18 °C Stjørdal, NO
10/08/2020

Har blitt landets største dør- og vindussenter

– Den største styrken er våre ansatte med kompetansen på tvers av våre avdelinger

NY PROFIL: – Vi lever i et dynamisk marked i stadig utvikling. Derfor har vi nå valgt å utvikle en ny logo, sier administrerende direktør Iver Ligaard i Tore Ligaard AS. Her foran firmaets utstilling i Olso-kontoret på Alnabru.

De fleste i Stjørdal kjenner godt til Tore Ligaard AS som har hatt virksomhet i byen helt siden 1962. Det kanskje ikke så mange er klar over, er at firmaet i dag er en betydelig nasjonal aktør innen byggebransjen.

– Tore Ligaard traff en avgjørende beslutning i 1979 ved å rendyrke et spesialkonsept med dør, vindu og port, forteller administrerende direktør i Tore Ligaard AS, Iver Ligaard.
Han presenterer historikken til Tore Ligaard AS som åpnet butikk i Kjøpmannsgata mellom gamle «Stjørdalingen» og «Stjørdals-Stua» i Morkengården i 1962.
– I de første årene var Tore innom litt forskjellige varegrupper, men fra 1979 valgte han å rendyrke en nisje innenfor byggevarehandelen. Suksessoppskriften ble å utvikle en spesialistforhandler innen fagfeltet dører, vinduer og porter, sier dagens sjef.

Nye avdelinger

Spesialiseringen ga raskt resultater og førte til opprettelsen av nye avdelinger. Den første kom i Trondheim.
– Siden har vi åpnet kontor i både Namsos, Oslo og Stavanger, sier Iver Ligaard.
Med store lager, flotte utstillinger, de beste leverandørene og en knallsterk fagkompetanse som er bygd opp gjennom mange år er Tore Ligaard AS i stand til å bistå med alle løsninger innen dører, vinduer og porter. Fra vinduet i dukkestua i hagen til de mest kompliserte og store prosjektleveransene.
– Tore Ligaard leverer både til det profesjonelle byggemarkedet og til privatkunden, og har et sterkt fokus på kvalitet og løsninger som varer. Løsninger som er tilpasset det norske klimaet. Derfor er også leverandørene i all hovedsak nordiske, sier Iver Ligaard. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

LAGER: Ett av fortrinnene til Tore Ligaard AS har alltid vært og hatt nok varer på lager. Det satser de fortsatt på.
350 millioner

Selskapet Tore Ligaard består i dag av fem fysiske avdelinger med totalt 56 ansatte. Totalomsetning i 2019 var på cirka 350 millioner kroner. Iver Ligaard leder selskapet fra Oslo som sammen med avdelingen i Trondheim er selskapets største avdelinger.
– Avdeling Trondheim er for øvrig med sine 25 ansatte og store lager en drivende faktor i firmaets konseptutvikling. Likevel har bedriften valgt å beholde hovedkontoret på Stjørdal. Dette gjør vi fordi vi bevisst ønsker å verne om bedriftens kultur og historie. Dessuten er mange av våre gode strategiske relasjoner lokalisert i nærområdet, sier Iver Ligaard.

Kontrollert vekst

Ett av Tore Ligaard sine forretningsprinsipper var «kontrollert vekst». Likefult er Tore Ligaard kjent som et fremoverlent selskap. I fjor fikk selskapet sin 6. avdeling som en ren e-handel-avdeling, med operativ chat-kanal som er relativt nytt i bransjen.
– E-handel er et spennende satsingsområde som kompletterer våre dør- og vindussenter. Vi tror en tilstedeværelse på både fysiske og digitale plattformer er oppskriften for framtidig suksess, sier Iver Ligaard.

Nettverk av leverandører

– Vi har alltid vært opptatt av langsiktighet og tett samarbeid med våre leverandører.
Felles for alle er at de skal produsere løsninger som er tilpasset norske forhold. Kvalitet, gode garantier og ikke minst løsninger som varer over tid er viktige momenter som kjennetegner våre leverandører, sier Iver Ligaard.
Derfor er det ikke tilfeldig at du finner de sterkeste merkenavnene i bransjen hos Tore Ligaard AS. Gode eksempler på det er porter fra Hörmann, takvinduer fra Velux, vinduer fra NorDan, Lillerønning og Røros og dører fra Swedoor, NorDan og Scanflex.
NorDan har eksempelvis helt siden 1972 vært en av Ligaards viktigste samarbeidspartnere. Med Norges største vindusprodusent på laget kunne Tore Ligaard tilby vinduer som var utviklet for å tåle det hardføre klimaet langs Trøndelagskysten.

Ingen råteskader

– Vi har faktisk aldri opplevd råteskader i NorDan-vinduer og produktene står den dag i dag flere tiår etter installasjon. Så langt har vi solgt over tre millioner kvalitetsvinduer fra NorDan, sier Iver Ligaard.
– Mange kunder har ikke noe bevisst forhold til dører og vinduer. Det er jo da heller ikke produkter man går og tenker så mye på før behovet en dag er der. I Tore Ligaard føler vi et stort ansvar i å formidle kunnskap til våre kunder, sier Ligaard
Han er opptatt av kvalitet og mener det kan være lønnsomt å bruke noen kroner ekstra på produkter som dette.
– Det er viktig å merke seg at det er store kvalitetsforskjeller i markedet og det er lett å trå feil. Viktigheten av å velge god kvalitet når man kjøper dører og vinduer kan ikke kommuniseres nok. Det kan være en god investering å legge i noen kroner ekstra for å få løsninger som varer, sier Iver Ligaard. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

Tore Ligaard AS har fine lokaliteter for å ta imot kunder ved Oslo-avdelingen.
Størst på lager

Tilgjengelighet til produktene er en viktig del av filosofien i Tore Ligaard AS. Mange selskaper velger å jobbe med minimal lagerkapasitet. Dermed må en vare bestilles før den kan leveres. Tore Ligaard AS har store lager med tusenvis av dører og vinduer.
– Hva med spesialbestillinger?
– Det er her vår fagkompetanse virkelig kommer til sin rett. Dette er vi gode på. Vi har et stort kontaktnett med leverandører som gjør at vi kan levere nær sagt hva som helst. Mange ganger er det ved å bruke flere ulike leverandører at vi kan levere den riktige løsningen. Med vår kompetanse og erfaring løser vi utfordringer innen alt fra glass, lyd, spesialmål, design og funksjonalitet. Har du for eksempel tegnet din egen drømmedør, skal vi klare å få den produsert, sier Iver Ligaard.

Faghandelens betydning

– Hvordan møter Tore Ligaard AS skjerpet konkurranse?
– Vi er ikke så sikre på at konkurransen for vår del har blitt noe særlig skjerpet. De siste årene har mange butikker blitt kjøpt opp av større aktører i byggebransjen. Den tradisjonelle faghandelen er i stor grad erstattet av større byggevarehus som selger alt fra sjokolade til kulegriller. Vår store styrke er nettopp at vi har klart å videreutvikle faghandelen, sier Iver Ligaard.

– Våre ansatte er styrken

– Hva er den største styrken til Tore Ligaard AS?
Iver Ligaard svarer umiddelbart:
– Den største styrken er våre ansatte med kompetansen på tvers av våre avdelinger. Det er våre ansatte som er styrken vår og fronter firmaet utad med høy servicegrad. Kontinuitet på bemanningssiden har alltid vært viktig, og vi feiret senest i går 30-årsjubileum for en av våre ansatte. Vi har en visjon: – Å være best på kundeservice, sier Iver Ligaard.

Avdelingen i Stjørdal

– Mange tror vi produserer vinduer i Stjørdal. Det gjør vi ikke, sier avdelingsleder Bjørn Kristoffersen.
Det de imidlertid gjør er å finne de beste løsningene.
– Vi møter våre kunder på mange arenaer, men liker spesielt godt at de besøker oss på avdelingen. Der får de studere produktene i flotte utstillinger og treffe sine valg under kyndig rådgivning. I tillegg til lager, utstillinger og kompetanse har avdeling Stjørdal også en serviceavdeling som kan bistå med befaringer og reparasjoner og montering. Vi kan eksempelvis bistå med hjelp, dersom en kunde har et punktert glass. Da er det bare er det bare å ringe oss. Det kan være vel så lønnsomt å reparere istedenfor å bestille nytt, sier avdelingsleder i Stjørdal, Bjørn Kristoffersen.

Generasjonsskifte

– Mange var nok spente på generasjonsskiftet og hvordan Tore Ligaard AS skulle utvikle seg da gründer Tore Ligaard gikk bort i 2012. Iver har med god hjelp fra mange dyktige ansatte klart å føre firmaet inn i en ny tid, samtidig som det vernes om de grunnleggende forretningsprinsippene. De har vært gjeldene helt siden oppstarten, sier Bjørn Kristoffersen.
I løpet av få år har bedriften utviklet seg med nye avdelinger, logistikk systemer, nettsider og e-handel, serviceavdelinger og økt satsing på proffmarkedet.

Forbedring og utvikling

Ifølge Kristoffersen er kanskje den viktigste egenskapen til Iver Ligaard som leder, evnen til å søke forbedring og utvikling.
– Det er liten frykt for endring så lenge endringer er godt fundert. For å lykkes i dette viser Iver tillit til sine ansatte, han delegerer oppgaver og motiverer ansatte til å ta ansvar. Iver har klart å skape en moderne organisasjon med stor takhøyde og korte beslutningsveier der ansatte jobber sammen og trekker i samme retning. Et eksempel på å tenke nytt er den nye plattformen for kommunikasjon som Tore Ligaard AS nå er i ferd med å presentere. Et fremoverlent selskap med evne til forbedring og nytenkning må også tørre å utfordre måten å kommunisere på i markedet. Det har blant annet ført til at den gamle blå logoen som stjørdalingene kjenner godt er endret, sier Bjørn Kristoffersen.

Les forrige sak:
Siste innspurt før åpning

Fredag åpner Hos Oss dørene med nye eiere og nytt konsept

Close