5 °C Stjørdal, NO
20/10/2021

Spar Hegra uke 42
XC60
XC90
Header-Bingo-uten dato
XC40

Gikk over en halv milliard i pluss

– Vi er meget godt fornøyd med det rekordsterke årsresultatet

Torbjørn Skei er godt fornøyd med fjoråret. Torbjørn Skei er godt fornøyd med fjoråret.

– Aldri før har et norsk samvirkelag hatt et bedre årsresultat enn Coop Midt-Norge i 2020. Hele 534,6 millioner kroner i resultat før skatt er det beste noensinne, sier Torbjørn Skei.

Han er administrerende direktør i Coop Midt-Norge, og er selvsagt svært fornøyd med resultatet.

– Vi er meget godt fornøyd med det rekordsterke årsresultatet. Vi har svært god drift, samtidig som at vi fikk et år med høy avkastning på finanskapitalen. I tillegg til at vi har et årsresultat før skatt på 534,6 millioner kroner, har vi også utbetalt rekordstore 254 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler til medlemmene våre, sier Skei.

Fusjon bidro

Coop Midt-Norge sin omsetning ble 8,4 milliarder kroner i 2020, en økning på hele 2,1 milliarder kroner eller 32,5 prosent høyere enn i 2019.

– Den store veksten skyldes i all hovedsak to faktorer. At vi fusjonerte inn Coop Helgeland, samt en kraftig omsetningsøkning relatert til covid-19 pandemien spesielt innenfor dagligvarer og byggevarer. Vi har også oppgradert en rekke butikker, samt etablert et par helt nye, sier Torbjørn Skei.

Pandemien har ført til mindre grensehandel og utenlandsreiser, færre kantine- og restaurantmåltider og mer hjemmetid. Folk har brukt mer penger i dagligvarebutikkene, til sports- og fritidsutstyr og på å pusse opp hus og hytter.

Hedrer de ansatte

Butikkansatte er en av flere yrkesgrupper som har stått i frontlinjen gjennom pandemi-året 2020.

– Det er ingen tvil om at dette ble et svært annerledes og krevende år. Jeg vil virkelig hedre våre ansatte som har stått i frontlinjen under pandemien. De har gjennomført omfattende smittevernstiltak og sørget for at folk kan føle seg trygge i butikkene. Jeg er skikkelig stolt over den innsatsen de har lagt ned, sier Skei

Høy markedsandel

Markedsområdet til Coop Midt-Norge strekker seg fra Rana i nord til Røros i sør.

– Coop er den dominerende dagligvareaktøren både i Trøndelag med 46 prosents markedsandel og i Nordland med 45,1 prosent.  Selv om vi har en sterk markedsposisjon, er det fortsatt rom for vekst. Dette gjelder både innenfor dagligvarer og byggevarehus. Vi har planer om åpne en rekke nye dagligvarebutikker, de aller fleste innenfor Extra-konseptet, sier han.

– Innenfor byggevarer til privatmarkedet er Obs Bygg vekstvinneren. Her åpnet vi nytt varehus på Leangen på 10.000 kvadratmeter i år, og i Stjørdal på 6.000 kvadratmeter i fjor. Vi har store forventninger til disse butikkene, sier Skei.

Styrket egenkapitalen

Samvirkelaget med hovedkontor på Lade i Trondheim har en egenkapital på 4,4 milliarder kroner, som ble kraftig styrket med 518 millioner kroner i 2020.

– Vi har finansielle muskler til å vokse videre, være aktive i priskonkurransen og gi våre medlemmer nye butikker i årene som kommer, sier Torbjørn Skei.

Les forrige sak:
Slo og tok kveletak på samboer. Nå er mannen dømt til 10 måneder i fengsel

Tiltalte er dømt etter straffelovens paragraf 282 for vold i nære relasjoner

Close