2 °C Stjørdal, NO
16/12/2018

Spenstig på Spenst

De er klare for trening av også de yngste partiene. Bak fra venstre: Christoffer Skjevik, Mari Vold, Odd Fossland og Susanne Sved. Foran med ringer, Daniel og Emilie Vold.

 

Trening for alle kan gjerne bli et fast uttrykk med Spenst sine tilbud. Fire til seksåringene har tema lek og rytme fra tidligere. Nå kommer også 9-12-åringene på banen med Spenst Kidz.

Spenst på Torgkvartalet tilbyr trening også for de yngre aldersgrensene. Fire til seksåringene skal få en god porsjon lek inn i programmet, forteller instruktør Susanne Sved som fra 2.februar tar med 20 unge treningsivrige på rytme, balanse, hinderløype og drama i en treningsform som skal være bra og morsom. Neste trinn, og ny for året er Spenst Kidz for ungdom mellom 9-12 år. Instruktør Mari Vold er klar for oppgaven med å få gutter og jenter med på torsdagens treninger fra 16.00 og utover.

– Vi skal ha friske rytmer samtidig som det skal være morsomt og trene. Vi har plass til24 deltakere så det gjelder å melde seg på, sier Vold og har denne dagen med seg barna Daniel og Emilie. Det blir Hip-Hop, sumba, street, musikk og god stemning i følge instruktøren.

Teenagers fra tretten år            
Christoffer Skjevik skal ha med seg aldersgruppen 13-16 år på tirsdager fra 15.00. Han skal ha med seg 40 deltakere i sal og på spinning.

– Vi starter opp 1. februar, og ønsker fra deltakerne vil også bli vurdert når vi skal benytte ulike treningsformer. På Teenager-partiet kan det bli dans, lettere styrketrening, sykkel og gruppetreninger, som Spenst har nærmest som et kjennemerke etter hvert.

Retter opp ryggvondt med slynge
I tillegg til et godt tilbud for de yngste treningsglade, har Spenst fokus på dette med ryggplager. Treningsansvarlig Erika Kvaale gir gjerne nyttige tips for å styrke muskulaturen slik at ryggen blir sterkere. Smerter i skulder, rygg og kne er folkesykdommer.

– Vi har topp fokus rettet mot ryggtrening der vi blir mer kjent med indre muskulatur, såkalt core, sier Erika Kvaale og Odd Fossland. Lars Berg fra Quiz-laget Roalds disipler, trener på Spenst og tester ut slynga som er ett av flere elementer for nettopp å styrke ryggen. Både alpinister, hoppere og andre idrettsfolk benytter slynge for å styrke “mellomgulvet” og andre partier av kroppen.

-Vi skal være klar over at det for noen bare skal litt trening til for å unngå ryggsmerter. Jeg vil si det så sterkt at om treningsskoene hadde blitt tatt i bruk hadde vi kanskje spart medisinering og legebesøk, sier en av instruktørene. Trening av rygg settes i system med tilbud to dager i uka. Her læres riktig løft og det fokuseres på forebygging mot skader. Mandag klokka 10.00 og torsdag klokka 15.00 er det ryggtreninger.

Gruppetrening eller individuell
Du velger selv deltakelse i gruppetrening eller individuell trening hos Spenst. Sjekk ut timeplan og treningstabeller for å finne din treningsform. Spenst har godt utdannede instruktører. Her finnes treningsmetoder som styrker hele kroppen.

-Time Energi er også for gutter. Dette er en treningstime med fokus på kondisjon og styrke, sier Odd Fossland på Spenst. Fossland sier det er viktig med variasjon for å holde motivasjonen oppe. Variert trening og allsidighet er da stikkord. Se: spenst-stjordal.no.

 

Odd Fossland og Erika Kvaale har mange varierte treningstilbud på Spenst.

Les forrige sak:
TRONDOS-direktør Torbjørn Skei og Mekonomen-sjef Leif Anders Hastadklev prøver seg som revyskuespillere på Sagatun de to første helgene i februar.
Kjente debutanter på Sagatun

  Den første fredagen i februar debuterer Trondosdirektør Torbjørn Skei og […]

Close