4 °C Stjørdal, NO
24/10/2018

Heving i forbrukerkjøp

Sist oppdatert

 

Iht. forbrukerkjøpsloven kan et kjøp heves når det foreligger en mangel ved det man har kjøpt, såfremt ikke mangelen er uvesentlig.

 

I ordinære kjøp mellom profesjonelle kreves «vesentlig kontraktsbrudd» for at man kan heve et kjøp. I forbrukerkjøp er det annerledes – da kan i utgangspunktet heve såfremt mangelen ikke er uvesentlig.

 

Når en kjøpsavtale heves innebærer det at partene ikke lenger har plikt til å oppfylle kjøpet. Hvis man har gjennomført kjøpet så må partene tilbakelevere det de har mottatt. Kjøper tilbakeleverer det man har kjøpt, mens selger tilbakebetaler pengene. Man kan imidlertid holde tilbake pengene / gjenstanden inntil man får det man skal ha tilbake.

 

Hvis selgeren skal omlevere kan forbruker tilbakeholde det han har mottatt, inntil det blir foretatt omlevering.

 

Den som sitter med kjøpsgjenstanden har plikt til å dra omsorg for den, dvs. at man skal sørge for betryggende forvaring osv.

 

Hvis selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen må det betales forsinkelsesrenter fra den dagen det ble reklamert på mangelen.

 

Man kan ikke heve kjøpet eller kreve omlevering dersom man ikke kan tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde som den ble mottatt. Det gjelder imidlertid en rekke unntak fra dette, bl.a. når gjenstanden har blitt ødelagt som følge av at man måtte undersøke om det forelå en mangel. 

Les forrige sak:
- Familiepolitikken står sentralt for Kristelig Folkeparti, sier Johan Fossan som topper KrF sin liste i Nord-Trøndelag før valget.
På topp for KrF

  - For meg har plassen som 1. kandidat vært en […]

Close