6 °C Stjørdal, NO
21/04/2021

Header-Bingo-uten dato
SparHegra uke 16

Tar imot 20.000 tonn jernskrap hvert år

Metallet gjenvinnes og blir til nye produkter

Hans Rosling er daglig leder hos Metallco Trondheim AS sin avdeling i Hommelvik og Heimdal. Hans Rosling er daglig leder hos Metallco Trondheim AS sin avdeling i Hommelvik og Heimdal.

Jern og metaller kan gjenbrukes og benyttes til mange formål. På Djupvasskaia i Hommelvik mottar Metallco Trondheim AS store mengder metallskrot gjennom året. 80 prosent skipes ut til omsmeltning i Mo i Rana.

Uavhengig av om metallprisene varierer, mottar skrapmetallfirmaet i Hommelvik de fleste typer stål, jern og edlere metaller året gjennom. På kaia i Hommelvik lastes jern og metall om direkte til smelteverk eller videre bearbeiding. Skrapmetallet går ut med bil eller båt fra Djupvasskaia. Daglig leder Hans Rosling hos Metallco Trondheim AS, sier nær hundre prosent av skrapmetallet gjenvinnes og blir til nye produkter i Norge eller i utlandet.

– Vi mottar året rundt leveranser fra privatpersoner, mellomstore bedrifter og statlige kunder som vil levere skrapmetall. Noen av de største leverandørene er kraftselskap, entreprenører og rivnigsfirma. Blant annet mottok vi for en tid siden flere tusentalls tonn jern og metaller fra sanering av Lilleby fabrikker i Trondheim, forklarer Rosling. Bedriften har i hovedsak utskiping og omlastning i Hommelvik. Ved hovedanlegget på Heimdal bearbeides skrapmetall og her demonteres kondemnerte utrangerte kjøretøy.

De tar imot jernskrot i ønsket størrelse før videre transport som skipes til smelteverk. Daglig leder Hans Rosling og maskinfører Rolf Størseth hos Metallco Trondheim AS har Djupvasskaia i Hommelvik som arbeidsplass.
De tar imot jernskrot i ønsket størrelse før videre transport som skipes til smelteverk. Daglig leder Hans Rosling og maskinfører Rolf Størseth hos Metallco Trondheim AS har Djupvasskaia i Hommelvik som arbeidsplass.
20.000 tonn per år

– Hvor stor er aktiviteten i Hommelvik når det gjelder volum?

– Mengde i mottak er prosjektavhengig, men vi ekspederer mange fraksjoner og ulike typer metall gjennom året. Nær 80 prosent av egen tonnasje skipes ut til smelteverket Celsa Steel i Mo i Rana. Dette kan dreie seg om ca. 20.000 tonn jernskrap gjennom et driftsår, sier Hans Rosling.

Det finnes nesten ikke noe metall som bedriften Metallco Trondheim AS ikke kan levere til gjenvinning. De edle metallene har mest verdi i kroner og øre, men disse utgjør et mindretall i antall tonn som bearbeides før levering til omsmelting.

– På Heimdal-anlegget kondemnerer vi lastebiler, dumpere, hjullaster, hogstmaskiner, traktorer, gravemaskiner og andre store kjøretøy. Jernbaneskinner og ståldragere kan også kuttes og klargjøres for omsmelting. All form for bearbeiding skjer på Heimdal-anlegget, forklarer Rosling. Omsetningstallene for Hommelvik og Heimdal-anleggene samlet årene 2018 og 2019 var henholdsvis 79 og 66 millioner kroner hos Metallco Trondheim AS.

Det siste halvåret har båtanløp til Djupvasskaia økt i forbindelse med tildekking av forurenset grunn. Hans Rosling foran lastebåten Boston.
Det siste halvåret har båtanløp til Djupvasskaia økt i forbindelse med tildekking av forurenset grunn. Hans Rosling foran lastebåten Boston.
Edlere metaller

– Edlere metaller betales bedre, hvilke typer metall er disse?

– Vi tar imot messing, kobber, bronse, tinn og generelt røde metaller. Verdien på disse varierer etter hva markedet er villig til å betale. Volum utgjøres i størst grad av stål, skrapmetall og jern. Det kan være mange legeringer, blandinger av metallholdige produkter. Blant annet sykler og vrakbiler inneholder ulike komponenter som plast, gummi og ulike metaller. Vrakbiler, sykler eller urene produkter sendes derfor til vårt anlegg i Fredrikstad for fragmentering der disse komponentene blir adskilte, sier Rosling.

– Hvor ender de mange tonn med skrapmetall opp til slutt?

– Jern og metall kan benyttes videre i det uendelige og er attraktivt som gjenbruksmateriale. Råstoffene benyttes videre til produksjon av nye produkter, noen av disse har vi allerede nevnt. Stålet fra smelteverket i Mo i Rana tar trolig flere runder i kretsløpet. Det er et viktig miljøaspekt ved dette også, avslutter Hans Rosling i bedriften som har 10 ansatte på Heimdal og 2 ansatte i Hommelvik. Totalt omsetter Metallco-konsernet for 1,5 mrd. kroner i året.

Les forrige sak:
Elisabeth Guldberg og Maichen Eidem Olsen (t.v.) ventet med rød løper da barnehagebarna møtte sist fredag. Foto: Privat
– Å bry seg er også smittsomt

Markerte ettårsdagen med rød løper og portal

Close