-6 °C Stjørdal, NO
02/12/2021

Spar Hegra uke 48
Header-Bingo-uten dato

Sjenerte William (6) stortrives ved Flora Montessoriskole

KONSENTRERT: William Nelberg Strid, er i godlune når han får tegne og skrive. Den litt sjenerte gutten var ikke så ivrig etter å begynne på skolen, men han stortrives ved Flora Montessoriskole. KONSENTRERT: William Nelberg Strid, er i godlune når han får tegne og skrive. Den litt sjenerte gutten var ikke så ivrig etter å begynne på skolen, men han stortrives ved Flora Montessoriskole.

I utgangspunktet var ikke William Nelberg Strid (6) så ivrig etter å starte på skolen. Men etter noen uker ved Flora Montessoriskole, kommer han glad hjem etter skoletid og er ivrig etter å fortelle om det han har opplevd gjennom dagen.

Av Arne Brunes

Mor til William, May Helen Strøm, tenker tilbake på hvordan hun selv følte det den gangen hun startet på skole i Meråker.

– Jeg syntes selv det var en fordel å starte på en skole som ikke var så stor. William var litt sjenert i utgangspunktet, men det har gått over all forventing. Nå har jeg en glad gutt som kommer hjem etter endt skoledag.

Hun synes det er flott med en skole som ikke bruker nettbrett.

– Her får barna utfordre seg på en helt annen måte, og undervisningen er mer praktisk anlagt, sier Strøm.

ROSER SKOLETILBUDET: Mor, May Helen Strøm, er glad for at familien valgte Flora Montessoriskole som skoletilbud. William Nelberg Strid (t.v.) trives godt, og bror Oskar Amadeus (5) gleder seg til å begynne ved skolen neste høst.
ROSER SKOLETILBUDET: Mor, May Helen Strøm, er glad for at familien valgte Flora Montessoriskole som skoletilbud. William Nelberg Strid (t.v.) trives godt, og bror Oskar Amadeus (5) gleder seg til å begynne ved skolen neste høst.
Liker å skrive og tegne

William er ute i skolegården da vi ankommer Flora Montessoriskole. Han prater ivrig og virker veldig engasjert.

– Denne har jeg laget, sier han, og viser stolt fram et kunstverk på veggen der elevene har tredd rognebær på en tråd og formet den til et hjerte.

Vi går inn i skolen og han viser hvor han ofte sitter.

– Jeg er veldig glad i å skrive og tegne. Og så synes jeg det er fint at vi ikke har lekser. Noen ganger drar vi til Hegra på svømming og det er kjempeartig, sier en smilende skolestarter.

– Neste år blir det enda bedre, for da starter broren, Oskar Amadeus (5), på skolen. De savner nok hverandre. Oskar Amadeus tilbringer dagene på Medbroen Gårdsbarnehage, forteller mor til guttene.

Familien er for tiden på flyttefot fra Banggrenda til Gudå. Skoleskyss er uproblematisk ved å bruke friskoletilbudet i Flora.

MEDELEVER NESTE ÅR: Willian Nelberg Strid vil neste høst få selskap av broren Oskar Amadeus (t.h.) på skolen, noe de begge gleder seg til.
MEDELEVER NESTE ÅR: Willian Nelberg Strid vil neste høst få selskap av broren Oskar Amadeus (t.h.) på skolen, noe de begge gleder seg til.
Barnas utvikling styrer framdriften

De to første montessoriskolene i Norge ble etablert i 1989. Høsten 2021 er det 91 forskjellige skoler i barnetrinnet. De nærmeste i vårt distrikt er foruten Flora, Markabygda, Helgådal og Trondheim.

Nå er Flora Montessoriskole inne i sitt andre undervisningssår, og rektor Hilde Ølstørn ønsker velkommen til nye elever som vil komme for å bli undervist etter montessoripedagogikken.

– Den tar utgangspunkt i barns naturlige utvikling og medfødte trang til å lære. Montessori er en egen pedagogisk tenkning basert på et vitenskapelig arbeid om hvordan barna lærer best. Det enkeltes barns utvikling er utgangspunkt i hvor fort det går framover, forklarer skolestyreren i Flora.

Mulig drahjelp fra barnehage

Flere av montessoriskolene har også barnehagetilbud og er dermed et fullverdig oppvekstsenter. I Flora er fasilitetene på plass etter at kommunen tilrettela tilbud med tilbygg til skolen.

– I bygda er det tolv barn i aktuell alder for et barnehagetilbud, og vi føler en entusiasme for å få det på plass. Vi tror det vil gi et godt grunnlag for å opprettholde det gode skoletilbudet vi allerede har, sier Ølstørn.

FYSISK LÆRING: Rektor Hilde Elinor Ølstørn viser fram objekter som lærer barna matematisk forståelse.
FYSISK LÆRING: Rektor Hilde Elinor Ølstørn viser fram objekter som lærer barna matematisk forståelse.
Lærer gjennom hendene

En montessoriskole følger egen godkjent læreplan, og har samme tilgang til ressurser som PPT, og alt innen helsetjenester som den offentlige skolen har tilgang på. Det er også fri skoleskyss innad i kommunen for skolen.

– Forskjellen ligger i måten å lære på. Barna får kunnskap fra interesser ut ifra en presentasjon, og det krever at barna må engasjere seg. Flere sanser tas i bruk samtidig og naturen er en god læringsarena, sier Ølstørn.

Hun forklarer at geometri i alle fasonger er en vesentlig del av opplæringen, som har fokus på den motoriske utviklingen, og at barna på en måte lærer gjennom hendene. Tallforståelse kommer inn gjennom bruk av materiell, der barnet får brukt flere av sine sanser i innlæringen.

– Elevenes loggbok er en dokumentasjon av arbeidet som er gjort på skolen hver dag. Den får heimen til gjennomlesing, og vil dermed få et innblikk i arbeidet fra dag til dag, sier rektoren, som har bakgrunn som lærer ved ungdomsskolen i Hegra.

Les forrige sak:
RBK-keeperen legger opp som fotballspiller

Close