0 °C Stjørdal, NO
17/10/2021

XC60
XC90
Header-Bingo-uten dato
XC40

Elevene deltar i et nytt prosjekt: – Gøyere enn å ha vanlig skole

Mansoor Yasin Ibrahim Ali, Sverre Leirfall Hammer, Emilie Dahl, Linnea Eklund Ydsti og Hassan Yahya Elali bygget og dekorerte en drage i strandkanten. Mansoor Yasin Ibrahim Ali, Sverre Leirfall Hammer, Emilie Dahl, Linnea Eklund Ydsti og Hassan Yahya Elali bygget og dekorerte en drage i strandkanten.

Sist onsdag dro sjettetrinnet ved Halsen barneskole til Storvika for å ha en utedag med flere aktivitetsposter.

Dagen var en av flere i regi av Redd Barna i Stjørdal, og deres pågående prosjekt «Barnas talerstol».

Ved den tidligere parkeringsplassen i friområdet møter vi Laura Skjervold Geving (6B), Nawal Mohammed Omar (6A), Hanin Haider (6A) og Vilde Årnes Nesheim (6B). De samarbeider godt om bildet de holder på å lage i asfalten.

– Vi har valgt å lage et bilde av en person, med det vi finner i naturen. Det skulle være et barn, men dette minner mer om en mann, ler Nawal.

– Alltid artige dager

Det var fire ulike poster elevene skulle igjennom denne dagen. En gruppe hadde lesestund, en annen lagde drage og den tredje var ringleiker. Den fjerde og siste som Nawal, Laura, Hanin og Vilde hadde tema bevegelsesaktiviteter.

– Vi begynte med kongleløp, deretter skulle vi finne noe i naturen som startet med en bestemt bokstav. For eksempel hvis bokstaven var B, kunne vi finne bark. Nå skal lager vi et bilde av det vi finner i naturen, forteller Laura.

Løsningsordet for bokstavoppgaven endte opp med å bli barn.

Laura Skjervold Geving, Hanin Haider, Vilde Årnes Nesheim og Nawal Mohammed Omar jobbet flittig med å lage en person av ting de har funnet i naturen. Personen er laget av barnåler, med kongler som øyne.
Laura Skjervold Geving, Hanin Haider, Vilde Årnes Nesheim og Nawal Mohammed Omar jobbet flittig med å lage en person av ting de har funnet i naturen. Personen er laget av barnåler, med kongler som øyne.

Nede ved sjøen samarbeider Mansoor Yasin Ibrahim Ali (6B), Sverre Leirfall Hammer (6B), Linnea Eklund Ydsti (6B), Emilie Dahl (6A) og Hassan Yahya Elali (6B) om å bygge en drage.

– Ingen av oss har bygd en drage før, men det blir sikkert gøy, sier Sverre.

De forteller at det er fjerde gangen de har aktivitetsdag med kunstner Mari Oseland, som er engasjert av Redd Barna Stjørdal til prosjektet. De setter pris på møtene med trondheimskunstneren.

– Jeg liker meg her, det er gøyere enn å ha vanlig skole. Det har alltid vært artige dager når vi møter Mari, sier Mansoor.

Fokus på barn

– Det er et lokalt initiativ av Redd Barna Stjørdal, som vi har søkt støtte for å gjennomføre. Det skiller seg fra andre prosjekt vi har hatt i Stjørdal før, for vi har ikke jobbet så direkte med skolebarn og barns medvirkning tidligere, forteller styremedlem i Redd Barna Stjørdal, Ann Iren Jamtøy.

Trine Bjørnsen, som sitter i medlemsstyret i Redd Barna sentralt, forklarer at det blir sendt ut undervisningsmateriale til skolene fra sentralt hold, men det er første gang Redd Barna Stjørdal deltar så aktivt i samarbeidet med skolen.

Fokuset i prosjektet ligger på barna, og hva de er opptatt av.

Styremedlem i Redd Barna Stjørdal, Ann Iren Jamtøy, holdt lesestund for elevene.
Styremedlem i Redd Barna Stjørdal, Ann Iren Jamtøy, holdt lesestund for elevene.

– Vi ønsker å løfte frem barnas stemme, hvilke bekymringer, håp og meninger har de. Vi har med oss Mari på dette prosjektet, ettersom kunstnere er mer åpne og stiller spørsmål på en annen måte enn lærerne, fortsetter Jamtøy.

Dagen ved strandsonen skal legge til rette for de gode samtalene og møtene. Som ofte forsvinner i en hektisk skolehverdag, preget av digitale impulser og det siste halvannet året, en pandemi.

– Vi må ikke glemme verdien av å sitte rundt et bål og snakke, eller turen i skogen, sier de.

Dette det handler om

Kontaktlærer i 6B, Jorid Buan Hernes, forteller at elevene er svært opptatte av hva de gjør i prosjektet, og ofte etterspør neste dag med Oseland.

– Jeg har inntrykk av at de begynner å skjønne at de blir hørt, og at en talerstol ikke nødvendigvis betyr talerstol. Det viktige her er jo prosessen, og ikke selve produktet. Det har vært kjempepositivt, sier Hernes.

Det er Mari Oseland som også er aktivitetsmakeren denne gangen. Hun står selv på posten for leik i ring, og forteller at på denne posten har de blant annet drevet med hviskeleken og skrevet beskjeder til flyet i sanden.

– Hensikten er å bruke ord på en annen måte, og lære å bruke ordene sine.

Oseland opplever at barna etter hvert både har blitt tryggere og modigere

– Elevene stiller gjerne spørsmål og holder en samtale med meg. Det er jo dette det handler om: Å snakke sammen, smiler hun.

Les forrige sak:
Nå stenges denne veien i lang tid

Close