-6 °C Stjørdal, NO
02/12/2021

Spar Hegra uke 48
Header-Bingo-uten dato

Nå skal de gjøre det enklere for innbyggerne

Kommunedirektør Tor Jakob Reitan (t.v.) og Eirik Pedersen som er COO i Sikri AS. Foto: Stjørdal kommune

Mandag 18. oktober var ansatte fra hele Værnesregionen samlet for å få vite mer om ITIS.

ITIS (IT-støtte i saksbehandling) handler om at man skal bli enda mer moderne, effektive og åpne om hvordan det jobbes med data, arkivering og søk.

Prosjektet involverer alle de fem kommune i Værnesregionen, i tillegg til 15 opsjonskommuner, som har mulighet til å bli med på prosjektet. Dette gjør at de kan stille klare krav og spesifikasjoner til hvordan de ønsker at systemet skal være.

Mer effektivt

Etter en lang og grundig prosess med å finne riktig leverandør falt valget på Sikri, systemet utvikles med tanke på behovene kommunene har, og vil ha om ti år og fram i tid.

– Værnesregionen har sammen med arkiv og IT gjort en stor jobb med en innovativ innkjøpsprosess, og jeg er veldig fornøyd med at valget ble Sikri AS, sier kommunedirektør Tor Jakob Reitan.

Prosjektet er delt opp i tre, den første biten handler om saksbehandling, både for innbyggere og for de som jobber i kommunen. Det skal være enkelt for innbyggerne å finne informasjon, sende inn opplysninger, få tilbakemeldinger og være sikker på at informasjonen er trygg.

– Som kommunedirektør føler jeg meg sikker på at vi får et system som bidrar til mer effektiv saksbehandling og gir god beslutningsstøtte for alle type saker og spesielt for byggesaker som har fått sitt eget fagsystem. Dette vil gi økt kvalitet på saksbehandlingen og økt ressursutnyttelse i organisasjonen, forklarer Reitan videre.

Sparer tid

Ifølge Reitan vil det for de ansatte være enkelt å bruke og navigere. Slik får mer tid til å jobbe med selve saksbehandlingen og ikke det tekniske.

– Det ligger en betydelig jobb foran oss for å implementere et sak/arkiv system og det vil kreve involvering i hver enkelt deltakende kommune. Vi må foreta en gjennomgang av arbeidsprosesser for å se om det er enklere måter å gjøre ting på, utarbeide nye rutiner og brukerveiledninger og ikke minst opplæring, sier han.

Den andre delen handler om e-byggesak – det skal være enkelt og raskt for brukere å fylle ut skjema og søke digitalt. Den tredje delen handler i hovedsak om utvalgs- og politiske møter.

– Det skal bli enklere og mer åpent for alle, enten man er politiker, møtesekretær eller innbygger. Det er fokus på hvordan man kan lese om sakene på forhånd, hvordan avstemming i politiske saker blir vist og hvor man finner informasjon fra tidligere møter, forklarer Reitan videre.

Kontrakten er signert og oppstart av implementeringen for Værnesregionkommunene blir i oktober 2021, håper på oppstart før sommeren 2022.

Les forrige sak:
Her står Rita og Tore Almlid på altanen og har flott utsikt ned mot Haugatjønna.
Lever hyttedrømmen hver helg

Close