-7 °C Stjørdal, NO
05/12/2021

Slår seg sammen for å hjelpe flere ut av gjeldskrisa: – Mange kvier seg for å ta kontakt

Martin Ølstadløkken fra Legal Aid Trondheim (f.v) og Roy Kvernø i KR Rådgivning AS inngår et unikt samarbeid for å rådføre og hjelpe flere ut av gjeldskrisa, som de mener er økende. 

Kr Rådgivning AS inngår et samarbeid med Legal Aid Trondheim for å hjelpe flere ut av den mye omtalte gjeldskrisa som også NAV Værnes er godt kjent med. Nå forteller partene om situasjonen, hva de erfarer og tenker om saken.

– Tanken er at jeg skal være en rådgiver ved henvendelser rundt privatøkonomi, sier daglig leder i KR Rådgivning AS, Roy Kvernø.

Få orden i økonomien

Det var i mars i år at Kvernø startet opp sitt eget selskap innen økonomi- og gjeldsrådgivning. Arbeidet hans går i hovedsak ut på å finne løsninger for folk med økonomiske problemer.

– Jeg har en tidligere kollega som nå jobber i Kirkens bymisjon som mente jeg burde ta en prat med Legal Aid Trondheim. Derifra kontaktet jeg Martin, og slik begynte ballen å rulle, forklarer han.

Legal Aid Trondheim er et relativt ny oppstartet tilbud gjennom Kirkens bymisjon, som ble erstatningen da Jushjelpa i Midt-Norge opphørte i mangel på jusstudenter i Trondheim. Per i dag har de to faste ansatte oger et lavterskeltiltak som tilbyr juridisk veiledning og rådgivning.

– Vi har en del av de samme oppgavene i løpet av en dag, det å hjelpe og rådføre folk slik at e finner en vei ut av økonomiske bekymringer. Det betyr i praksis at hvis de trenger noen å rådføre seg med, kan de ringe meg, sier Kvernø videre.

Ettertraktet tilbud

Ifølge Martin Ølstadløkken, faglig leder i Bymisjonen, får de flere henvendelser fra personer som har ulike økonomiske problemer. Enkelte ganger er det kun bistand for å vite hvilke rettigheter man har, og hvordan man skal gå frem hvis man mener det man blir krevd for er feil.

– Dette er den juridiske biten. Resten må vi ofte henvise til gjeldsrådgiver i NAV, men det tar gjerne tid. Ved å samarbeide med Roy har vi noen som sitter på innsiden og som vet hvordan dette fungerer, slik at dette er et tilbud som er ettertraktet, forklarer han.

Selv om det nye tilbudet er nytt og fremdeles i startgropa, presiserer Ølstadløkken at de får flere henvendelser og at akkurat det med gjeldsproblemer er noe som går igjen.

– Vi ser at dette samarbeidet er noe vi kommer til å benytte oss av i større grad på sikt, for gjeldsproblemene er økende, sier han videre.

Rettshjelp er begrenset

Per i dag er det gratis rettshjelp for de som av sosiale eller økonomiske årsaker holdes utenfor rettshjelpstilbudet. Kostnader til advokat eller gjeldskrav har imidlertid steget betraktelig. Rettshjelp har også begrenset seg, som betyr at kun et fåtall kan benytte seg av det.

– Det er veldig nøye saksfelt og typer, til den grad at man nesten ikke har noen slike saker. Dette er første hinder, det andre er at det er inntektsgrense på langt under fattigdomsgrensa, den har stått stille siden starten av 2000-tallet, forteller Ølstadløkken og legger til:

– Den har ikke blitt justert siden, og vi vet at økonomien har endret seg mye her til lands siden den gang.

Viktig og få hjelp

Både Kvernø og Ølstadløkken er enige i at det er viktig å ta kontakt raskere, før bekymringer og stress tar fullstendig overhånd.

– Hvis man føler på det å ha mistet kontroll er det er viktig og få hjelp, og man er ikke alene om det. Det finns løsninger, og desto raskere man tar tak desto enklere blir arbeidet, sier de.

Dette stiller også Inger Marie Søraas seg bak. Hun har arbeidet med gjeldsrådgivning siden 2011, før hun startet som gjeldsrådgiver i NAV Værnes i 2016.

– Mange kvier seg for å ta kontakt, og sier de har gruet seg. Flere formidler at det er skamfølelse knyttet til det å ikke ha kontroll på økonomien, forklarer hun.

Bedre situasjon

Når personer tar kontakt med Søraas ved NAV i Værnes starter et samarbeid mellom henne og personen som søker hjelp.

– Det er varierende hvor lenge prosessen vil pågå, men det viktigste er å få til et møte for å få kartlagt situasjonen. Derfra snakker vi gjerne litt om hva som har ledet til dette og hvordan man skal komme ut av det, sier hun.

Ifølge rådgiveren er det ikke bare personen som søker hjelp den økonomiske byrden rammer, men også hele familien.

– Det fine er at man kan bidra til at familier og personer får en bedre hverdag, og jeg synes det er fint å kunne bidra til noe positivt, forklarer hun avslutningsvis.

Les forrige sak:
Skal lære barn å treffe blink

Close