-3 °C Stjørdal, NO
26/01/2021

Header-Bingo
SparHegra uke 04

– Pandemien er det tøffeste som har hendt oss

Fjoråret var svært utfordrende for Sandfærhus Parkering

I desember 2019 hadde Sandfærhus Parkering 900 biler parkert på parkeringsplassene om dagen. I fjor samme måned var det bare 300 om dagen. - Jeg føler man lever i et vakuum og venter på at det skal snu igjen, sier daglig leder Svein Håve. I desember 2019 hadde Sandfærhus Parkering 900 biler parkert på parkeringsplassene om dagen. I fjor samme måned var det bare 300 om dagen. – Jeg føler man lever i et vakuum og venter på at det skal snu igjen, sier daglig leder Svein Håve.

Etter litt over ett år med bygging åpnet parkeringshuset på Sandfærhus 18. november. Selv om det var en god nyhet for Sandfærhus Parkering, var resten av fjoråret svært utfordrende.

– Noen måneder etter at vi startet byggingen kom koronaen til landet. Timinga var dårlig, men det var ingen som kunne forutsi det. Vi trodde vi skulle få det kaotisk siden vi ikke kunne åpne huset til høysesongen i juni/juli 2020. Det ble ikke noe stort problem da det ikke var biler der. Nå har vi fått åpnet P-huset så det er i bruk iallfall, men det er veldig lite trafikk, forteller daglig leder Svein Magnar Håve.

80 prosent nedgang

Fra mars til desember hadde de en nedgang i trafikk på 70 prosent. Tar man med april i regningen opplevde de en 80 prosent bortfall av både trafikk og omsetning. Håve forklarer at høysesongen for parkeringsselskapet er om sommeren, og at fjorårets trafikk var langt unna 2019-omsetningen.

– Juni og juli er våre desidert største måneder. I juli 2020 hadde vi bare 16 prosent av trafikken sammenlignet med året før. Da blir det ganske dramatisk. I 2019 sto det i juli 1900 biler her hver dag, i fjor sommer kun 300 biler. Det er klart at vi taper mye inntekter, sier Håve.

Påvirker driften

Parkeringsselskapet får godtgjort noe av tapene.

– Det vi får tilbake fra staten er bare tap av de faste utgiftene, mens bortfallet av de 1600 bilene får vi ikke noe for. Slik er ordningen, og for vår del er vi fornøyd med den statlige støtten. Vi har i varierende grad permittert ansatte siden mars, noen i 100 prosent og andre i 50 prosent. Det påvirker driften og inntektene til oss, utdyper Håve.

– Hvordan var trafikken i desember?

– Vi var ned på 70 prosent nedgang i desember. Det er snakk om 600-700 biler mindre hver dag. Det er færre kunder i utgangspunktet i desember, derfor er tapet er ikke like stort på de 70-prosentene som om det hadde vært 50 prosent i juli, presiserer Håve.

– På hvilken måte har koronastøtten vært til hjelp?

– Vi fikk 1.9 millioner i fjor, og det dekker en viss del av de faste kostnadene våre, men ikke inntektsfall. Det er det som har vært mest trasig for oss. Vi er veldig glade for støtten vi har fått. Fra vår side er vi fornøyd med hvordan staten håndterte dette, og denne summen kompenserer for en god del omsetning, sier Håve.

Gradvis mindre støtte

Støtten har utover året blitt mindre.

– Etter hvert fikk vi mindre og mindre støtte, men nå ser det ut til at vi kan få mer igjen hvis vi er innenfor kravene. I januar kan vi søke for september og oktober, og etter hvert november og desember, forklarer Håve.

Selv om de har klart seg innrømmer Håve at pandemien har vært utfordrende for bedriften som til vanlig har cirka 45 ansatte inkludert tilkallingshjelpere.

– Trafikken taler for seg selv. Vi har dessverre måtte si opp en del personer. Alle de andre er nå i mer eller mindre grad permitterte. Akkurat nå er vi nede på 24 ansatte. De oppsagte var dem med lave stillinger, blant annet dem som jobbet i helger og som tilkallingshjelp. Det utgjør ikke mange årsverk, men det er fryktelig leit at man må gå til slike skritt, sier han.

Verre enn askeskyen

Håve innrømmer at det har blitt noen tøffe tak.

– Pandemien har rammet oss hardt. Det å måtte si opp ansatte i en slik situasjon, med utenforliggende årsaker og uten mulighet til å påvirke, er virkelig trist. Det er absolutt det verste vi har vært med på. Det var en askesky for noen år siden, men det var forbigående i løpet av noen uker. Pandemien nå derimot, det er det tøffeste som har skjedd,

Håve håper korona-vaksinen vil gjøre neste høysesong bedre.
– Det er det som er spennende for oss. Vi håper på det. Om sommeren reiser mange utenlands, så folk må først ha lyst til å dra og samtidig tørre. Det er avhengig av at andre land også har et system på plass og at det er trygt og lovlig å reise, sier han.

Les forrige sak:
Nå er Kartum klar for KBK

Reiser til Kristiansund mandag for medisinsk sjekk og signering

Close