1 °C Stjørdal, NO
17/10/2021

XC60
XC90
Header-Bingo-uten dato
XC40

Endelig kunne de ta imot kunder: – De er hedersgjester når de kommer hit

Cornelia Bævre (t.v.) og Malin Moen utgjør sammen med Helena Kulvik ledergruppen for ungdomsbedriften «Sparkling Skin». Cornelia Bævre (t.v.) og Malin Moen utgjør sammen med Helena Kulvik ledergruppen for ungdomsbedriften «Sparkling Skin».

Etter at store deler av skolegangen frem til nåværende tidspunkt har vært preget av pandemien, kan elevene i tredje klasse på hudpleielinjen ved Malvik videregående skole endelig åpne salongen for fullt.

Fredag hadde elevene ved hudpleielinjen sin aller første kundedag med ungdomsbedriften «Sparkling Skin».

– Det har gått bra siden vi åpnet i dag tidlig, og vi er fornøyde med hvordan vi har løst ting så langt, forteller Cornelia Bævre og Malin Moen fra ledergruppen.

De forteller at i forberedelsene til åpningen har ledergruppen jobbet med hvordan de skal håndtere uventede utfordringer, slik at de vil kunne svare medelevene hvis noe skulle oppstå. Hele 23 kunder hadde bestilt time denne fredagen.

– I og med at det er første kundedag er det kjempebra, men vi har kapasitet til nesten det dobbelte, smiler Moan.

De har benyttet seg av ulike sosiale medier, hengt opp plakater og delt ut flyers i postkasser for å synliggjøre seg til en bredest mulig målgruppe.

Bygget opp en bedrift

Arbeidet med ungdomsbedrift går gjennom Ungt Entreprenørskap (UE), og i tiden frem mot åpning har elevene satt seg inn i alt fra organisering til rollefordeling. Vedtektsdokumenter og stiftelsesdokumenter er allerede i orden, og nå venter de bare på organisasjonsnummer fra Brønnøysundregistrene.

– Det har vært mye å sette seg inn i, i og med at mye har vært nytt for oss. Vi har søkt bistand hos UE når vi har hatt behov for hjelp, forteller Bævre.

Fredag kunne hudpleielinja ved Malvik videregående skole endelig åpne dørene og ha sin aller første kundedag. Fra venstre: Cornelia Bævre, Malin Moen og Caroline Annie Neverås.
Fredag kunne hudpleielinja ved Malvik videregående skole endelig åpne dørene og ha sin aller første kundedag. Fra venstre: Cornelia Bævre, Malin Moen og Caroline Annie Neverås.

Som en del av prosessen mot etablering av hudpleiesalongen, forteller de at alle elevene ble ansvarliggjorte i ulike roller.

– Bedriften må ha en revisor, og ei i klassen har en mor som jobber med økonomi. Da ble det naturlig at hun ble tildelt den rollen. Hennes jobb blir å holde oversikt over alle inntekter i bedriften. Vi har også et eget markedsføringsteam, sier Bævre.

I noen av rollene deltar elevene på et kurs i regi av UE, der de får opplæring i sine gitte ansvarsområder.

Nettverk og relasjoner

På «Sparkling Skin» tilbyr elevene ulike former for massasje, farging av vipper og bryn og ansiktsbehandlinger for å nevne noen. Moan og Bævre er opptatt av at de skal strekke seg langt for kunden.

– Vi skal være profesjonelle i alle ledd, og være flinke til å si ja til kunder, så lenge vi har kapasitet. Kundene er hedersgjester når de kommer hit, for vi ønsker å danne et grunnlag slik at det er større sjanse for at de kommer tilbake, sier Moan.

Lærer Kari Haugen forteller at årets kull, i likhet med fjorårets, står foran en mye større utfordring enn tidligere kull. På grunn av pandemien har mange oppdrag forsvunnet, og elevene må aktivt jobbe for å skaffe seg et kundegrunnlag.

– Vi har allerede fått tilbake en del oppdrag som barnas skidag, og flere kjøpesenteroppdrag. Det gledelige er at vi har fått noen nye; blant annet skal vi på Olavshallen og gi massasje til de ansatte, forteller Haugen.

Haugen og elevene er opptatt av viktigheten av å bygge nettverk. I tillegg til kunder og oppdrag har de via nettverk og relasjoner også skaffet seg tre sponsorer, som til sammen har bidratt med en støtte på 5000 kroner.

Mye i vente

Selv om de forventer at det kan bli en utfordrende prosess, er Bævre og Moan er godt motiverte for veien videre.

– Vi skal få det til å gå hele veien. Allerede nå må vi begynne å tenke på å fylle inn timeboka til neste kundedag, sier Moan.

Overskuddet av ungdomsbedriften går til en studietur i Budapest, der elevene blant annet skal besøke termalbad og spabedrifter, men det er selvfølgelig også lagt opp til noe sosialt.

– Vi gleder oss til tiden fremover. Oppdraget i Olavshallen er noe vi ser frem til, og håper det åpner opp muligheter for fremtidige oppdrag. Vi har en god start i dag, og krysser fingrene for at det vil holde seg slikt fremover. Fortsatt vil vi jobbe med å synliggjøre oss og utnytte nettverket og mulighetene våre, smiler Bævre.

Les forrige sak:
Politiloggen – dette skjedde i natt

Close