8 °C Stjørdal, NO
21/10/2018

Pilates

To glade pilatesutøvere, f.v. Hazel Sigrid Wolff og Else Iren Skogan, i midten instruktør Inger Elisabeth Lockert Lunnan.

Sist oppdatert

 

Pilates for sterkere kropp og bedre bevegelighet

”Strekk, bøy, rull  –  puuuust”.  Gruppa med entusiastiske pilatesutøvere gjen­nom­fører øvelser med konsentrerte bevegelser og stor utholdenhetskraft, mens instruktøren gir kyndig veiledning.

Pilatesinstruktør og Spesialfysioterapeut Inger Elisabeth Lockert Lunnan fra Stjørdal (eks.Tromsø) holder treningsgrupper for nybegynnere og videregående på Stjørdal på 5. året, de siste 3 også i eget studio, der flere har vært med fra starten og fortsatt  trener 1 til 2 ganger i uka.

Hva er pilates
-Pilates er styrke- og bevegelighetstrening.  En variert rekke øvelser utføres etter 6 prinsipper; konsentrasjon, sentrering, presisjon, kontroll, pust og flyt, Med fokus i kroppens sentrum, bekken og mageområdet, bedres stabilitet, balanse og kroppskontroll.  Øvelsene styrker indre muskulatur og strammer opp kroppen, forklarer Inger Elisabeth.

-Kvinner i alle aldre, og noen menn deltar på gruppene.  Pilates virker like bra på menn, de har de samme behovene som kvinner, sier Inger Elisabeth, som gjerne hadde sett at flere menn ville prøve pilates. – Treninga tilpasses den enkeltes behov og eventuelle begrensninger, alle har noe de sliter med.  Gruppene er ikke store, rundt 10 deltakere, alle får hjelp og personlig oppfølging.  -Det er mye glede på treningstimene, trivselsfaktoren er viktig, påpeker hun.

Fornøyde deltakere
To av deltakerne, Hazel Sigrid Wolff og Else Iren Skogan, har vært med siden starten for tre år siden. Begge er storfornøyd med det treninga gir, og har ingen planer om å slutte. Hazel sier hun har funnet treningsmetoden som passer for henne. -Har prøvd treningsstudio, det er ikke min greie, sier hun. Også Else Iren trives med pilatestreninga, understreker viktigheten med den individuelle veiledningen de får underveis.  – Det beste er at det skjer positive forandringer med kroppen, kjenner stor forskjell etter at jeg starta opp. Har fått større utholdenhet, bedre kroppsholdning, kroppsbeherskelse og balanse, og blitt fastere i kroppen.  Jeg lærer også å bruke kroppen på en bedre måte,  sier Else Iren.

-Det har skjedd stor utvikling fra nybegynnerkurset. Vi går fram i vårt eget tempo og får hjelp til å rette på problemområder. For hver bevegelse som utføres stadig mer gjennomført og riktig, får en fullt utbytte og effekt av treninga, og de svake områdene blir styrket.  Selv slet jeg med nakkeproblemer som nå er borte, forteller Hazel. – Fordelen med lita gruppe er at hver enkelt blir hjulpet fram og får gode råd.

-I tillegg til treningseffekten som pilates gir, er miljøet og samholdet i gruppa viktig. Vi er en glad gjeng, har det mye artig og føler oss trygge sammen, sier to fornøyde pilatesutøvere.  -Kvikke replikker og nord-norsk slagferdighet fra instruktør Inger Elisabeth bidrar til den gode gruppedynamikken, er begge skjønt enige om.

Positive ­tilleggseffekter
-Mitt ønske er at den enkelte får en funksjonell kropp og trives med seg selv. At de får mer energi, blir gladere og tryggere mennesker og fortrolige med egen kropp.  Jeg ser forandringene som skjer med utøverne underveis, de blir tryggere og mer åpen. Treningsformen har positiv innvirkning på mange områder, i tillegg til smidighet og styrke, styrkes også det mentale. Kropp og psyke henger sammen. Når en blir mer fokusert og til stede i egen kropp, påvirkes også psyken positivt, avslutter Inger Elisabeth Lockert Lunnan, og oppfordrer folk til å prøve pilates for selv å oppleve effekten det gir, ikke bare på fysikken.

 

Inger Elisabeth instruerer deltakerne gjennom pilatesøvelsene.

Les forrige sak:
Stjørdal først ute med milonga

Stjørdal Tangoklubb hadde sin første milonga, sosiale dansekveld, fredag 4. mars […]

Close