11 °C Stjørdal, NO
20/09/2019

Fylkets første VM

| |

Da hadde politikerne som oppvarming fått en grundig presentasjon ved Hilberg Ove Johansen om vegen fra Lånke Motorsenter til Hell Motorpark. Før lunsj ventet noen fartsfylte kjøreturer i selskap med Tore Kristoffersen i Supercar med 530 hester og Ole Håbjørg i Touringcar.

550 millioner TV-tittere

– NAF Motorsport Trøndelag er innstilt av fagkomitéen til å være én av ti VM-arrangører i 2014. VM-runden i rallycross blir arrangert i juni 2014 med opsjon på ytterligere tre år. Det åpner for TV-overføring til 550 millioner mennesker foran TV-apparatene i mange land. FIA avgjør i desember og følger vanligvis innstillingene fra fagkomitéene.

Tenk hvilken mulighet det er til å presentere Norge og ikke minst vår landsdel! VM er et arrangement i hovedsak basert på frivillig innsats fra minst 400 deltakere, sa Jensen som er opptatt av Lånkebanens gode rykte som en av Europas sikreste baner.

Uten dispens

Lånke kan arrangere uten dispens fordi banen er ferdig utbygd for rallycross. Mange andre arrangører trenger dispens for å arrangere EM- og VM-runder. Banen er fylt opp med 125 steinblokker à 4,5 tonn. De ble støpt i Meråker av Meråker Betong og kjørt til Lånkebanen ved hjelp av Børstad Transport som sponset oppdraget.

– Vi skal være best i Europa på sikkerhet selv om vi har en teknisk krevende og hurtig bane. Det jobbes intenst med program for VM-runden i 2014 som er mye mer enn et bilrace. Et av Lånkebanens store fortrinn er at førerne ønsker å komme tilbake, sa Laffen Jensen som er veldig glad for den gode markedsføringen et VM gir for den raskt voksende sporten.

Coop Storlien artikkelnivå

Godt samarbeid

– Lånkebanen sto ferdig i 1987 og første EM-runde ble avviklet i 2011. Nå tar vi skrittet videre og skal arrangere VM-runde i 2014, sa Odd Petter Haugseth som poengterte det gode samarbeidet mellom kommune og fylke:

– Som turistsjef er jeg opptatt av at Stjørdal fyller tomme hotellsenger. For første gang opplever vi belegg under 50 %. Dette er en utmerket anledning til å trekke gjester. VM vil gi massiv publikskumstilstrømning i Stjørdal som bekrefter at vi har arena og er dyktige arrangører. Det viser at det offentlige og næringslivet stiller opp.

Tre EM viser at man er moden for større oppgaver. Lånkebanen er en av de få banene i Europa som er helt godkjent. Andre baner drives på dispens. Det er stor begeistring for banen der tilskuerne kan følge kjørerne rundt hele banen. Folk som har besøkt mange baner er begeistret. Utfordringen for anlegget er trafikk inn og ut. Flere arrangører i Stjørdal bør vurdere Frigårds-området for sine arrangement. Her ligger et kjempepotensial, sa han.

Rally og rallycross

Det er ikke alle som er så nøye på skillet mellom rally og rallycross som er ganske enkelt. I rally har føreren med seg en kartleser som varsler om løypas særegenheter. Løpene foregår på avstengte veger i skog. Løperne kjører en og en. I rallycross er det banekjøring med heat på 5 runder og finaler. Løperne starter sammen og kjører i heat. Petter Solberg kjørte i mange år rally, men har nå gått over til rallycross slik vi så det på Lånkebanen i år. Bilsportforbundene har egne seksjoner som arbeider for de ulikegrenene. Nærmere opplysninger finnes på «www.bilsport.no».

Positive signaler

– Dette er en flott presentasjon og positive signaler som vi støtter fra Stjørdal kommune. Vi kan lære av Tour de France og bruke VM i rallycross for å promotere landsdelen. Mange må involveres i et slikt arrangement. Dette er veldig spennende med store muligheter, sa varaordfører Ole Hermod Sandvik.

– Vi har fulgt nøye fulgt utviklingen. Et VM-arrangement er kjærkomment. Vi stiller opp videre for realiseringen av Hell Motorpark, sa Frank Gjengård som har ansvar for idrettsanlegg i Sør-Trøndelag fylkes.

Etter informasjon, mange fartsrunder og lunsj med takketaler ble møtet avsluttet i en positiv tone. Det er full enighet om at Trøndelag må stå sammen om VM i rallycross med bilder fra Lånke til hele verden.

Les forrige sak:
|
Strikkekafe på dagtid

For ett år siden startet Gro Karin Gifstad opp med strikkekafe […]

Close