4 °C Stjørdal, NO
12/12/2019

Skal levere for 230 millioner

90 ansatte har travle tider i vente

STOR AKTØR: To fabrikker har Contiga i Stjørdal, en på Sutterøy og denne som ligger i Lånke.
Hellsenteret111219

Contiga har aldri hatt større ordrereserver enn i høst. Bare i løpet av perioden fra april til utgangen av september ble ordrereservene nesten tredoblet.

– I april hadde vi ordrer for 87 millioner kroner, mens i utgangen av september var tallet 230 millioner. Det utgjør omtrent halvannet års omsetning for oss, sier Stein Bostrøm, regionleder for distriktet nord i Contiga.
Contiga er eid av det tyske storkonsernet Heidelberg Cement Group, og har flere fabrikker rundt på Øst- og Sørlandet. I region nord finnes to fabrikker, og begge ligger i Stjørdal. Totalt sysselsetter Contiga 90 ansatte i Stjørdal, og de fleste jobber i fabrikkene. I tillegg finnes en avdeling for montørene og en administrasjon som består av blant andre konstruktører, planleggere og prosjektledere.
Utviklingen de siste årene har vært rivende.
– Da jeg kom til Stjørdal i 2004 hadde vi 50 ansatte og en omsetning på rundt 50 millioner kroner. Nå omsetter vi for 170-180 millioner kroner årlig, forteller han. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

TRAVLE TIDER: Tom André Pettersen (t.v.) og Stein Bostrøm har aldri tidligere opplevd større ordretilgang enn i høst.
Lokalt engasjert

Contiga er mest kjent for å produsere betongelementer innendørs, som igjen fraktes ut på byggeplassene hvor de monteres sammen til et bygg. Torgkvartalet, Ole Vig videregående skole og Stjørdalshallen er noen av byggene i nærområdet som er blitt satt opp ved hjelp av elementer fra Contiga. I tillegg er Contiga også involvert i byggeprosjektet Karl Eidsviks plass i Stjørdal sentrum.
– I motsetning til andre steder i landet er normalen i Trøndelag at utbyggerne er dårlige til å planlegge, og når de først har bestemt seg skal det gå unna å få opp bygget. Vi er vant til å ligge på en ordrereserve på mellom 70 og 100 millioner kroner. 230 millioner som vi oppnådde ved utgangen av september, er tidenes beste, sier Bostrøm.
Ordrene denne gangen har lengre tidshorisont enn vanlig, men samtidig betyr den økte pågangen også noen utfordringer.
– I utgangspunktet er det kjempebra å ha bestillinger i lang tid fremover. Det sikrer forutsigbarhet, men samtidig kan det hende vi må si nei til enkelte kunder på grunn av kapasitetsutfordringer, sier han.

– Byggemetode i fremmarsj

At trønderne er blitt flinkere til å planlegge i en lengre tidshorisont kan være en av årsakene til pågangen i høst, men Bostrøm tror også at fornøyde kunder som velger å komme tilbake kan være en grunn til oppgangen. En annen kan være at flere har fått øynene opp for byggemetoden.
– Det virker som elementbygg tar større markedsandeler på bekostning av plasstøping. Elementbygg er en byggemetode i fremmarsj, og dessuten er ikke byggingen avhengig av vær og vind ettersom alt utenom monteringen foregår innendørs, sier han.
Ved å benytte lenger planleggingsperiode, kan Contiga ta del av prosessen i langt større grad. Det kan bety bedre og billigere løsninger for kundene.
– Når vi kun har to til tre måneder på oss, blir det travlere. Nå kan vi tilpasse ønskene både fra byggherrer og fra arkitekten på en bedre måte tidlig i planleggingsfasen, og kan også påvirke beslutningene i større grad. Contiga er ikke bare en betongelementleverandør, men en helhetlig entreprenør som kan modellere, konstruere, prosjektere, bygge og montere, sier Tom André Pettersen, leder av prosjektavdelingen.

Delegerer produksjonen

En av de største ordrene Contiga har jobbet med i det siste, er et gigantslakteri på Senja. Ordren er på nærmere 50 millioner kroner. Her valgte bedriften å tenke annerledes. I stedet for å produsere betongelementene i Stjørdal for deretter frakte dem med båt, valgte de å inngå en avtale med en lokal fabrikk kun åtte mil unna byggeplassen.
– Miljøregnskapet blir mye bedre på denne måten, og i tillegg slipper vi en krevende logistikk med frakt til, og pålessing på, båt og deretter samme prosedyren etter ankomst. Vi hadde i utgangspunktet planlagt å fylle opp fire fraktebåter, men fant ut at det var bedre å kjøpe elementene av fabrikken på Storsteinnes, sier Pettersen.

Les forrige sak:
Seks tideler fra pallen

Nytt superløp fra Jan Thomas Jenssen

Close