8 °C Stjørdal, NO
25/05/2019

Med døden som jobb

Beathe Hyldmo Bremseth og ektemannen Egil Bremseth har startet begravelsesbyrå

Beathe Hyldmo Bremseth og ektemannen Egil Bremseth har nettopp etablert et nytt begravelsesbyrå. Beathe Hyldmo Bremseth og ektemannen Egil Bremseth har nettopp etablert et nytt begravelsesbyrå.

– Vi må ha et profesjonelt forhold til det vi gjør, men det er klart at noen oppdrag går tøffere inn på deg.

Beathe Hyldmo Bremseth og ektemannen Egil Bremseth har nettopp etablert et nytt begravelsesbyrå. Men nystartet til tross, de er ingen nystartere i bransjen. Fruen, som er daglig leder i selskapet, har «vokst opp» i bransjen og begge to har årevis med erfaring fra bransjen. Derfor vet de veldig godt hva de går til med etableringen av Værnes Begravelsesbyrå.

– Det fineste med jobben er å møte de pårørende. Det er mange som tenker på at vår jobb er å stelle og legge ned den døde, men det er en forsvinnende liten del, sier Beathe Hyldmo Bremseth.

Hun sitter i en stor sofa i de ærverdige lokalene i Kjøpmannsgata 1. Den bevaringsverdige «bankgården» kler et begravelsesbyrå, mener ekteparet bak Værnes Begravelsesbyrå.

– Det er verdig, ordentlig og litt høytidelig. For oss er det i tillegg viktig å være synlig uten å være midt i sentrum, samtidig som vi skal være synlige på de digitale kanalene, sier Egil Bremseth.

Lokalene er verdige, og ordet verdighet gjentas ofte i samtalen med de to nyetablererne. Det er den måten de ønsker å delta i en tung tid for pårørende.

Coop Storlien artikkelnivå
Fra dyp sorg til latter

Ekteparet Hyldmo Bremseth har bokstavelig talt en gravalvorlig jobb. De møter mennesker som er i dyp sorg og inne i noen av sitt livs tyngste dager. Det er da de ansatte i et begravelsesbyrå virkelig får prøvd seg.

– Møtene med pårørende, – det er det aller fineste med jobben vår. Vi skal være profesjonelle, men det går ikke an å være upåvirket. Noen oppdrag er selvsagt også tøffere enn andre. Men jeg har vært i utrolig mange flotte samtaler. Det svinger fra bunnløs sorg til smil og latter. Vi skal være empatiske samtidig som vi må holde hodet klart. I løpet av temmelig kort tid skal vi bidra til at pårørende gjør avgjørelser de skal være trygge på og føle seg komfortable med også i ettertid, sier Beathe Hyldmo Bremseth.

Satser på forutsigbar pris

De opererer i en bransje som har fått mye pes for prisnivået opp gjennom årene. Kostnadene knyttet til dødsfall og tilhørende begravelse og seremonier er et stadig tilbakevendende tema. Akkurat det er de selvsagt klar over ved Værnes Begravelsesbyrå, og det akter de å gjøre noe med.

– For oss er det viktig å ha priser som er enkle å forstå. Alle valg man gjør påvirker sluttprisen, men det skal de pårørende være klar over når de benytter oss. Totalsummen skal ikke komme som en overraskelse i etterkant av begravelsen, sier Egil Bremseth.

Han viser til at de på nettsiden skal ha en «begravelsesplanlegger» hvor de pårørende hele tiden kan finne ut hva de ulike valgene vil koste.

– Hvor store kostnader er det knyttet til et dødsfall i dag?

– Det varierer veldig. Det kan bli veldig dyrt, men du kan også få en verdig seremoni til 20.000 kroner, sier Egil Bremseth, som er fullstendig klar over at sørgende i en vanskelig situasjon ikke ønsker å være opptatt av pris.

– De aller, aller fleste er veldig forsiktige med å spørre om priser. Mange kjenner nok på følelsen av at det ikke skal bety noe, men våre kunder skal vite hva de enkelte valgene de tar gjør med prisen. Samtidig er det veldig viktig å understreke at det er ikke prislappen som avgjør om det blir en verdig begravelse.

En begravelse i uka er god start

Værnes Begravelsesbyrå er ett av tre i regionen. På sedvanlig galgenhumoristisk vis mener de at bedriften deres skal være liv laga.

– Foreløpig har vi bare en bil. For vår del vil en begravelse i uka være en god start på driften, sier Egil Bremseth. Han mener det er fullt oppnåelig gjennom deres fortrinn, som skal være både kvalitet, pris og ikke minst synlighet.

– Den største forskjellen i denne bransjen de siste 20 årene er nok at folk forventer umiddelbar respons og hurtig og god tilstedeværelse. Derfor er det viktig for oss å være godt synlig og bli det foretrukne begravelsesbyrået, sier Beathe Hyldmo Bremseth og Egil Bremseth.

Les forrige sak:
(Illustrasjonsfoto)
Lastebil tok strømmen

Flere husstander ble strømløse i Meråker

Close