16 °C Stjørdal, NO
17/08/2018

Fruktcupen er i gang

Nardo Bil XC90 – post
Nardo Bil XC60 – post
Nardo Bil V90 – post

Sist oppdatert


En hensikt med cupen er å øke bevisstheten hos barna om hva 5 om dagen egentlig er. 

 

– Barna har et godt forhold til frukt og grønt, men de fleste barn kan med fordel spise litt mer.   Vaner er alltid viktig for å spise frukt og grønt, det er derfor viktig å begynne i ung alder, opplyser prosjektleder Tore Angelsen i Skolefrukt om bakgrunnen for Fruktcupen.

Franzefozz mai18 banner

 

– Alle har hørt om 5 om dagen, men få vet nøyaktig hva det betyr i praksis. En enhet tilsvarer omtrent den mengden man får plass til i hånden sin. Det kan være en frukt, en håndfull bær eller en tilsvarende porsjon grønnsaker. Juice teller også, men kun som 1 om dagen, uansett hvor mange glass man drikker.

 

Fruktcupen har blant annet funnet inspirasjon i det irske Food Dudes, et program som bygger på at barn tidlig må introduseres for smaker for å få et variert og sunt kosthold senere i livet. Repetisjon, rollemodeller og belønning er de sentrale elementer i dette opplegget, som har hatt stor suksess i flere land.

 

Fruktcupen består av 5 nivåer, hvor alle deltakere starter på nivå 1. For hvert nivå har eleven mulighet til å skaffe seg et unikt merke. For å nå nivå 2 må eleven gjennomsnittlig ha spist 3 frukter eller grønnsaker hver dag i 2 uker. Kun frukt- og grøntinntak som er registrert på nettet vil telle i konkurransen.

 

– Fruktcupen baserer seg særlig på belønning og fungerer på samme måte som Skimerket har gjort for flere generasjoner. Opplysningene er basert på tillit og barna konkurrer mot seg selv, sier Angelsen.

 

Alle elever ved 1.-7. trinn kan delta i Fruktcupen uavhengig av om de bestiller skolefruktabonnement eller ikke, og en melder seg på individuelt på Skolefrukt.no.  Selve konkurransen, med månedlig trekning av fine premier for hvert nivå elevene klarer, vil vare frem til juni.

Les forrige sak:
Nævra til Vikvarvet

I fjor var John S. Opdahl gjest på tilsvarende kveld. Det […]

Close