12 °C Stjørdal, NO
20/06/2018

Q vokser på kjempekartong

Sist oppdatert

 

Q-meieriene øker nå produksjonen av melk, etter at salget av den nye monster-melkekartongen de siste dagene har tatt helt av. Q-meieriene har solgt nesten dobbelt så mange 1.75 liter-kartonger som forventet. – Nå går melkesalget så det spruter, og det på grunn av kjempekartongen. Det er ingen tvil om at størrelsen teller, sier melkekriger Bent Myrdahl.

 

Siden Norges største melkekartong kom i salg tidligere denne måneden, har den solgt 113.000 liter. På forhånd hadde Q-meieriene beregnet et salg på 62.900 liter.

Franzefozz mai18 banner

 

– Åpningsfarten ligger ca 80 prosent over hva vi forventet. Dette er fantastiske tall, sier Bent Myrdahl, som er toppsjef i Q, men som alltid bruker yrkestittelen ”melkekriger” bak navnet sitt.

 

Kjempekartongen førte også til en mye omtalt melkekrig mellom Q-meieriene og konkurrenten Tine. Da Q-meieriene i vår offentliggjorde at skulle lansere Norges største melkekartong, gikk det ikke mange timene før storebror gikk ut og sa at de kom til å gjøre det samme. Begge lanseringsdatoene var satt til 1. mai, men bare dager før tok Q-meieriene Tine på sengen, og hadde den nye kartongen i melkedisken før konkurrenten.

 

På grunn av den enorme etterspørselen i markedet øker Q-meieriene nå produksjonen.

 

– Vi forutsetter at suksessen med 1,75 liter melk fortsetter, og setter derfor opp et skift nummer to, slik at produksjonen vår fordobles fra 100.000 liter til 200.000 liter lettmelk pr uke. Opplæring av tappeoperatør skjer nå, så vi forventer å være i full drift med skift nr to allerede fra torsdag av, sier toppsjefen.

 

For nå har Myrdahl fått blod på tann. Han vil ta 25 prosent av melkemarkedet innen tre til fem år fra nå. I dag har Q 15 prosent av dette markedet. Myrdahl er iherdig optimist:

 

– Det eneste Tine slår oss på er markedsbudsjett og historiske fordeler, som uansett er på vei bort, sier den ivrige melkekrigeren.

 

Q har de siste årene tatt store markedsandeler fra Tine, ikke minst på grunn av suksessen med helse-mellommåltidet Skyr. Melkesalget har lenge vært stabilt,  men nå løfter innovasjonen med kjempekartongen melketallene.

 

– Q leverer på produkt, miljøhensyn og nytenkning. For meg er det også veldig motiverende å vite at overskuddet vårt i sin helhet gis bort til gode formål, sier Myrdahl, som har kriget for Q og Kavli de siste ti årene.

Les forrige sak:
Oppsummerte rus-erfaringene

Selbu, Tydal og Malvik har i tre år hatt et samarbeid med […]

Close