2 °C Stjørdal, NO
16/12/2018

Snakket varmt om Selbu

- Vi er godt fornøyd med oppslutningen på reiselivsmessen og føler vi har fått profilert distriktet på en positiv måte, sier Olav Nykkelmo i Destinasjon Selbu.

 

LILLESTRØM: Olav Nykkelmo fra Selbu var en av få lokale aktører på årets reiselivsmesse på Lillestrøm.

– Min spesialitet er Nedalsføre, sier Nykkelmo og forklarer nysgjerrige østlandsdamer hvorfor de skal legge ferien sin til Trøndelag og aller helst Nedalen.

– Vi prøver å forklare folk om alle våre naturbaserte opplevelser. Vi har felles stand med hele Trøndelag. På den måten får vi frem helheten med reisetilbudene på en bedre måte, sier Nykkelmo.
Han deltok på sin første reiselivsmesse og har ansvaret for turistkontoret i Selbu.

– Vi selger inn naturen og historiske opplevelser. Det er ikke mange som har både radiomuseum og strikkemusem. Dessuten har vi Granby gård som et spennende historisk monument, sier Nykkelmo og beretter om bra respons fra feriesøkende østlendinger.

Han benytter også anledningen til å snakke om Sommerfestivalen som begynner å ha programmet klart. Båe Age Alexandersen, DDE og Postgirobygget blir gjester til sommeren.

– Vi solgte 27.000 billetter i 2009. I fjor regnet festivalen bort og  vi måtte nøye oss med 18.000, men håper på ny suksess i 2011, sier Nykkelmo og legger til at salg av fiskekort er en annen viktig inntektskilde for kommunene i Nedalen.

– Bare  i Tydal ble det solgt fiskekort for 1.5 millioner kroner forrige sesong. Det betyr at det ble lagt igjen 15 millioner kroner i total omsetning i forbindelse med bruken av kortet.  Vi regner at fiskekortet står for ti prosent av omsetningen, sier Nykkelmo.

– Er det verdt pengene å delta på en slik messe?
– Det koster en del, men vi mener det er viktig å vise seg fram for folk og holde kontakt med bransjen. Salget kan aldri måles direkte, men vi var veldig godt fornøyd med publikumsdagene. Fagdagene var blandet, men vi kom i kontakt med flere turoperatører. Og det skal ikke veldig mange salg til før vi har dekket utgiftene med å delta på messen, sier Nykkelmo.

– Han stusser over at verken Stjørdal eller Meråker var representert på messen.

– Drøyt 20.000 mennesker besøkte årets messe som var den 24. i rekken.

– Prosjektleder, Torill Engelberg, sier at det deltok 480 utstillere fra 44 nasjoner på Norges største reiselivsmesse.

– Hvorfor blir det færre og færre utstillere fra Norge?
– Vi ønsker at messen skal være en møteplass for det norske reiselivet, og er i dialog med utstillerne. Konkurransen fra det utenlandske markedet er tøff, men vi mener det er viktig å delta for å være synlig. Mange av de som skal på ferie til sommeren velger reisemål etter at de har besøkt reiselivsmessa, sier Engelberg.

 

Olav Nykkelmo forteller nysgjerrige østlendinger hvorfor de skal velge Trøndelag og Selbu som reisemål.

Les forrige sak:
Per Johan Evensen og Meråker Auto AS har flyttet til Sutterøy og skiftet navn til Evensen Bil AS: - Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester, sier han. (Foto Oddvar Auran).
Nytt Mekonomen-verksted

  I fjor høst flyttet Meråker Auto AS sin virksomhet til […]

Close