0 °C Stjordal, NO
23/01/2020

Lanserer eget klesmerke

– Jeg ville skape et klesmerke som eksemplifiserer selvtillit og appellerer til folks estetiske sans

Med navnet «www.slayvici.com» ønsker Jon Steinar Vici Sivertsen bosatt på Hell å erobre moteverdenen med sin egen nystartede nettbutikk.

Jon Steinar Vici Sivertsen flyttet til Hell i fjor der han stortrives og har lansert sitt eget klesmerke «Slayvici».

– Jeg vokste opp i Bjugn; avsluttet ungdomsskolen i Sjetnemarka og gikk videregående skole på KVT på Tiller. Der ble jeg uteksaminert i 2015. Mot slutten av videregående skjedde mange ting som tok oppmerksomheten bort fra skolen. Jeg oppfattet meg som skolelei, men takket være en omsorgsfull rådgiver klarte jeg å fullføre.

Da valgte jeg å søke på Sport Management i Molde. Det var et studium med mange emner som jeg likte. Her fant jeg sport, økonomi, journalistikk, markedsføring, organisasjon og ledelse. Nå fikk jeg bruke mer av tida på emner som jeg likte.

I Molde var jeg en dag ute for å kjøpe klær. Det ble en viktig handelsdag for meg. Jeg gikk inn på en velrennomert klesbutikk. Da kom jeg i god kontakt med ledelsen i butikken som tidlig spurte om jeg var på utkikk etter jobb. Det var jeg egentlig ikke, men lot meg overtale til å sende inn en søknad. Det endte opp med at jeg plutselig stod med en butikkjobb.

Jeg oppdaget at jeg egentlig hadde stor interesse for klær. Og jeg hadde også et talent for kundebehandling. Det kom godt med i det daglige butikkvirket. Studiene i Molde gikk fint. Og med oppgaver i butikken hadde jeg mer enn nok å gjøre.

Jeg fattet tidlig interesse for tilbudet i 5. semester. For da kunne vi studere utenlands. Jeg kom inn på Coventry University som er høyt rangert i Storbritannia. Der kunne jeg fritt velge tema og dyrke mine interesser.

Jeg hadde allerede fått interessen for å skape min egen bedrift etter en stimulerende oppvekst. To fantastiske foreldre lærte oss barna at ingen ting kommer av seg selv, men krever arbeid. Dette var en grunnholdning som jeg hadde med meg opp gjennom hele oppveksten.

I Coventry valgte jeg derfor entrepenørskap, strategisk markedsføring og strategisk ledelse. Jeg avsluttet skolen i Trondheim, bodde hjemme som den billigste løsning og skrev bachelorppgave. Samtidig var jeg praktikant i Norges Fotballforbund avd. Trøndelag.

Etter studiene var målet å spare penger for å starte egen bedrift. Jeg var opptatt av å lansere mitt eget klesmerke. Jeg begynte å arbeide for Coop som jeg kjente fra før. Der var jeg så heldig å få jobbe i mange timer. Nå var jeg fullt konsentrert om å samle penger til bedriften min.

Jeg ville skape mitt eget klesmerke. Da må du i første omgang ha en lidenskap og en visjon for klesmerket som må bety noe. Jeg ville skape et klesmerke som eksemplifiserer selvtillit og appellerer til folks estetiske sans.

Først måtte jeg bestemme meg for et navn på klesmerket. Neste skritt var å lage en logo. For navn og logo utgjør den store helheten som skal bære visjonen videre. Nå fikk jeg store utfordringer for den endelige utforming. Jeg måtte lære meg helt grunnleggende ferdigheter i grafisk design. Det løste jeg hovedsakelig med hjelp av youtube og google. På den måten ble jeg selvlært.

Endelig hadde jeg utviklet en løsning som jeg likte. Jeg var godt fornøyd med navnet «SLAYVICI» og utformingen av logoen der et spesialutformet lekkert spar ess har en viktig rolle. Her har jeg funnet fram til forskjellige uttrykk.

Nyttårsaften 2018 takket jeg for meg på Coop. Nå ble all innsats rettet mot lansering av klesmerket. Takket være snille foreldre kunne jeg fortsatt bo hjemme som nå hadde blitt Hell. Jeg gikk inn i 2019 med logo, navn og en visjon for klesmerket. Firmaet ble registrert i midten av januar.

Nå startet jobben med å finne leverandører. Klesbransjen kan være krevende i forhold til etiske standarder. Det gjelder ikke minst barnearbeid som jeg på ingen måte ønsket å være knyttet til. Jeg valgte firma og fabrikker som har «wrap»-serifikasjon.

Wrap står for Worldswide responible apparel production. De følger 12 prinsipper bl. a. i forhold til arbeidstid, arbeidsmiljø, barnearbeid og mishandling på fabrikker. Ved hjelp av en mellomstasjon i England fikk jeg kontakt med leverandørene. Nå var jeg trygg på sunne produksjonsforhold.

Nå fulgte en viktig prosess med å velge ut de rette klærne. Jeg var opptatt av god kvalitet. Ellers var jeg opptatt av å kjenne hvordan klærne føltes på kroppen. For jeg vil kun markedsføre klær som er komfortable. Her brukte jeg min egen kritiske sans.

Søndag 13. oktober lanserte jeg min egen nettbutikk under navnet «www.slayvici.com». I den sammenheng er det viktig å ha gode bilder av klærne. Dessuten er det avgjørende å skape en brukervennlig nettside. Her skal det være enkelt å legge inn bestillinger, ta kontakt og komme med spørsmål.

Det var en merkedag. Men jeg var helt rolig trygg på at jeg hadde gjort mine forberedelser så godt som mulig. Nå var jeg i stand til å møte markedets dom. Det tar lang tid å bygge et klesmerke. Nå hadde jeg investert mye tid og mange penger i lanseringen, sier Jon Steinar som er godt fornøyd med responsen.

Endelig har firmaet begynt å tjene penger. Og de pengene skal reinvesteres i nye klær og markedsføring for at firmaet skal kunne ta de neste steg. Det handler om å få enda flere til å oppdage mitt klesmerke.

Nå er jeg ansvarlig for klesproduksjon i mange forskjellige land. Det er det ganske fascinerende å tenke på når jeg tenker et år tilbake i tid og til utformingen hjemme på Hell.

Jon Steinar Vici Sivertsen er opptatt av å formidle sine perspektiver til unge mennesker. Han håper også å stimulere andre til å gå sine egne veger slik han selv har gjort.

 

Les forrige sak:
Toppscoreren forlater SHK

Skal skyte Levanger til opprykk

Close