18 °C Stjørdal, NO
02/06/2020

Rørt gårdsgründer fikk 100 000

– For å få til dette på egen kjøl måtte vi egentlig ta opp nye lån

KJÆRKOMMENT BESØK: Alt så beksvart ut da Karoline Sunde Storflor og Kilnes gård måtte bruke midler som var tenkt til videre produktutvikling for å løse et akutt emballasjeproblem. Så dukket landbruksrådgiver Knut Smågård i Sparebank1 SMN opp.
Volvo XC60-020620
Volvo XC40-020620
Volvo V60-020620

Gårdsfruen på Kilnes gård, Karoline Sunde Storflor, måtte tørke noen tårer da Knut Smågård fra Sparebank1 SMN, troppet opp på gården. Med seg på innerlomma hadde han nemlig 100 000 kroner i utviklingsstipend.

– Jeg er veldig, veldig takknemlig. Karoline Sunde Storflor har rett og slett vanskelig med å uttrykke hvor glad hun er for at banken har gitt henne 100 000 kroner. Alternativet var stillstand i alt som heter produktutvikling for landets første gårdsmelk-utsalg. Koronaviruset, og stengingen av landet, var i ferd med å spenne beina under mye av det som er skapt på Kilnes gård.
– Da ble det slutt på melkesalget fra flasker. Returflaskene var en for stor risiko for smitte både for oss og kunden. Salget ble derfor avsluttet, sier Kilnes-fruen.

Krevende utfordring

Koronapandemien med alle dens konsekvenser kom temmelig nøyaktig ett år etter at Karoline Storflor sa opp sin «utengårds-jobb» og satset helt og fullt på å skape sin egen arbeidsplass på gården hjemme i Sona.
– Dette året har jeg ikke tatt ut lønn. Vi har spinket og spart for å kunne videreutvikle bedriften vår. Målet har vært å utvikle nye og ander typer melkeprodukter, men så kom koronaen, sier Storflor.
De sparte midlene skulle investeres i framtidige produkter, men viruset skapte store utfordringer som måtte løses her og nå.
– Dagen etter at store deler av Norge ble stengt tok vi kontakt med Tandem Reklame for å få hjelp til å utarbeide ny emballasje til melka ettersom vi måtte slutte å bruke glassflaskene til leveranser utenfor gården. Det var ikke lett. Ikke skulle det smake papp, ikke plast, emballasjen måtte ikke trenge store maskiner for å forsegle eller liknende, den måtte ikke være for kostbar og emballasjen burde være lystett, ramser Karoline Sunde Storflor opp.

SN vippskampanje 1 mobil artikkel
Løsningen fantes i Kina

Kravspesifikasjonene var enorme, og kunne nesten virke uoverstigelige i en tid da samfunnet var nedstengt i store deler av verden.
– Etter lang og iherdig jobbing fant Tandem den perfekte emballasjen. En «papirpose» som kan kastes i papp- og papircontainerne, de smaker ikke papp, trenger ikke andre maskiner til å forsegles og ble ikke altfor dyr, forteller Storflor.
Men da dukket selvsagt en ny utfordring opp.
– Selvfølgelig holdt denne produsenten til i Kina, sier Storflor.
Nå kan hun nesten dra på smilebåndet av det, men der og da var det skikkelig trøblete. Både praktisk og økonomisk.
– Dette gjorde ikke arbeidet lettere for å si det pent. Den norske kronen har blitt svekket og markedet i hele verden er i bevegelse. Dette har vært en stor utfordring. Prisen har økt voldsomt både per melkepose og frakt i løpet av de ukene som har gått. Vi var redde for at prisene ville fortsette å øke, så vi måtte bare bestille. Vi følte vi ikke hadde noe annet valg, sier Storflor.
Samtidig med at bestillingen ble sendt, så hun midlene de hadde satt av til videre produktutvikling fordufte i akutt og nødvendig emballasje.
– For å få til dette på egen kjøl måtte vi egentlig ta opp nye lån. Hadde det blitt utfallet hadde vi ikke kommet oss videre i drømmen om å videreutvikle melkeprodukter. Da ville ett års sparing uten lønn føltes «bortkastet» og det ville tatt år før vi kommer oss videre i utviklingen, sier Karoline Storflor.

– Midt i blinken

Det var midt oppi dette hun sendte søknad til Sparebank1 SMN om utviklingsstipend for gründere som var hardt rammet av koronapandemien.
– Det er slett ingen hemmelighet at vi raskt la til sides søknaden fra Karoline. Den traff midt i blinken for det vi ønsker å bidra til, sier landbruksrådgiver Knut Smågård i Sparebank1 SMN.
Nå er en sending på 50 000 papiremballasjer, med Kilnes gård-logo på, på vei fra Kina til Sona. Et dyrt, men aldeles nødvendig innkjøp for å holde liv i melkesalget. Med økonomisk hjelp kan gründerne på gården likevel fortsette produktutviklingen framover. Og midt oppi det hele er det også noen positive bivirkninger.
– Opptil flere egentlig. Lokale matvarer har fått et oppsving, og nå håper vi virkelig at vi kan få være med på den oppturen. I tillegg blir holdbarheten på melka lenger med ny emballasje. Vi fortsetter med glassflaskene i Melkebua på gården, men i alle andre utsalg blir det nok papir framover, sier Karoline Sunde Storflor.

Les forrige sak:
Se i opptak: Charlotte Audestad feirer Rakel med direktekonsert

Se og hør Charlotte Audestad på s-n.no og på Stjørdals-Nytt sin Facebook-side

Close