12 °C Stjørdal, NO
19/04/2019

Satser stort på maling

Innkjøpslaget skal utvikle butikken betydelig

SPLITTER NYTT: Malingsavdelingen hos Frosta Innkjøpslag er klar for åpning torsdag. Det ser både sjefen ved innkjøpslaget Gunnar Frost (t.v.) og Gjøcos salgskonsulent Bård-Even Hansen fram til. SPLITTER NYTT: Malingsavdelingen hos Frosta Innkjøpslag er klar for åpning torsdag. Det ser både sjefen ved innkjøpslaget Gunnar Frost (t.v.) og Gjøcos salgskonsulent Bård-Even Hansen fram til.
Værnes begravelsesbyrå steindag april

Frosta Innkjøpslag åpner torsdag en splitter ny og stor malingsavdeling. Innkjøpslaget har store ambisjoner, både for satsingen på maling, men også for en betydelig utvidelse av markedet.

– Dette er en del av strategien som styret og jeg har utarbeidet for framtiden til Innkjøpslaget. Nå skal vi styrke oss mot forbrukermarkedet, i tillegg til å være landbrukets foretrukne leverandør, sier Gunnar Frost.

På offensiven

Han er en ringrev innenfor salg, marked og strategier. Nå har 63-åringen snudd noen år med litt for dårlige resultater til det bedre, og nå vil kundene og markedet merke at Frosta Innkjøpslag virkelig er på offensiven.

– Her bygger vi en avdeling for maling på omtrent 40 kvadratmeter. Dette er en fullverdig fargehandel, der vi bygger kunnskap om både produkter og faget, sier Gunnar Frost.

Han er en erfaren «kjedemann», som han omtaler seg, men som sjef for Frosta Innkjøpslag har han gått utenom alle kjeder.

– Etter tiår i ulike kjeder vet jeg hvor marginene havner om vi skal være kjedeforhandler. Vi har gått direkte til kilden. Det gir oss større handlingsrom for å gjøre en enda bedre jobb innen fag sortimentsutvalg og hyggelig prisnivå for våre kunder. Derfor har vi bygd opp en avdeling i samarbeid med den norske malingsleverandøren Gjøco, og en av Europas største maleutstyrsprodusenter Stiwex. En betydelig del av deres marked er leveranser til proffmarkedet, men på tross av det holder vi et svært gunstig prisnivå sier Gunnar Frost.

Coop Storlien artikkelnivå
Ser mot større marked

Han gleder seg til torsdag, han tror frostingene, men også alle andre i regionen vil bli overrasket. Det er nemlig en strategi han har, – å utvide markedet til mer enn Frosta.

– Frosta, med både fastboende og fritidsboende, er selvsagt et viktig marked for oss. Men vi har tro på, og går for, å gjøre oss attraktive i videre forstand. Hele Værnesregionen er vårt marked, sier en krystallklar Frost. Første skritt til å bli mer attraktive er satsingen på maling, men mer er i gjære.

– Vi har neste skritt klart, og det vil bli offentliggjort før påske. Det er absolutt noe som vil være attraktivt langt utenfor Frosta, sier Frost og skaper nysgjerrighet.

Bygger avdeling og kunnskap

Men først; 40 kvadratmeter med alle varianter av Gjøco maling. Sammen med salgskonsulent Bård-Even Hansen fra leverandøren har Frost og hans medarbeidere bygd om og prioritert om inne i butikken.

– Vi har fått veldig god hjelp fra Gjøco, som har hjulpet oss med å bygge opp kunnskap rundt produktene. Alle hos oss har vært på malekurs, både om malingen og faget.

– Hvor mange liter maling skal dere selge fra innkjøpslaget?

– Det er vanskelig å si, men vi har stipulert at det selges maling og malingsutstyr på Frosta for mellom tre og fire millioner kroner i året. Min tanke er at vi i løpet av temmelig kort tid bør ha halvparten av dette salget, sier Gunnar Frost.

Salgskonsulenten i Gjøco nikker og er tydelig enig i ambisjonsnivået. Han representerer Norges nest største produsent av maling.

– For oss er det viktig å se at forhandlerne har gnisten og ivrer etter å selge våre produkter. Det er det mye av her, så dette har vi virkelig tro på, sier Bård-Even Hansen.

 

Les forrige sak:
(Illustrasjonsfoto)
Fratatt førerkortet for alltid

Mann i 30-årene ruskjørte med datter (8) som passasjer

Close