-4 °C Stjørdal, NO
29/11/2020

Drama, krig og ekte hendelser i krønike nummer 20

– Dette er basert på hendelser som enten er nedfelt skriftlig, eller de er fortalt av øyenvitner.

Krønike nummer 20 med 20 artikler foreligger etter at Hans Olav Løkken gir ut fortsettelsen av sine krønikere fra dalføret og regionen.

De 20 kremgule krønikene fulle av historier er for noen samleobjekter. Mellom permene er mye stoff bevart i pennen av Hans Olav Løkken, opprinnelig fra Gudbrandsdalen.

Nykommeren som nå er i salg, starter med året 1658 da Sveriges okkupasjon av Trondheim resulterte i tvangsutskrivning av nær 3000 ungdommer i Trøndelag for avmarsj mot de baltiske land. Løkken skriver om utvikling av allmenningen, grensemerker og kongerøysa fra året 1887. Så følger mer dramatikk årviss opp mot nyere tid.

Et småfly styrter

– En driftig dame i Selbu, Beret Aune, fikk året 1903 anlagt en bro over Nea i heimbygda og hun var blant de flittige som strikket varme plagg for salg. Blant annet Selbuvotten med sine varianter. Året 1919 er pionerne i lufta med fly på Kirkesletta i Stjørdal og året 1922 styrter et småfly i taket på Værnesbranden. Mirakuløst er det ingen som omkommer, forklarer Hans Olav Løkken.

Les også: Her er bygdas historie samlet i et enormt arkiv

Krønike nummer 20 med 20 artikler foreligger etter at Hans Olav Løkken gir ut fortsettelsen av sine krønikere fra dalføret og regionen.
Krønike nummer 20 med 20 artikler foreligger etter at Hans Olav Løkken gir ut fortsettelsen av sine krønikere fra dalføret og regionen.

– Hvordan fant du årets gullkorn til krønikerutgaven 2020?

– Dette er basert på hendelser som enten er nedfelt skriftlig, eller de er fortalt av øyenvitner. Vi vet at Olav Køhler solgte og satte sammen T-Ford langs Kjøpmannsgata i Stjørdal, og nå har jeg en sak om familien fra Selbustrand som i 1927 tok med seg en T-Ford fra USA. Det var ikke lett å slå seg ned i den veiløse Fersdalen, noen ga opp og flyttet ut. Kommersiell luftfart hadde en trang start, sier Løkken som beskriver pionerene innen billettsalg «for at se landet fra luften» under flyårene på 1930-tallet. Et fly krenker luftrommet i Meråker, og vi når krigsårene da en soloaksjon settes inn mot slagskipet Tirpitz.

I skuddlinjen og livet som jagerflyger

Drama fra krigsårene følger videre i saken om grenselosen Bornstedt, som 8.april 1943 blir skutt på Storerikvollen i Sylane. Det har endelig blitt fred i landet når et bombetokt finner sted over Selbu året 1946.

– Det kunne være stor isgang i elvene, og militære fly måtte være gunstig å benytte for å løsne opp isen mente noen. I Selbu ble metoden benyttet, men ikke alle forsøk var vellykket, forklarer Løkken videre.

Les også: Løkken med ny krønike 

Spranget er stort og samfunnets tapere løftes frem når han omtaler Ola Ødegaard – den lille gutten som opplevde overgrep og i voksen alder kjempet for «taperne» i samfunnet. Amund Hagen beskriver med sin tegning overgrep på Falstad. Sigrid Lovise Værnesbranden fra Stjørdal sto opp og støttet Ødegaard i denne saken.

– Du beskriver en ny historie om flyhavari ved Gråvatna, hvordan skjedde dette?

– Dette er en bekreftelse på at jagerflypiloter levde farlig, spesielt på 50-tallet. Det skulle kreves 13 turer med hest og slede inn i fjellet for å hente ned delene av det havarerte flyet. Etter oppdrag fra Luftforsvaret, dro Johan Petter Veisetaune til fjells med hesten for å hente flyet ned i deler. Torsdag 2. juli 1953 omkom jagerflyger Odd Jensen i sin Vampire ved Gråvatna. Kanskje forsøkte han en nødlanding. Vi vil nok ikke få det hele svaret, sier Løkken.

Falske sedler og finsk sisu

En person som tegnet pengesedler ble ilagt siviltjeneste året 1954. I sin 20.krønike skriver Løkken også om jagerflygeren Jon Reidar Holte sine memoarer fra militærflyverens karriere.

På Flygeskolen var det prosedyre å døpe rekrutter i vann etter soloturen, men det var ikke alle «ferskinger» som tålte rutinene. En av hendelsene med dåp av en fly-elev endte i høyesterett.

Les også: Lokale bøker selger mest 

Løkken skriver om finsk sisu, hvor speiderbevegelsen lokalt sin Säde Rotås blant annet yter en sterk samfunnsnyttig innsats. Det er avstemminger i Selbu og Stjørdal året 1985, og saken runder av mot siste kapittel og hjemreisen av en far fra Canada. Vedkommende ankommer Norge i urne etter 63 år, men heldigvis rekker familien å nå han før livet ebber ut.

Dramatikk og lokalhistorie foreligger med nummer 20 i rekken av krøniker fra Hans Olav Løkken. God lesning!

Les forrige sak:
Jan-Thomas Ottervig har solgt ventebiler til kunder som har ventet lenge på nybilen.
Selger biler for 15 millioner i år

Bruktbilbransjen har hatt et voldsomt oppsving under koronapandemien

Close