0 °C Stjørdal, NO
17/10/2021

XC60
XC90
Header-Bingo-uten dato
XC40

Snart skal togene igjen rulle på denne strekningen

Det røde flagget som har markert togstoppen ved Kopperå stasjon fjernes i månedsskiftet oktober/november. Det røde flagget som har markert togstoppen ved Kopperå stasjon fjernes i månedsskiftet oktober/november.

Fra november vil det igjen gå passasjertog på Meråkerbanen. Først to tog daglig i hver retning til og fra Hell, men fra 12. desember utvides avgangene til tre.

Fra koronarestriksjonene ble innført i mars 2020, har ingen passasjertog gått mellom Hell og Storlien.

Fra månedsskiftet oktober/november skal tog gå i rute igjen. Først med to tog i hver retning, og fra i desember vil det gå tre til og fra Hell daglig.

Økningen til tre tog i rute daglig vil bli en historisk stor økning i togtilbudet på Meråkerbanen.

– Vi har fått beskjed om at grenseovergangene åpnes fra 6. oktober. Det vil gå noen uker før vi vil starte togtrafikken mellom Hell og Storlien, sier markeds- og kommunikasjonssjef Hilde Lyng i Svenska Järnvegar Norge (SJ Norge).

Gamle tog

SJ som skal kjøre togene, vil fra oppstarten etter perioden med koronastopp på Meråkerbanen, bruke de gamle, velkjente togsettene type 92 med dieselmotorer. Disse skal etter hvert skiftes ut både på Meråkerbanen og Trønderbanen, med nye tog som kan kjøre både på strøm og diesel.

– Det er ikke klart hvor lenge togene som ble brukt før pandemien vil bli brukt. Vi vil ikke dekorere dem med våre logoe, men de nye togene vil få SJ-logoer, sier Lyng.

SJ hadde planene klare for å satse på Meråkerbanen da pandemien stoppet alle tog.

Nå vil det bli oppstart etter den lange perioden uten tog i rute.

Strøm og oppgradering

Under koronastoppen har omfattende oppgradering blitt utført på den sju mil lange jernbanen fra Hell til Storlien.

Sviller og skinner er skiftet ut, og ved bruer og overganger vil det bli utført omfattende arbeid, før strømstolper og ledninger skal monteres.

I 2024 skal togstrøm stå klar til bruk langs Meråkerbanen.

I høst vil det bli byggestart for en omformerstasjon til 300 millioner kroner ved Eidum. Den skal levere strøm med riktig spenning til nye tog på Meråker- og Trønderbanen.

Men inntil de vil bli tatt i bruk vil de velkjente gamle togene gå.

Les forrige sak:
Ninni Pham Nguyen, Anette Steig Arstad, Tor Einar Tangen og Monica Sannes oppfordrer kundene til å støtte Rosa Sløyfe og kreftsaken i oktober. Foto: Privat
Håper på millioner: – Det er fantastisk å kunne bidra

Close