-6 °C Stjørdal, NO
18/12/2018

Nå jubler biltyvene

 

Med avanserte låsebrikker kan man åpne bildørene og starte motoren uten engang å ta brikken ut av lomma. Bare når man forlater bilen trengs et lite trykk på brikken for å låse kupeen.

 

– Signalene mellom bil og brikke har gjort hverdagen enkel og nøkkelfri. Men selv om du låser når du går, er bilen i realiteten ulåst hvis reservebrikken fortsatt befinner seg i kupeen. Det vi er redd mange glemmer, sier Køste til Newswire.no

 

Svært mange nye biler leveres nå med denne teknologien, så faren for at den store låsetabben skal bli en gjenganger i sommer er høyst reell, ifølge Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

– Med denne teknologien er det absolutt fy å oppbevare reservebrikken i hanskerommet, konsollen eller bagasjerommet. Brikken må tas med når bilen forlates, sier Engebretsen.

Hvis flere reiser sammen anbefaler han at man har en brikke hver.

– La gjerne reservebrikken ligge i en håndveske eller annet som alltid tas med når bilen står parkert, sier han.

 

Men det er smart å holde fast ved vanen om at begge nøklene eller brikkene er med på ferieturen, understreker han. Konsekvensene av at en brikke går tapt kan bli store.

 

– Moderne teknologi har faktisk gjort det til en mer alvorlig tabbe enn før å miste nøkkelen. Resultatet blir at bilen må inn på verksted og problemet løses ved hjelp av avansert datateknologi. Det passer dårlig når man er på ferietur, sier Engebretsen. Han regner med at tyver som er ute etter å stjele biler eller verdifull bagasje, vil være aktive i de kommende ferieukene.

 

– Hvis det skjer et tyveri uten at bilen brytes opp, og årsaken er en gjenglemt låsebrikke, kan eieren også få trøbbel i forhold til forsikringsselskapet, sier Jan Ivar Engebretsen.

 

Både NAF og Vianor har registrert at antall tabber langs veien øker i takt med sommervarmen.

 

– Vi hører om eksempler på at folk blir stående opprådd ved punktering fordi de har tatt ut reservehjulet for å få plass til feriebagasjen. Flere enn vanlig fyller feil drivstoff. Men den vanligste feilen er nok å kjøre langt og lenge uten å sjekke ting som lufttrykk, olje og kjølevæske underveis, sier Katrine Køste.

Les forrige sak:
Raskere, høyere, sterkere

  Deltagerne bryner seg på spyd, liten ball, lengde, kule, stafett, […]

Close