1 °C Stjørdal, NO
16/12/2018

Satser på Hellsenteret!

Laila Børstad Reitan og June Midtsjø startet sammen med ferierende Trine Mette Uthus frisørsalongen «La Donna» øverst i Kjøpmannsgata i 1995. Fem år senere åpnet de også salong på Hellsenteret. Nå blir all virksomhet samlet på Hellsenteret: - Her er det mer liv og mange flere drop-in-kunder. Det er enklere å konsentrere seg om en salong, sier Laila t.v. og June her sammen med kollega Merethe Gylland.

 

– Det var Trine Mette Uthus, June Midtsjø og jeg som åpnet salongen La Donna øverst i Kjøpmannsgata for 18 år siden – 8. juni 1995. I 2000 etablerte vi oss også på Hellsenteret. Det betyr at vi har drevet to salonger i 13 år. Vi var tre som startet, men det har gradvis blitt flere etter hvert.

 

På det meste har vi vært 11 ansatte; nå er vi ni som utgjør sju årsverk og vil samle virksomheten på Hellsenteret. Vi opprettholder samme antall årsverk som vi har hatt med salongen i gata, men nå blir det konsentrert på Hellsenteret som har lenger åpningstid. Dermed får vi spredd kundene bedre.

 

Det krever løsninger i logistikk for å drive to salonger som begge må ha personell ved åpningstid. Nå blir det enklere. Det betyr reduserte kostnader og vi satser offensivt for å øke omsetningen, sier Laila Børstad Reitan som forteller at kundene har vært vant til å forholde seg til to salonger:

 

– Skal du ha en klipp med June på en bestemt dag, da må du oppsøke salongen der hun arbeider denne dagen. Men nå er ikke det et spørsmål lenger. All aktivitet samles på Hellsenteret der vi har stor tro på vekst. Vi har registrert en god trafikkvekst i de senere årene.

 

– Hvordan føles det å legge ned den første salongen dere åpnet?

– Det føles unektelig litt trist å legge den salongen som vi startet for 18 år siden, men vi må forholde oss til realitetene og en noe redusert kundetilstrømning i Gata. Vi har helt siden starten hatt mange faste kunder i Gata, men det er på langt nær så mange som plutselig stikker innom – drop-in-kunder – som vi har på Hellsenteret. Og denne kundemassen er svært viktig for den totale omsetningen, sier Laila Børstad Reitan som sammen med sine tre grunnleggerkolleger har over 90 år med total erfaring:

 

– Vi er veldig glade for at helsa holder. Fysisk trening er avgjørende for å holde ut i et så krevende yrke. Ellers legger vi merke til at bransjen sliter med å skaffe kvalifiserte fagfolk. Det har vært færre og færre som søker frisørutdanning i de siste årene og jeg er spent på utviklingen i de kommende årene.

 

– Har dere merket det?

– Ja, vi søkte etter en frisør i vår uten å få en eneste søknad. Vi visste at bransjen sliter og var for så vidt ikke overrasket.

 

– Hva ble løsningen?

– Vi måtte finne en løsning over grensa og søkte etter frisører i Sverige. Her fant vi en ny medarbeider. I Sverige fikk vi søknad fra mange kvalifiserte søkere. Sverige har i motsetning til Norge en stor overflod av frisører. Derfor er det ikke så vanskelig å spå at det kommer flere svenske frisører til Norge, sier Laila Børstad Reitan som er svært fornøyd med at «La Donna» fikk tak i en ny medarbeider.

 

– Merker dere noen effekt av hotellet?

– Vi som driver næringsvirksomhet på Hellsenteret merker så absolutt betydningen av hotellet som gir oss mange drop-in kunder som ønsker å bruke tilbudet fra et kreativt frisørteam i flotte omgivelser. Vi tilbyr brudefrisering, make up, permanent, hårkurer, hodebunnsmassasje, Hair Extension, hull i øret, permanent farging av vipper og bryn foruten det siste innen hårklipp.

 

– Du har drevet næringsvirksomhet i Stjørdal sentrum i 18 år – hvordan er totalinntrykket?

– Stjørdal trenger et aktivt sentrum der butikkene får markert seg utenfor butikkens vegger og gjerne på torget. Vi kan lett se i andre byer hvordan de i langt større grad bruker torget sitt. Her har Stjørdal mye å lære. Dette handler om viktige bidrag i hverdagen for å stimulere butikkenes virksomhet. Større aktivitet skaper mer handel.

 

– Du har vært nabo av rundkjøringa øverst i gata?

– Ja, vi har dessverre i mange år hatt en utrivelig rundkjøring som nærmeste nabo. Den vokser igjen av gress. Alle butikkene som holder til i området er fortvilt. Jeg håper virkelig at noe kan gjøres med denne skampletten.

 

Vi må huske at dette er «velkomsten» til Stjørdal for svært mange som kommer østfra. Stjørdal trenger en helt annen adkomst som er langt med innbydende enn den vi har i dag. Stjørdal må kunne gi et tilbud til og tiltrekke seg en langt større andel av turistene enn det vi klarer i dag.

 

Vi ser at andre rundkjøringer i Stjørdal har fine løsninger. Den siste i krysset E 14 – Innherredsvegen ble veldig fin. Men hvorfor skal vi ikke ha det penere på kommunens rundkjøring øverst i Kjøpmannsgata som skal være Stjørdals pryd? spør Laila Børstad Reitan.

 

Større miljø

Men nå går tankene til større aktivitet på Hellsenteret: – Ta en enkel ting som svangerskapspermisjoner. På en liten salong kan det være et stort praktisk problem, men det er lettere på en større salong.

 

Med slike permisjoner er det en fordel å være et større miljø som vi nå blir på Hell. Samtidig blir vi et mer sammensveiset team på jobb. Nå blir vi flere frisører på Hell og får enda bedre kapasitet til å betjene drop-in-kunder innimellom våre trofaste faste kunder. Vi styrker samarbeidet mellom frisørene i større grad.

 

Og da klarer vi å opprettholde vårt motto med «kvalitet og velvære», sier hun som sammen med sine kolleger jevnlig deltar på kurs for å være oppdaterte på den nyeste utvikling:

 

– Det er kjempeviktig i denne bransjen å følge utviklingen, sier Laila Børstad Reitan.

 

 

 

Les forrige sak:
- Det er en stor ære å få lov til å tolke Nils Lykke på Steinvikholmen under oppsetting av operaen «Olav Engelbrektsson» med premiere torsdag 8. august, sier Are Hembre som har forberedt seg godt på rollen.
Are tolker Nils Lykke

  Han debuterte i operaen samme år som han kom tilbake […]

Close