4 °C Stjørdal, NO
16/10/2018

Nye bussruter

TIMExpressen i regi av Nettbuss er snart historie. Fra mandag 19. august overtar Boreal ansvaret for transporten mellom Stjørdal og Orkanger. Ruta gjennom Trondheim fortsetter, men vil trafikkeres langt hyppigere. Det vil være avganger hvert 10. minutt morgen og ettermiddag. Mange sjåfører blir med fra Nettbuss over til Boreal. De møter en ny arbeidsgiver, men har mange kjente kolleger.

Sist oppdatert

 

Boreal setter inn nye busser levert av Scandia med kapasitet på 61 seter (dagens busser har 52 – 55) på rutene mellom Stjørdal og Orkanger som hittil er kalt «TIMExpressen» siden det ble innført regulære avganger hver time. Nå blir det navnet erstattet.

 

Boreal vant konkurransen med Nettbuss og Trøndebilene med klar margin. Mange i bransjen stusser fortsatt over hvordan Boreal kunne levere et tilbud som er så mye lavere. Omleggingen vil i første rekke gi busspassasjerene et bedre tilbud gjennom hyppigere avganger.

 

Forandre vanen?

Men det er ikke lagt opp til flere busser på samme avgang. Boreal håper at busspassasjerene vil tilpasse seg det nye tilbudet. Det gjenstår å se. Busspassasjerer er vanedyr som liker faste tider. Alle passasjerer skal ha sitteplass. Hvor populært vil det være å komme til Hommelvik, Sveberg og Leistad med full buss og henvise til neste avgang – som kanskje også er full?

 

Det nye tilbudet betyr en ny hverdag for sjåførene som får en ny arbeidsgiver. Mange sjåfører blir med over til Boreal mens andre blir igjen i Nettbuss som fortsatt har et stort ansvar for skolekjøring og annen lokaltrafikk.

 

Delte vakter

Det er likevel et praktisk problem når denne virksomheten ikke lenger kan kombineres av samme aktør. Så langt har sjåførene hatt en variert arbeidsdag med kjøring av timexpress, annen lokaltrafikk og ikke minste skoleruter. Det har for de fleste sjåfører gitt en sammenhengende arbeidsdag.

 

De fleste passasjerene bruker bussen om morgenen og ettermiddagen. Da er det behov for flest busser og for flest sjåfører. Det betyr at mange sjåfører nå i større grad får delte vakter. Det har også vært en strid i forhold til fulle stillinger, men den skal være løst. Det samme gjelder spørsmålet om pensjonsrettigheter.

 

Det er totalt 120 busser – de aller fleste helt nye – som settes inn for å løse det nye oppdraget fra 19. august når operatøren Boreal Transport Midt-Norge i Trondheim overtar kjøringen på i alt tre rutepakker. Boreal snakker om at bussene ruller ut på vegene i Sør-Trøndelag, men de skal også betjene en liten del av Nord-Trøndelag med den store endeholdeplassen Stjørdal.

 

Busstransporten viser med all tydelighet hvor vanskelig det er at Trøndelag fortsatt er delt i to fylker med ulike rabattsystem. Lokaltaksten for Trondheim ble først utvidet mot Storsand og etter et sterkt engasjement fra Malviks ordfører Terje Bremnes Granmo gjelder rabattordningen helt fram til fylkesgrensa i Muruvik. 

 

Stolt

Kjetil Førsvoll er styreleder i Boreal Transport Midt-Norge og konsernleder i Boreal Transport Norge. Han var meget stolt i mars da Boreal fikk disse oppdragene fra kollektivselskapet AtB: – Særlig over at kvalitet er blitt vektlagt av oppdragsgiveren ved tildeling av kontraktene, sa Førsvoll. Det er et krav at bussene som settes inn vil være moderne og svært miljøvennlige.

Boreal Transport Midt-Norge driver i dag Gråkallbanen i Trondheim, og blir med disse nye kontraktene også en meget betydelig buss-operatør i Sør-Trøndelag. Omleggingen gir bedre kapasitet, men krever aktiv informasjon mot kundene. Boreal Transport Norge AS (tidligere Veolia Transport) ble en realitet i mai 2011. Konsernet har likevel nærmere 150 års tilstedeværelse her til lands med omkring 2.000 ansatte. 83.000 nordmenn reiser daglig med Boreal; noe som utgjør drøye 30,5 millioner reisende i året.

 

Forståelsesfull

Sjåførene er i liten grad blitt involvert i utarbeidingen av det nye rutetilbudet. Men det er sjåførene som møter kundene og skal svare på eventuelle spørsmål. Samtidig er det tøffe tidskrav som skal holdes.

De første dagene vil være svært spennende. Først og fremst blir det spennende å se hvordan passasjerene fordeler seg utover det nye rutetilbudet. Med avgang hvert 10. minutt skal det være mulig å legge opp dagen etter eget ønske. Men hvor mange kan ha samme ønske? Det vil kanskje først og fremst passasjerer fra Hommelvik, Sveberg og Leistad øst for Trøndheim; Børsa og Buvik vest for Trondheim være de første som merker.

 

Trondheim – Stjørdal

640 kr/mnd – 21 kr dagen

Prisene på enkeltbilletter ligger fortsatt forholdsvis høyt. Dersom du tar bussen til Trondheim mer enn en gang for uka, vil det lønne seg å kjøpe busskort. Som passasjer kan du kjøpe kort med en varighet på opp til 180 dager. Jo lengre perioden er, jo større blir rabattene. Et kort for 180 dager mellom Stjørdal og Trondheim koster 3840 kr eller ca. 640 kr.

Det betyr ca. 21 kroner dagen for å reise fra Stjørdal til Trondheim og tilbake til Stjørdal. En enkelttur koster 75 kroner eller 150 kr/tur-retur. Dette innbefatter riktignok også helga. Teller du bare virkedager, blir det 27 kroner. Hvor mye koster det med bompenger for å kjøre til Trondheim? Hvor mye koster det å parkere i Trondheim?

Det er ingen tvil om at busstransporten har et stort potensiale for mer trafikk når enda flere oppdager hvor billig, praktisk og komfortabelt det er å ta bussen.

God tur!

 

 

Les forrige sak:
KAFFE SMAKER: - Nordmenn liker kaffe. Da ønsker vi at folk skal nyte sin kaffe med ønsket tilbehør i trivelige omgivelser, sier Elfrid og Ted Mathisen som i tre år har drevet «Hos Oss» på torget i Stjørdal.
Kaffebaren «Hos oss» på torget

  - «Hos Oss» flyttet inn i disse lokalene i juli […]

Close