-1 °C Stjørdal, NO
03/03/2021

Maxus-endelig1
Header-Bingo-uten dato
SparHegra uke 08

Sollihaug selger «reklamebabyen»

Nye eiere i Reklamebanken

KJØPER «BABYEN»: Ann Kristin Sollihaug (til venstre) selger seg helt ut av reklamebyrået Reklamebanken. Det samme gjør Nortec Holding. Nå er det trekløveret Marte Aas Sæterhaug (fra høyre), Frode Håkonsen og Elisabeth Sofie Berg som eier «banken».

– Jeg har ikke stålhelse lenger. Det må jeg bare innse og ta konsekvensen av.

Ann Kristin Sollihaug (57) har vært et kjent fjes i reklamebransjen i Stjørdal i flere tiår. I 2011 etablerte hun sitt eget byrå, Reklamebanken. Nå selger hun seg helt ut, og de tre andre ansatte i byrået tar over.
– Det er kjempeartig at de tar over, og de tar over ei skute som går godt. Disse er yndlingskandidatene mine når vi nå selger oss ut, sier Sollihaug om at hun selger sine aksjer og at Nortec Holding gjør det samme.
Hun innrømmer det er rart å kvitte seg med «babyen».
– Det er jo det, men helsa går først. Det skumle er at nå kan jeg jo bli oppsagt, sier hun og flirer.

Jobber videre

Daglig leder Frode Håkonsen og grafisk designer Elisabeth Sofie Berg kjøpte hver 24 prosent av aksjene i fjor. Nå eier begge 40 prosent av selskapet, mens mediegrafikerlærling Marte Aas Sæterhaug har kjøpt de resterende 20 prosent av aksjene.
Men selv om Sollihaug selger aksjene sine og Nortec Holding gjør det samme, blir hun fortsatt å finne i Reklamebanken.
– Jeg skal jobbe så mye jeg klarer, og jeg skal jobbe med det jeg liker aller best; nemlig salg og kundekontakt, sier Ann Kristin Sollihaug.
– Det er viktig for oss at Ann Kristin blir med videre. Hun er veldig dyktig med kundene, og vil fortsatt være vår spydspiss ut mot kundene også en god stund framover, sier Håkonsen.

Nye satsingsområder

Han varsler endringer, men ingen helomvending for Reklamebanken. Håkonsen og Berg, som har vært to deler av byrået i mange år allerede, vet hva som kreves, og de har kursen rimelig klar.
– Vi skal jobbe jevnt og trutt med å bli enda bedre på det vi er gode på, og vi skal bli gode på noe vi ikke er fullt så gode på.
– Hva er dere best på?
– Å gjøre kundene fornøyd, sier Håkonsen. – Så har vi blitt helt rå på å lage nettsider, supplerer Sollihaug. – Og vi har blitt gode på å lage bøker, og lager både historiebøker og jubileumsbøker og lignende, sier Elisabeth Sofie Berg.
– Og hva skal dere bli bedre på?
– Vi har tidligere ikke satset veldig hardt på innhold på kundenes sosiale medier. Det vil vi satse mer på framover. Det skjer ofte at vi får tilbakemeldinger fra kunder som ønsker hjelp til det, så det blir et nytt satsingsområde for oss, sier Frode Håkonsen.

– God mulighet

De tre som nå sitter med eierpostene utfyller hverandre på alle mulige måter, både i alder, erfaring og kompetanse.
– Noen her i huset er ekstremt nøye, sier sjefen og ser på Berg. – Men du kan trygt si at vi ansatte i byrået er en perfekt kombinasjon av forsiktighet, nøyaktighet og pågangsmot, sier den daglige lederen.
– Hvorfor kjøper dere de resterende aksjene i byrået?
– Det var ikke fordi vi måtte, men fordi vi ser at dette er en god mulighet for oss. Byrået går i pluss, har et anerkjent merkenavn og er godt etablert i markedet. Det er gull for oss å ta over et etablert selskap i stedet for et alternativ om å starte noe helt nytt, sier Håkonsen, og de to medeierne nikker enig.

Les forrige sak:
Hytteperle solgt for 7,1 millioner

Budrunden endte 2,6 millioner over prisantydningen

Close