10 °C Stjørdal, NO
19/10/2018

Farlige «sommerdekk»

Sist oppdatert

 

Myk gummiblanding og myk dekkstamme, i kombinasjon med mønster som drenerer vann dårligere enn gode sommerdekk, bidrar til de dårlige egenskapene på bar vei. Bar vei og temperaturer på 15 grader og varmere setter vinterdekkene på prøver de ikke er utviklet for.

 

Testen som er utført ved Continentals testanlegg nord for Hannover avslører at vinterdekkene er skremmende dårlige på sommervarm asfalt. Testen er utført med de tre mestselgende piggfrie vinterdekkene i Norge, og det er kjørt prøver med nye dekk og med slitte dekk med ca. 4,6 mm mønsterdybde.

 

Det er kjørt tre objektive tester: bremsing på våt asfalt, vannplaning rett fram, vannplaning i sving, samt en subjektiv handlingtest på våt asfaltbane. Testene er utført ved temperaturer mellom 13° og 22 °C.

 

I testen av vannplaning rett fram viser at gjennomsnittlig vannplaningshastighet for de nye piggfrie vinterdekkene er 50,2 km/t, mens den for de slitte vinterdekkene er 49,4 km/t. Til sammenligning vannplaner et nytt sommerdekk ved 73,4 km/t, mens et brukt sommerdekk med 3,4 mm mønsterdybde vannplaner ved 62,6 km/t.

Testen av vannplaning i sving viser at de nye piggfrie vinterdekkene er 30,8 prosent dårligere enn et nytt sommerdekk, mens de slitte vinterdekkene er 35,1 prosent dårligere.

 

I bremsetesten fra 80 km/t på våt asfalt stopper det nye sommerdekket etter 39,7 meter. Det slitte sommerdekket stopper etter 42,1 meter. De nye vinterdekkene stopper etter 53,6 meter, mens de slitte vinterdekkene stopper etter 56,0 meter. Hvis to biler, en med nye sommerdekk og en med slitte vinterdekk hadde startet en bremsing fra 80 km/t samtidig, ville bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt hatt 42,9 km/t når bilen med sommerdekkene stod stille! Ved en oppbremsing fra 100 km/t har bilen med de slitte dekkene fortsatt 59,4 km/t når bilen med sommerdekkene står stille og bremselengden for bilen med vinterdekkene er 33,8 meter lengre enn for bilen med sommerdekkene.

 

Vi vil aldri få en bilpark som er helt homogen når det gjelder veigrep og bremseegenskaper. Det vil alltid være forskjell i bilers bremseegenskaper og det er også forskjell i sommerdekkenes bremseegenskaper. Men vi kan gjøre det som er praktisk mulig for å redusere forskjellene, og ved å få de nordiske vinterdekkene ut av sommertrafikken har vi kommet et langt stykke på vei.

 

Opplysningsrådet for Veitrafikken foreslår derfor et forbud mot bruk av nordiske piggfrie vinterdekk i sommersesongen. Samtidig som vi oppfordrer myndighetene til å se på om det er mulig å sette opp minstekrav til vitale og objektive egenskaper som bremseegenskaper og vannplaning slik at vinterdekkene kan lukes ut av sommertrafikken, samtidig som en også kan luke ut de farlige sommerdekkene. Det finnes billige sommerdekk som har bremseegenskaper på nivå med nordiske vinterdekk ved på sommerføre.

Les forrige sak:
Joar Håve sammen med stortingsrepresentant Susanne Brattli (samferdsel), på befaringen i Stjørdal.
Politikere på veibefaring i Vassbygda og Hegra

Sammen med lokale politikere fra arbeiderpartiet deltok også Stortingsrepresentant Susanne Brattli […]

Close