4 °C Stjørdal, NO
19/10/2021

Spar Hegra uke 42
XC60
Header-Bingo-med dato
XC90
XC40

Tester ut miljøvennlig asfalt på E14

En strekning på nesten 500 meter på E14 i Meråker er nå asfaltert med ny og bærekraftig asfalt. Foto: Ellinor Hansen En strekning på nesten 500 meter på E14 i Meråker er nå asfaltert med ny og bærekraftig asfalt. Foto: Ellinor Hansen

En strekning på 484 meter av E14 i Meråker har nå blitt asfaltert med en ny og mer klimavennlig asfalt.

Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding. Det er entreprenøren Veidekke som har kontrakt med Statens vegvesen om å asfaltere riksvegene i Trøndelag, og dermed utført jobben i Meråker bestående av å legge 200 tonn asfalt.

Bindemiddelet basert på fossil råolje er delvis erstattet med et miljøvennlig plantebasert alternativ, noe som videre fører til et redusert CO2-utslipp.

Ønsket utvikling

– Dette er det tredje året på rad vi vekter utslipp av CO2 ved tildeling av flere av asfaltkontraktene på riksvegene. Da lønner det seg for entreprenørene å levere asfalt med lavt klimagassutslipp, sier fagansvarlig for asfalt, Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen.

I pressemeldingen opplyser Statens vegvesen at de har et mål om å halvere CO2-utslipp til drift og vedlikehold av riksvegene innen 2030. Videre står de at de har gjort flere grep som har ført til at klimatiltak lønner seg.

– Asfaltbransjen viser at dette er en utvikling de ønsker velkommen. At vi har en klar strategi for hvordan vi jobber med klimagassreduksjoner, bidrar til at alle de store entreprenørene gjør tiltak for å redusere sine utslipp. Det er vi glade for, og det viser at den jobben vi gjør har veldig god effekt, sier Lunaas.

Fortsatt god kvalitet

Statens Vegvesen forteller at de har vært tydelige på at utslipp av CO2 vil få stor betydning for tildeling av asfaltkontrakter. Dette har ført til at også entreprenørene som konkurrerer om kontraktene har stort fokus på å redusere sine utslipp.

Det presiseres imidlertid at tiltakene ikke skal gå på bekostning av kvaliteten til asfalten. Når den legges tas det prøver av asfalten, og vegeier skal følge opp med måling av spor og jevnhet i de neste årene.

– Vi har en god dialog med bransjen i arbeidet vårt med å utvikle kontraktene og få ned utslippet av CO2. På denne måten nyttiggjør vi oss av entreprenørenes kunnskap og erfaring til å gi oss et asfaltdekke som både er slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, sier Lunaas.

Høye mål innen bærekraft

Ifølge Statens vegvesen er det er flere tiltak som bidrar til redusert CO2-utslipp innenfor asfaltvirksomheten. Endre fyringskilder i asfaltfabrikken, øke andelen av resirkulert asfalt, produsere asfalten med lavere temperatur, klimavennlig transport med bil og båt er blant eksempler på slike tiltak.

– Vi vil fortsette arbeidet med å vektlegge CO2-utslipp i stadig flere av asfaltkontraktene våre og er glade for å se at flere store byggherrer som fylkeskommuner og kommuner tar i bruk den samme metoden, sier Lunaas.

Veidekke har forsket på bruken av alternative bindemidler, og kjørt tester i laboratorium, før de i fjor høst la den første prøvestrekningen i et kjørefelt mellom Meldal og Berkåk for Trøndelag fylkeskommune.

Det er en videreutviklet variant av denne de nå har lagt på E14. Direktør Martin Holmquist i Veidekke Asfalt roser Statens Vegvesen for å ta initiativ.

– Veidekke har høye mål innen bærekraft, og vi er helt avhengige av at våre kunder legger til rette for innovasjon i sine kontrakter slik som Statens vegvesen gjør her. Innovasjon i bransjen skjer ikke ved detaljbeskrivelser, men når kriterier som CO2-utslipp måles, vektes og premieres i anbud, sier Holmqvist.

Les forrige sak:
Sander Kartum (med ball) har vært involvert i 18 kamper for Kristiansund denne sesongen, hvorav elleve fra start. Det har blitt fire scoringer og en assist for midtbanespilleren. Foto: KBK
Sander imponerer i Kristiansund: – Vi har stor tro på at vi skal greie medalje

Close