8 °C Stjørdal, NO
15/06/2021

Snudde underskudd til overskudd: – Plutselig eksploderte salget

Butikksjef Jo Kristiansen har mye å smile for

Med et godt overskudd for 2020 og en foreløpig ledelse i Jaktias vervekampanje har butikksjef Jo Kristiansen ved Jan Sakshaug Sport mye å smile for. Med et godt overskudd for 2020 og en foreløpig ledelse i Jaktias vervekampanje har butikksjef Jo Kristiansen ved Jan Sakshaug Sport mye å smile for.

Jan Sakshaug Sport endte opp med et overskudd på 700.000 i 2020, til tross for en usikker start på fjoråret.

– Vi startet året 2020 med stor usikkerhet. Sportsbransjen var overlesset med utsalg og varer på tilbud, så kommer koronaen og vi tenkte: hva gjør vi nå, sier butikksjef Jo Kristiansen ved Jan Sakshaug Sport.

Han forteller videre at han hadde is i magen, og da mange av konkurrentene valgte å stenge ned, holdt han butikken åpen så lenge myndighetene tillot det. Da sommeren sto like rundt hjørnet skulle store deler av befolkningen på norgesferie, og plutselig eksploderte salget av fritids- og friluftsvarer.

– Vi snudde rundt og klarte å skaffe varer. Både fiskesesongen og jaktsesongen ble fine sesonger, og vi solgte generelt bra. Da regnskapet skulle gjøres opp, ble det en fin sum. Men det skal sies at vi hadde allerede tatt kostnadssparende grep før pandemien, så da den kom var vi godt rustet og kunne fokusere på å selge, opplyser Kristiansen.

700.000 i overskudd

– Da regnskapet var gjort opp, viste det seg at vi hadde gjort mye riktig og ende opp med et overskudd på 700.000 kroner, opplyser han.

Kristiansen roser både sine ansatte og lojale kunder for å ha stilt opp for butikken, og gir de mye av æren for at regnskapet endte med grønne tall.

– I tillegg har vi sett en økning i bruk av nettbutikken, og klikk og hent-funksjonen har blitt populær. Det har vært en av dråpene som har løftet oss, men det er salget i selve butikken vi har lykkes mest med.

Selv om han kan vise til et godt fjorår, har ikke butikksjefen tenkt å slappe av.

– Det er som jeg bruker å si: I fjor er i fjor og det var veldig bra. Men nå er det et nytt år, med nye rammebetingelser, så vi må stå på videre. Disse tallene er historie og nye tall må skapes.

Jaktiakampanje

Det er ikke bare i omsetning Jan Sakshaug Sport har utmerket seg. Den siste tiden har Jaktia, som fagbutikken er en del av, hatt en pågående vervekampanje. Der stjørdalsbutikken per 1. mai hadde gjort en iherdig innsats med en økning på nesten 38 prosent i vervede medlemmer.

– Kampanjer kjøres for å opplyse kundene våre om det gode tilbudet Jaktia har å tilby. Det er gratis å bli medlem og det er rettet informasjon mot de som ønsker å ta imot budskapet. Er man interessert i jakt, krysser man av for det og vil da kun få nyhetsbrev med informasjon og gode tilbud på jaktrelatert utstyr, forklarer Kristiansen.

Stikker han av med seieren og verver flest kunder, vanker en all inklusive hjortejakt på Vestlandet som premie. Men selv om premien er fristende, er ikke dette hovedmotivasjonen til butikksjefen.

– Motivasjonen er jo først og fremst at jo flere kunder og medlemmer vi får, jo bedre kan vi nå ut til kunden med budskap om varene og tilbudene våre. I slutten av juni har vi noe som kalles klubb jaktiadager, der vi får ekstra gode tilbud av leverandøren som vi kan gi til kunden. Flere medlemmer betyr at vi også får flere tilbud vi kan fronte disse dagene, smiler han.

Les forrige sak:
Ny positiv test

Ble meldt inn sent lørdag.

Close