6 °C Stjørdal, NO
23/10/2019

«Gammelsjefen» tilbake i manesjen

Skal jobbe med salg i nærmiljøet

TILBAKE PÅ SANDFÆRHUS: Terje Brustad (t.v.) og daglig leder i Sandfærhus Bilpleie, Ragnar Larsen, skal jobbe hardt for å øke andelen lokale kunder til bedriften i tiden fremover.
Influensa mobil
Åpen Skole

Den tidligere lederen for Sandfærhus Parkering er tilbake på gamle tomter. Nå skal Terje Brustad fronte økt profilering av bilpleietilbudet i det lokale markedet.

Brustad solgte seg ut av Sandfærhus Parkering og sluttet som daglig leder for noen år tilbake, og har siden ikke vært formelt knyttet til sin gamle arbeidsplass eller søsterbedriften Sandfærhus Bilpleie. Det er sistnevnte bedrift som har bedt om Brustads tjenester.

– Det var styrelederen i Sandfærhus Holding som spurte om jeg var interessert i en rolle i bilpleien. Formelt har jeg en kontrakt som rådgiver og forretningsutvikler, og vi skal blant annet bruke tid og midler på å markedsføre bedre oss lokalt, sier han.

80 prosent tilkjørte kunder

Sandfærhus Bilpleie ble etablert som en egen juridisk enhet i 2007, og har i dag ni ansatte fordelt på drøye sju årsverk. Bedriften omsatte i 2018 for rundt ni millioner kroner, men forventer i år en liten nedgang.

Bilpleien er delt inn i to avdelinger, antirust og bilpleie, og i den sistnevnte avdelingen dominerer parkeringskundene fra søsterbedriften Sandfærhus Parkering.

– Hele 80 prosent av kundene kommer fra parkeringen, mens i antirustavdelingen er rundt 70 prosent av kundene lokale, sier Ragnar Larsen, daglig leder for Sandfærhus Bilpleie.

Coop Storlien artikkelnivå

Jobben som nå skal gjøres fremover er å lokke flere stjørdalinger og innbyggere fra nabokommunene til å benytte bedriftens bilpleietilbud.

– Her kan Terje gjøre en forskjell. Vi som jobber her kan bli litt inngrodde i tankesettet, mens Terje kan se ting utenfra og tenke nytt og annerledes, sier Larsen.

Sårbare

Det å få 80 prosent av bilpleiekundene levert på døren, er naturlig nok et gode.

– Men det gjør oss også sårbare at vi er så avhengig. Flystreiker gjør blant annet at færre reiser, og da fenomenet med askeskyen oppsto mistet vi kundene fra parkeringen i to uker, forteller bilpleiesjefen.

Konkurransen blant ulike firmaer som leverer bilpleietjenester har vært voksende de siste årene, og kundene kikker naturlig nok på pris når de vurderer hvilken tilbyder de skal benytte. Sandfærhus ønsker å profilere seg som en bedrift med kvalitet som hovedfokus.

– Vi er én av svært få bilpleiebedrifter i landet med organiserte arbeidere og tariffavtale. For oss er det viktig å fremstå som en seriøs aktør, og i sommer hadde vi kontroll av politi og vegvesen, som av oss ble ønsket hjertelig velkommen. Politimannen smilte da han fortalte at han stilte i joggesko ettersom han hadde opplevd at driverne av bilpleiebedrifter stakk av når de fikk kontroller, sier Larsen.

 

Les forrige sak:
Togene står i to timer i dag

Fagforeningene gjennomfører politisk streik

Close