15 °C Stjørdal, NO
24/08/2019

Skulle bli flyger – nå tar han av med eget klesmerke

– Nå skal jeg bare «gønne på», – jeg må jo satse

SUPERSELGEREN: Denne røde hettegenseren lanserte Haakon Strømsnes og Calimera sammen med musikeren Mio fra Broiler. Første leveranse ble utsolgt på sju minutter. Nå er neste lass med esker på vei til Stjørdal. SUPERSELGEREN: Denne røde hettegenseren lanserte Haakon Strømsnes og Calimera sammen med musikeren Mio fra Broiler. Første leveranse ble utsolgt på sju minutter. Nå er neste lass med esker på vei til Stjørdal.

En melding fra musikeren Mio i Broiler fikk 23-åringen Haakon Strømsnes til å droppe flyskolen og heller satse helt og fullt på sitt eget klesmerke. Nå er det Calimera som tar av.

Det var litt trått å gå på BI for skatvalsbyggen Haakon Strømsnes. I stedet for å lære teorien om det å være gründer ville han «gønne på sjøl» og teste ut det på ordentlig. Slik oppsto klesmerket Calimera, men også det gikk litt trått. Han søkte seg inn og fikk plass ved flyskolen i Arendal. Så langt gikk det at han signerte en kontrakt om jobb som pilot etter endt skole da en melding på telefonen snudde livet opp-ned for 23-åringen.
– Jeg hadde sendt en melding til noen kjendiser som jeg likte hva sto for med spørsmål om de kunne tenke seg å profilere Calimera. Da jeg fikk svar fra Mio og attpåtil med spørsmål om vi kunne samarbeide ble valget enkelt, forteller Haakon Strømsnes.

En drøm blir virkelighet

Mio, eller Mikkel Christiansen som er hans ordentlige navn, er halvparten av musikkduoen Broiler. Han har drøyt 90.000 følgere på Instagram og når han så smått begynte å profilere Calimera på sin profil tok det virkelig av.
– Pilotkarrieren ble lagt på is, og jeg bestemte meg for å gå 100 prosent inn for denne drømmen, sier Haakon Strømsnes.

Påskrudd 24/7

Han står i et temmelig anonymt lokale i en andreetasje i Kjøpmannsgata. Innenfor disse veggene har Calimera lager, kontor, designavdeling, markedsavdeling, økonomiavdeling og pakkeavdeling. Alle avdelinger består av en person; Haakon Strømsnes.
– Jeg jobber mye ja, sier han og smiler. 23-åringen har Calimera som sitt liv. Det er klær, salg og leveranser som snurrer i hodet 24 timer i døgnet.
– Hjernen er påskrudd hele tiden. Men det gjør ingenting; det er jo dette jeg skal drive med framover, sier Strømsnes.

Utsolgt på sju minutter

Calimera. Navnet er hentet fra god morgen på gresk. Rett nok heter det kalimera, men det var tøffere med en c enn en k, syntes gründeren. I hyllene i Kjøpmannsgata ligger det t-skjorter, hettegensere og luer. Det meste i svart, hvitt og grått. Eneste unntaket så langt er den røde hettegenseren i velur med påskriften «We are not gonna be friends».
– Denne var det første Mio og jeg samarbeidet om. Hele første leveransen ble solgt i løpet av sju minutter. Hadde jeg ikke hatt litt teknisk trøbbel hadde det gått enda raskere unna, tror Strømsnes.
Nå er en ny leveranse av samme hettegenser på vei fra fabrikken i Portugal til lageret og salgskontoret i Stjørdal.
– Vi har en tjeneste på nettsidene våre der de som melder seg interessert får en «tjuvstart». Så langt har 1.700 meldt seg på, forteller Calimera-sjefen.

«Gønner på»

Skomaker bli ved din lest er et velkjent uttrykk. Det handler om å fortsette med det man gjør best og som fungerer. Nettopp derfor blir det t-skjorter, hettegensere og luer med Calimera-logoen på også framover.
– Jeg skal bytte ut noen få av produktene, men satser ikke på så veldig mye nytt ennå. Noen nye fargevarianter, kanskje noen briller og kanskje en bukse i kolleksjonen vi har sammen med Mio. Vi sier jeg, men det er jo egentlig bare meg her da, sier Haakon Strømsnes og flirer.
Men det er bare nesten helt sant, for familien stiller opp for den unge gründeren, som slett ikke har planer om å sette kursen mot flyskolen i Arendal med det første.
– Nei nå skal jeg bare «gønne på». Jeg må jo satse. Da har jeg iallfall prøvd, og så langt er det bare dritartig, sier Haakon Strømsnes.
Calimeras «markedsavdeling» jobber mye og de jobber mye med sosiale medier. Det er på Instagram og gjennom målretting på Facebook han treffer kundene sine. Takket være god hjelp fra Mio har han nådd ut til mange, men det er også flere kjendiser som er gode Calimera-ambassadører.
– Johannes Høsflot Klæbo har brukt noen av plaggene våre, og Mohamed «Moi» Elyounoussi er på gang. Det her kan virkelig ta av, sier Haakon Strømsnes, som så langt har droppet å ta av med fly.

Coop Storlien artikkelnivå

Les forrige sak:
KREVENDE ÅR: Det har vært et år preget av omstillinger for sektor helse, pleie og omsorg i Meråker. De har brukt mindre penger enn budsjettert, men sykefraværet bekymrer sektorsjef Inge Falstad. Meråker Helsetun på bildet er svært sentral i sektorens virksomhet.
Brukte 5,4 millioner mindre enn budsjettert, men sykefraværet bekymrer

Har brukt mindre penger på sosialtjenester og barnevern

Close