7 °C Stjørdal, NO
19/10/2018

La barna hjelpe med oppvasken

Sist oppdatert

 

Oslo, 7. august 2013 – Hele 65 prosent av nordmenn mener at det er de små hverdagslige tingene vi gjorde sammen med foreldrene våre i barndommen som dannet grunnlaget for selvtillit og god selvfølelse senere i livet.  Det avslører en ny studie gjennomført av P&G, selskapet bak merkevarer som Ariel®, Pampers® og Gillette®.

 

Rutiner er viktige for oss mennesker. Vi er vanedyr av natur og hverdagen er full av aktiviteter og gjøremål som er rutinepregede, forutsigbare og repeterende. Slike gjøremål gir oss en følelse av langvarig stabilitet som individer, og, kanskje aller viktigst, som medlemmer i en familie, vennegruppe eller et større miljø.

 

Nå viser en stor europeisk undersøkelse gjennomført av Procter & Gamble at hele 65 prosent av nordmenn mener at det er de små, hverdagslige tingene vi gjorde sammen med foreldrene våre i barndommen som har gitt oss grunnlaget for selvtillit og god selvfølelse senere i livet. Det at foreldre overfører sine rutiner og sin kunnskap om hvordan vi tar vare på oss selv og på hjemmet vårt gir en god følelse av mestring, og har mer betydning for utviklingen av en god selvfølelse enn det å gi barna våre eksotiske ferier eller dyre gaver.

 

Undersøkelsen, som har fått navnet ”Everyday Effect”, bidrar til å sette lys på hvordan hverdagssyslene som vi ofte tar for gitt ikke gjør oss til kjedelige skapninger styrt av rutiner, men tvert imot bidrar til å gjøre livet mindre kaotisk og gir hensikt og mening til tilværelsen. For de fleste av oss gir gode hverdagsrutiner et godt fundament til å takle og møte de uforutsette og utfordrende begivenheter som livet også består av. Gode rutiner frigjør dessuten kapasitet og energi til å leve ut våre kreative sider også.

 

Norske barn hjelper til i hjemmet
Samtidig kommer det frem at hverdagsaktiviteter barna gjør sammen med foreldrene bidrar til at vi føler oss mer uavhengige. Dermed har man fått et argument for å ta med barna på oppgavene i hjemmet. Undersøkelsen viser at vi nordmenn ligger godt an, og 65 prosent av norske barn er regelmessig med på å gjøre arbeidsoppgavene hjemme. 

– Vi ønsker å formidle funnene in undersøkelsen og vise foreldre både i Norge og andre land at selv om barna kan klage over at husarbeid og matlaging er kjedelig, så gjør de små tingene vi gjør sammen en stor forskjell. Hverdagslige ting som å ta oppvasken og å vaske klær kan virke trivielle, men for et barn kan det bidra til å utvikle både arbeidsvilje, kreativitet og selvtillit, sier Sigrid Barnekow, Brand PR Leader Nordic i P&G.

Les forrige sak:
BIDRA MED DET DU KAN: Møt opp i Monsberga.
Trenger frivillige!

  Området ryddes også klart for ulike arrangement som annonseres utover […]

Close