7 °C Stjørdal, NO
27/05/2020

Spar Hegra uke 22
Klar ferdigbetong unicon

Innlegg: Tusen hjertelig takk

Innlegg skrevet av fornøyd trebarnsmor

Innleggsforfatter Beate Kristin Teigseth mener lærerne fortjener all mulig skryt i disse tider. (Foto: Privat)

Jeg vil rette en dyptfølt takk til mine barns lærere for måten de håndterer denne utfordrende skolehverdagen på!

Den digitale hjemmeundervisningen går som smurt – og bak dette ligger det massiv faglig kompetanse, hardt arbeid og gode tanker!

Barna gleder seg til å få den hyggelige god morgen-meldingen fra lærerne på skole-iPadene sine i skolestua vår hver morgen – samt å følge med, og «like», klassekompisenes glade morgenhilsener.

SN vippskampanje 1 mobil artikkel

De er like spente hver dag på hvilke artige og utfordrende oppgaver lærerne, gjerne via imponerende gode detalj-instruerende selfievideoer, vil gi dem.

Barna har til nå laget nydelig brun lapskaus, american pancakes-dessert med håndvisp-pisket krem med vanilje + strøssel og gelehjerter på toppen (ved bruk av ingredienser i kjøleskap, fryser, skuffer og skap – de skulle ikke handle på butikken)! De har også laget hinderløype på verandaen, trent etter treningsvideoer og utført andre kreative oppgaver.

Barna dokumenterer stolt arbeidet sitt ved å ta bilder og filmer for å sende lærerne på skole-iPadene sine (forresten godt de fikk disse nå i vinter).

Lydinnspilling av engelsk-, samfunnsfag- og norsk leselekser er tydelig morsomt og sendes entusiastisk i vei av barna til de respektive lærerne. Hyggelige tilbakemeldinger og oppmuntrende ord, eller samtaler, dukker raskt opp på skjermen.

I tillegg har 5. klasse fått gleden av å gjøre så mange matteoppgaver de vil i oppgaveboka si, og skal hilse og si det er stor stas! Repetering av de ulike gangetabellene gjør vi med stoppeklokke hver dag og den hurtigste runden innrapporteres entusiastisk til læreren. Koselige og gjerne humoristiske svar som høster latter hos barnet mottas også her.

Norskoppgaver og andre fagoppgaver legges det ekstra god innsats i, for nå kan de sitte og kose seg med dem så lenge de vil uten forstyrrelser.

Til og med gruppeoppgaver med både en og fem elever går det glatt å gjennomføre via videomøter. 7. klassingen har avtalt videomøter med en medelev kl. 10.30 hver dag der de jobber med en gruppeoppgave i en halv time. Artig, faglig og sosialt.

Prøver og tester har blitt tatt både via videochat, skriftlige innleveringer samt motiverende klassekonkurranser via en passende app.

Det gjennomføres også elektroniske klassetimer i 10.k lasse med blant annet gjennomgang av matteoppgaver i plenum med forbløffende engasjement fra både elever og lærer – vi hører ivrige diskusjoner helt ut i stua. For en fantastisk gjeng! Lærerne dirigerer lyden på klasseorkesteret sitt slik at alle trygt kan delta i drøfting av oppgaveløsningene. Virkelig imponerende!

Ungdomsskolelæreren organiserte til og med en felles spilleøkt på et artig «nettspill» for å få en koselig avslutning på dagen. Der teamet klassen seg sammen og spilte mot «verden» til høye lattersalver og heiarop fra pikerommet! Samhold og fellesskap kan faktisk bevares, og styrkes, selv om alle elevene sitter på ungdomsrommene sine og læreren på stua si! Og mobbing, blikking etc. eksisterer ikke på skolen for en periode – sikkert en deilig pause for mange.

Plutselig titter 5. klasselæreren innom på en skjerm i hjemmeskolestua vår igjen og lurer på hvordan det går. De har en hyggelig samtale de to, og han avslutter med å svare høflig på alle app-spørsmål og diverse som mora i huset lurer på denne dagen. Han ønsker en fortsatt god dag og skaper ekstra trygghet ved å invitere til at vi bare må ta kontakt om vi har flere spørsmål.

Disse fantastiske lærerne er tilgjengelige for kommunikasjon med barna hele dagen – og til stor glede for spente barn kommenterer de innsendte bilder og videoer til alle døgnets tider.  Dette samtidig som de selvfølgelig har ansvar for egne barn i heimen.

Så all ære og mange massive applauser for fantastiske lærere som står på og får skolehverdagen til å fungere supert. Selv om de sikkert er ute i litt ukjent skolehverdagsterreng er de trygge, kunnskapsrike, motiverende og omsorgsfulle overfor elevene sine. Man ser og hører de har elevenes beste i sine tanker i denne krevende tida vi nå er inne i, og det varmer et mammahjerte!

Tusen hjertelig takk.

Beate Kristin Teigseth,

mor til tre skoleelever i Hommelvik

Les forrige sak:
Vår mening: Handlekraft og lederskap

Stjørdals-Nytts lederartikkel 18. mars 2020

Close