6 °C Stjørdal, NO
28/10/2021

Spar Hegra uke 43
XC60
Header-Bingo-med dato
XC90
XC40

Helge (63) sykler Norge på langs: – Regner med å gå ned et halvt kilo om dagen

Helge Stokkan planlegger å sykle 15 mil per dag

Helge Stokkan har ominnredet en varebil som følge- og bobil til ferden sørover langs Norge. Helge Stokkan har ominnredet en varebil som følge- og bobil til ferden sørover langs Norge.

Sist fredag rullet Helge Stokkan ut fra platået på Nordkapp på sin sykkeltur til Lindesnes.

Det er langt fra første gang 63-åringen fra Åsen legger ut på langturer. Han har syklet Åsen-Oslo, Åsen-Bergen, rallarveien og Norge på langs tidligere. En rundtur på Finnmark og hjem til Åsen har det også blitt tid til.

– I 2003 skulle jeg sykle Norge på langs for første gang, men da ble det bare tull ettersom jeg spiste og drakk for lite. I 2006 fullførte jeg Nordkapp til Lindesnes på 18 dager, men da hadde jeg med oppakking på sykkelen, sier han.

Kjøkken med uttrekkbar benkeplate og skuffer har Helge Stokkan ordnet i bilen.
Kjøkken med uttrekkbar benkeplate og skuffer har Helge Stokkan ordnet i bilen.
Følgebil

Stokkan har denne gangen med seg stjørdalingen Svein Kirknes i en følgebil, som er spesialinnredet for formålet. Inne i varebilen finnes både seng, mat, kokeapparat og muligheter for å ta seg en dusj.

– Jeg trekker bare de to stengene ut, og så trer jeg på en duk. Jeg har en batteridrevet vannpumpe som ordner med vann, sier han, og viser frem de sinnrike løsningene han selv har ordnet med i varebilen.

Skuffer med mat og annet utstyr trekker han ut, det samme gjør han med en benkeplate som også kan benyttes til bord. Under sengen er det satt inn noen banankasser som er festet i to tau. Ved å trekke i dem, kommer kassene med klær ut.

Ved å trekke ut de to stengene på taket av bilen, får Helge Stokkan tatt seg en dusj.
Ved å trekke ut de to stengene på taket av bilen, får Helge Stokkan tatt seg en dusj.
To sykler

Ellers finnes stoler, telt og selvfølgelig to sykler inne i det som har blitt en aldri så liten bobil.

– Jeg har med en reservesykkel. Den er like god som den jeg planlegger å bruke mest, forteller han.

Teltet skal sjåføren sove i, og Kirknes skal også fikse mat underveis på ferden slik at Stokkan slipper å tenke så altfor mye på det mens han sykler.

– Jeg kommer trolig til å spise 10.000 kalorier hver eneste dag, men jeg regner med å gå ned et halvkilo per dag i gjennomsnitt, sier den slanke og veltrente syklisten, som i vinter har gått mye på ski og nå på våren har syklet rundt Hoklingen og Skogn for å samle nok kilometer til å tåle den tøffe belastningen som venter han.

Under sengene har Helge Stokkan ordnet uttrekkbare skuffer til å ha klær i.
Under sengene har Helge Stokkan ordnet uttrekkbare skuffer til å ha klær i.
15 mil om dagen

Å sykle 270 mil krever både god fysisk og mental helse, men Stokkan liker utfordringer. Samtidig er Stokkan svært bevisst på ikke å gjøre ferden til et pes.

– Jeg planlegger å sykle rundt 15 mil om dagen, og de første tre-fire milene vil jeg gjerne gjøre unna før klokken er ni. Da har jeg dagen på de siste milene, og trenger ikke å stresse. Jeg liker å se meg rundt, og jeg treffer mye folk underveis som jeg kan prate med, forteller han.

Hver eneste dag på ferden fra Nordkapp til Lindesnes regner Helge Stokkan å gå ned et halvt kilo.
Hver eneste dag på ferden fra Nordkapp til Lindesnes regner Helge Stokkan å gå ned et halvt kilo.

Ruten går gjennom Finnmark og Troms, sør for Bodø legger han ruten om kystriksveien. Den tar lengre tid, men byr på en uslåelig natur. Gjennom Trøndelag går ferden videre over Dovre, før Stokkan svinger av E6 ved Sel og legger ruten over Valdresflya før han sykler rett sør forbi Rjukan i retning Sørlandet og Lindesnes.

– Jeg planlegger å komme frem rundt 7. juni, men jeg legger inn et par dagers hvile hjemme i Åsen rundt 27. eller 28. mai, sier han.

Les forrige sak:
For drøyt et år siden tok Tore Sandstå en sjanse og satset for fullt på firma PKS. Nå har han sett seg nødt til å ansette to nye medarbeidere for å få unna en stadig økende oppdragsmengde.
Suksess for lokalt firma: – Jeg hadde aldri trodd at jeg måtte ansette folk

Tore Sandstå tok en sjanse og startet for seg selv

Close