2 °C Stjørdal, NO
16/12/2018

En sunnere kopp kaffe

|| ||

I de senere årene har forskning vist at kaffe i moderate mengder kan ha helsefremmende egenskaper. Den har en ganske imponerende liste over terapeutiske fordeler inkludert beskyttelse mot diabetes 2, Parkinsons, Alzheimers, prostata- , nyre-, lever- og tykktarmskreft samt hjertearytmi og hjerneslag. Kaffe kan øke både antallet og den metabolske aktiviteten av Bifidobakterier (gunstige bakterier i tarmen). For mange mennesker er kaffe også den største kilden til antioksidanter i kosten.
Det er imidlertid viktig å være klar over at kaffe kan være både en næringsrik råvare og et potent medikament som kan bidra til helseproblemer. Mange drikker kaffe for dens energigivende egenskaper, men dette blir ofte bare et plaster på et dårlig kosthold. Hvis du ikke klarer å komme i gang  uten en (eller flere) kopper kaffe, kan det være på tide å rette et kritisk blikk mot ditt kosthold og din livsstil. Spiser du næringsrik mat som passer akkurat for din kropp og samtidig passer på tilstrekkelig med søvn og daglig mosjon så bør du ikke behøve en ekstra boost av energi fra koffein.

Hvem bør ikke drikke kaffe?

Først og fremst rådes gravide og ammende kvinner å unngå kaffedrikking. Både koffein og rester av kjemikalier føres videre til fostre og ammende babyer. Fordi de indre organene hos et spedbarn har mindre fett, kan giftige kjemikalier lettere absorberes. Koffein kan også ha en betydelig innvirkning på et voksende foster fordi det passerer fritt gjennom morkaken. En ny norsk studie som inkluderte data fra nesten 60.000 kvinner viste at kaffe og andre koffeinholdige drikker øker risikoen for å føde en baby med lav fødselsvekt og/eller forårsake en forlenget graviditet. Selv koffein inntak under det anbefalte maksimum (200 mg per dag i de nordiske landene, 300 mg per dag i henhold til Verdens Helseorganisasjon) var assosiert med økt risiko for lav fødselsvekt.
Noen kan også bli veldig sur i magen eller overstimulert av koffein. Kaffe stimulerer binyrene til å skille ut stresshormoner som aktiverer kroppens «fight or flight» respons. Er du under kronisk stress og i tillegg en stor kaffedrikker kan binyrer dine bli overstimulert og til slutt brennes ut.

Koffein fører også til frigjøring av sukker i blodet som igjen gjør at bukspyttkjertelen skyller ut insulin. På tom mage kan dette føre til et kraftig fall i blodsukkeret – dette skaper igjen en ond sirkel med søtsug. I tillegg kan koffeinet i kaffe redusere matlysten og gjør at du går lenger uten å føle deg sulten. Dette forårsaker ytterligere episoder med lavt blodsukker og trang til å spise noe søtt.  

Tips for å gjøre kaffen litt sunnere …

Velg økologisk.
Helsemessig kommer du langt med å velge økologisk. Konvensjonelt dyrket kaffe kan inneholde store mengder med toksiner og sprøytemiddelrester. Plantevernmidler og rester av andre landbrukskjemikalier hoper seg opp i fettvevet og kan skade nervesystemet og forplantningsevnen, samt forstyrre både hormoner og immunforsvaret. Miljøkonsekvensene av tradisjonelle dyrkemetoder må også tas i betraktning – ikke minst med tanke på arbeiderne i utviklingsland som blir utsatt for store mengder giftige kjemikalier. Velger vi økologisk kan vi i tillegg bidra til at land i Sør har mulighet til å utvikle et miljøvennlig landbruk.

Kjøp hele bønner og mal de selv.
Det er absolutt verdt å kjøpe hele kaffebønner som både lukter og smaker friske. Hvis kaffen ikke har en deilig og behagelig aroma har bønnene sannsynligvis blitt harske. Kaffebønner inneholder nemlig oljer som blir harske når de blir utsatt for oksygen og fuktighet. Etter noen dager smaker ikke nykvernet kaffe så frisk lenger. Bruk derfor noen ekstra sekunder om morgenen på å male kaffen fersk.

Ingen koffein etter kl 14.
Dette er jo litt avhenging av hvilken tid du legger deg og hvor sensitiv du er. Koffein er sentralstimulerende, noe som kanskje er hovedgrunnen til at vi liker den så godt. Koffein gir oss et energikick og kan holde oss i gang når vi er trøtte og slitne, men noen mennesker er imidlertid svært følsomme for koffein og tåler det dårlig. Drikker vi kaffe sent på dagen kan dette forstyrre søvnen, og dårlig søvn kan føre til en rekke andre helseproblemer. Lag deg heller en kopp te på kvelden. Te inneholder mye mindre koffein enn kaffe og kan faktisk hjelpe med nattesøvn.

Dropp både sukker og kunstig søtning.
Det er fort gjort å gjøre kaffen om til en sukkerbombe, og dersom du pøser på med masse sukker (eller andre søtningsmidler og smakstilsetninger) går du også glipp av kaffens helsemessige fordeler. Vi vet at sukker kan føre til mange slags alvorlige sykdommer inkludert fedme og diabetes. Hvis du likevel ikke kan tenke deg å leve uten noe søtt oppi kaffen, bruk Stevia. Kunstige søtstoffer er heller ingen god idé, blant annet fordi de er mer vanedannende og mye søtere enn vanlig sukker.
Prøv litt kanel eller kakaopulver oppi kaffen. Kanel gir litt sødme og smaken egner seg spesielt godt til kaffen. Studier viser også at kanel kan hjelpe med å regulere blodsukker og senke både kolesterol og triglyserider hos diabetikere. Ren kakao smaker også kjempegodt i kaffen og gir ekstra antioksidanter som bonus.

Bruk ublekede kaffefiltre.
Dersom du bruker en drypp-kaffetrakter er det best å bruke ublekede filtre. De lyse hvite filtrene er klorbleket, og noe av kloret vil lekke fra filteret under bryggeprosessen. Blekede filtre er også fulle av farlige desinfeksjonsbiprodukter som f.eks. dioksin.

Sist men ikke minst, NYT kaffen!
Vi lever i en verden der vi skal ha dårlig samvittighet for mye av den maten vi spiser; fy mat og nei mat. Denne maten kan gjøre deg syk og ta livet av deg. Selvfølgelig er dessverre mye av dette sant, men mat skal heller ikke skape negative tanker og stress – dette kan faktisk være mye farligere for helsa enn selve maten! Stress frarøver kroppen din viktige næringsstoffer og bidrar til blant annet høyt blodsukker og høyt blodtrykk.
Du kan med god samvittighet nyte en kopp kaffe så lenge den er økologisk, fairtrade og ikke lastet med masse sukker og annet tull. Kos deg!

Har du spørsmål om kosthold og ernæring? Tips meg! sally@helhetligernaering.no

Les forrige sak:
||
Alternativmesse hos Friskus

Ann Kristin Edvinsen er TCM fysiopat og tilbyr healing og helhetlig […]

Close