4 °C Stjørdal, NO
27/10/2020

Frykter kaos og kø på Værnes

Stjørdal Taxi frykter kaos på Trondheim lufthavn Værnes når den nye drosjereformen trer i kraft

Styreleder Tor Helge Forbord Slind i Stjørdal Taxi ser for seg at det kan bli et uoversiktlig drosjemarked. Han frykter mest for helgekjøringen og gatemarkedet når det nye regelverket trer i kraft 1. november. Styreleder Tor Helge Forbord Slind i Stjørdal Taxi ser for seg at det kan bli et uoversiktlig drosjemarked. Han frykter mest for helgekjøringen og gatemarkedet når det nye regelverket trer i kraft 1. november.

Stjørdal Taxi frykter et uoversiktlig marked og kaos på Trondheim lufthavn Værnes når den nye drosjereformen trer i kraft fra 1. november.

Geir Halvorsen kjører drosje for Stjørdal Taxi. Sammen med 7-8 andre sjåfører står han oppstilt på Trondheim lufthavn Værnes og venter på nye kunder. Nå for tiden er det stille og rolig ved flyplassen. Han tror det kan bli lange køer fremover.

– Vi ser for oss at det kommer til å bli en del nye aktører her på Værnes når dette frislippet kommer. Også aktører som ikke har bakgrunn fra drosjebransjen, og som kanskje ser for seg Værnes som en gullgruve. Vi har forstått det slik at alle ledige biler uavhengig av selskap skal stå oppstilt i samme kø. Jo lenger denne køen blir, desto lenger blir man stående og vente på tur. Dermed er man avhengig av en lengre tur for å ta igjen for den tapte tiden, sier drosjesjåføren.

Drosjesjåfør Geir Halvorsen i Stjørdal taxi venter på kunder ved Trondheim Lufthavn Værnes. Snart får de konkurranse om passasjerene fra flere aktører.
Drosjesjåfør Geir Halvorsen i Stjørdal taxi venter på kunder ved Trondheim Lufthavn Værnes. Snart får de konkurranse om passasjerene fra flere aktører.
Korte turer kan bli dyrere

Regelverket åpner for nye aktører på markedet, noe som vil få konsekvenser for taxiselskapene. Det nye regelverket skulle opprinnelig tre i kraft 1. juli, men har vært utsatt som følge av koronasitasjonen. Drosjereformen gir fullt frislipp av drosjeløyver og hensikten er å sikre bedre konkurranse og et lettere tilgjengelig tilbud til de reisende. Fra 1. november kan nye aktører, som for eksempel Über, begynne å kjøre taxikunder i Norge.

Les også: Nytt taxiselskap etablerer seg på Værnes

Halvorsen mener den nye taxireformen vil by på flere utfordringer.

– Det vil nok bli noen aktører som ikke er interessert i å ta korte turer, og hvis de velger å gjøre det, så kan de kanskje finne på å ta seg veldig godt betalt. Det har vi sett eksempler på tidligere også, hvor for eksempel trondheimsdrosjer som egentlig skal ha bestilling for å stå her på Værnes, har tatt med seg kunder herfra og kjørt lokalturer for dobbel pris, sier han.

I dag er drosjenæringen underlagt staten sine fastsatte makspriser, men når det nå blir frislipp forsvinner dette etter alt å dømme helt.

– Da kan hver enkelt sjåfør ta det han ønsker for en tur. Dermed vil kunden stille veldig svakt om det ikke er avtalt en pris på forhånd, sier Halvorsen.

- For oss vil det bli et uoversiktlig marked i og med at man ikke vet hvor mange drosjer som eksisterer på Stjørdal, sier Tor Helge Forbord Slind.
– For oss vil det bli et uoversiktlig marked i og med at man ikke vet hvor mange drosjer som eksisterer på Stjørdal, sier Tor Helge Forbord Slind.
– Kan bli kaos

Foreløpig har drosjesjåførene i Stjørdal Taxi fått lite informasjon om hva som vil skje på Værnes i forhold til oppstilling og hvordan ting vil tilrettelegges for flere aktører.

– Jeg håper at Avinor kommer til å stille med en form for vakt, i hvert fall i begynnelsen, slik at dette ikke går helt av skaftet.  Men dette har vi fått lite informasjon om. Dersom alle ledige biler skal stå i samme kø, kan det bli kaos, sier Halvorsen.

Styreleder i Stjørdal Taxi, Tor Helge Forbord Slind deler også Halvorsen sin bekymring, men mener det er vanskelig å si hvordan ting blir fremover på grunn av pandemien.

– Jeg synes det er rart om Avinor ikke tar grep for å legge noen begrensninger inne på området. Og dette bekymrer meg litt, sier Forbord Slind.

Trenger ikke Fylkesmannens velsignelse

Han forklarer at med det nye regelverket kan nesten hvem som helst begynne å kjøre taxikunder.

– Man trenger ikke lenger å søke bevilgning på løyve hos Fylkeskommunen så lenge man har kvalifikasjonene via et kurs du gjennomfører hos Statens Vegvesen i Trondheim. Her må man avlegge en modulbasert prøve, og etter at du har gjennomført denne vil du få tilsendt et løyvedokument. Dette er noe hvem som helst kan gjøre etter 1. november. Det blir en liberalisering i næringen, sier Forbord Slind.

Bekymret for helgekjøringen

Han understreker at man fortsatt trenger kjøreseddel som tidligere, for å oppfylle kravene til vandel. Men flere etableringshinder forsvinner når de nye reglene trer i kraft. Man trenger for eksempel ikke å stille med noen bankgaranti ved oppstart, eller være tilknyttet noen sentral.

– Kort fortalt vil det si at dersom du fullfører kurset hos Statens Vegvesen og får løyvedokumentet i posten, kan du starte opp uten å være tilknyttet Stjørdal Taxi, så lenge du har et taksameter og bilen er registrert i Motorvognregisteret, sier Forbord Slind.

– Hva betyr dette for Stjørdal Taxi?

– For oss vil det bli et uoversiktlig marked i og med at man ikke vet hvor mange drosjer som eksisterer på Stjørdal. For alt jeg vet kan det bli tusen taxier på Stjørdal. Konkurranse er èn ting, men det vil bli veldig vanskelig å dekke etterspørselen i markedet når man ikke vet hvor mange andre biler som finnes på markedet. Jeg frykter for heltidsstillinger. Å kjøre taxi kan fort bli en hobby, sier han.

Landsdekkene løyver

Til tross for det nye regelverket er ikke styrelederen i Stjørdal Taxi spesielt bekymret for fremtiden til selskapet. Mye av deres kjøring er basert på offentlig kjøring, hvor det er anbud som gjelder. Her vil det stilles noen flere krav til kjøringen.

– Men helgekjøringen og gatemarkedet vil bli en nøtt for oss fordi det blir så uoversiktlig. Man vet aldri hvor mange drosjebiler som er i de ulike selskapene i Stjørdal til enhver tid. Drosjekundene vil nok også oppleve dette som uoversiktlig, i og med at man ikke trenger å profilere bilene med logo eller taklampe. Tidligere har drosjeløyvene vært regulert i hver kommune. Nå blir løyvene landsdekkende, og det vil si at man kan kjøre hvor som helst i hele Norge.

Les forrige sak:
Hver dag sorterer, tørker og pakker Marit Kulseth (t.v.) og Hilde Karin Stokke ca. 7000 egg. Eggene kommer rullende fra rugekassen i fjøset på et samlebånd.
Selger 50.000 egg i uken

Nå vil gründerne utvide tilbudet

Close