ellers, og sosialt. På linja har jeg fått mye kunnskap og erfaringer som jeg kan ta med meg videre, og det samme gjelder hesten min. Lærerne er oppmuntrende og flinke, og hjelper alle med personlig utvikling innenfor hvert tema. De legger også til rette for at elever med privathester kan jobbe med eventuelle egne mål i løpet av skoleåret. Hesten min har blitt bedre utdannet i løpet av skoleåret, og har påbegynt mye vi kan fortsette å arbeide med videre. Jeg har også lært mye sosialt, blant annet hvordan man kan klare seg selv med tanke på husvask, klesvask, hvordan man skal komme seg opp om morgenen og hvordan man skal melde fra om for eksempel sykdom eller fravær. Jeg har også naturligvis lært utrolig mye av å gå på en skole med omvendt integrering. Jeg hadde svært lite erfaring med personer med utviklingshemming på forhånd av skoleåret, og gikk det i møte med bekymringer og nervøsitet. Jeg var redd for at jeg kom til å være den eneste uten utviklingshemming, for at jeg skulle måtte «passe på» de andre elevene med utviklingshemming, og for at jeg ikke ville få noen venner. Alle disse bekymringene slo feil. Dette året lærte meg i stor grad viktigheten av å se individ foran diagnose. Alle elevene er egne, like viktige personer, uavhengig av diagnose eller ikke. Jeg lærte mye om hvordan jeg kan omgå folk som er annerledes enn meg, og jeg lærte at alle får til mye mer enn man kanskje først tror. Ingen må undervurderes!

Alt i alt vil jeg virkelig anbefale alle ett år på folkehøgskole. Mange sier året på folkehøgskole er det beste året i deres liv – og det tror jeg på! For meg var det utrolig deilig med et avbrekk i den ellers så stressende hverdagen, og en skolehverdag helt uten alt presset med vurderinger og karakterer. Jeg syns det er en perfekt anledning til å dyrke egne interesser, få nye interesser og for å møte nye mennesker fra hele landet og også verden. Nå når mitt år på Peder Morset folkehøgskole er over, og jeg i spenning venter på svar fra veterinærhøgskolen, kan jeg med glede si tusen takk til alle som har bidratt til dette fantastiske året, og til alle fremtidige elever: det er virkelig verdt det!»

Les forrige sak:
HELT NY PLASS: Fredrik Holmen og MUS er på flyttefot, og neste sommer er planen å være installert på det nye næringsarealet på Evja.
Et skikkelig godt MUS-år

Storøvelse bidro til rekordår - nå skal de flytte

Close