-1 °C Stjørdal, NO
20/11/2019

Husfabrikk ansetter ti nye

– Nå selger vi en drøm og ikke bare et hus

TYDELIG RESPONS: Asbjørn Løksa i Selbuhus gleder seg over at markedet responderer på profilendringen til boligbyggeren. (Foto: Privat) TYDELIG RESPONS: Asbjørn Løksa i Selbuhus gleder seg over at markedet responderer på profilendringen til boligbyggeren. (Foto: Privat)
Åpent julehus mobil

Selbuhus har endret profil og tatt steget mot å bli en mer moderne boligbygger. Det har fått positive konsekvenser, og nå er arbeidstokken utvidet med ti nye medarbeidere.

I løpet av de siste tiårene har mye skjedd i samfunnet. Derfor måtte husprodusenten ta grep.
– På 1990-tallet skrev vi kontrakt med gubben, nå er det kona som bestemmer. Nå selger vi en drøm og ikke bare et hus. Vi har jobbet hardt med å henvende oss til flere og til yngre målgrupper. Gjennom de nye modellene fremstår vi nå på en annen måte i markedet, sier Asbjørn Løksa, daglig leder i Selbuhus.
Selbuhus er en velrenommert husprodusent som har eksistert siden 1924, og har drevet med modulhusbygging siden 1960-tallet. Totalt har de levert rundt 5.000 eneboliger, og i år regner bedriften med 45 ansatte å omsette for rundt 70 millioner som er det samme som i 2018.  (Artikkelen fortsetter under bildet!)

MER FANCY: Moderne boliger skal tiltrekke seg nye og yngre kundegrupper, er målet til Selbuhus.
MER FANCY: Moderne boliger skal tiltrekke seg nye og yngre kundegrupper, er målet til Selbuhus.
Oppfattet som trauste hus

Kort fortalt bygges husene i fabrikken på Tømra før de fraktes i moduler til byggeplassen hvor huset monteres sammen og kjøperne kan flytte inn så og si umiddelbart.
På grunn av at husene bygges i en fabrikk, har det tidligere vært oppfattet som begrensende i forhold til kundenes tilpasningsønsker. Husene Selbuhus har produsert har også hatt et rykte for å være litt trauste og kjedelige. I det siste året har det skjedd endringer, og det produseres nå også hus med flate tak og mer tidsriktig arkitektur.
– De siste årene har bedriften merket en minkende interesse for tradisjonelle saltakshus, og etterspørselen har gått ned. Vi ble oppfattet som litt lite fleksible, men nå har vi valgt å modernisere utvalget og økt fleksibiliteten i forhold til ønsker og tilvalg etter kundens behov. Når vi bygger husene innendørs i fabrikk, er det krevende å innføre nye elementer, sier Løksa.

Har skjedd endringer

Selv om bedriften selv ønsker å fremstå som moderne og tidsriktig i markedet, har det tatt tid før kundene har sett det.
– Derfor har vi jobbet hardt for å markedsføre oss blant annet med annonsering, i radio og i sosiale medier. Det har tatt tid å fortelle at vi er blitt mer moderne og har en annen profil, sier han.
Nå begynner endringene å merkes, og ordreboken fylles opp.
– Vi har flere potensielle kunder, såkalte leads, enn noensinne, men implementeringen tar tid og større effekt av endringene opplever vi nok ikke før neste år, sier Løksa.

Alle kommenterte endringene

Økt interesse og nye arbeidsmetoder gjør at bedriften må utvide arbeidsstokken. Hele ti nye arbeidstagere er enten på plass eller starter i bedriften senest rett etter sommerferien.
– Her skjedde det også en endring. I fjor sommer utlyste vi flere stillinger, men opplevde knapt å få relevante søkere. Da vi utlyste på nytt i januar, fikk vi plutselig 25 relevante søkere og alle som var på intervju kommenterte at vi hadde endret profil. Det er hyggelig å oppleve at endringen gjør oss mer attraktive som arbeidsgiver. Det gir oss en boost, sier Asbjørn Løksa.

 

Hegra Spbank-Stilling

Les forrige sak:
(Illustrasjonsfoto: Utrykningspolitiet)
Ti fikk bot på E14

Kjørte for fort i 70-sone

Close