1 °C Stjørdal, NO
16/12/2018

Trygg Trafikk besøker 10. klassene

 

– Det er lov til å si at du er redd når noen kjører altfor fort!


Sture Nørholm fra politiet på Steinkjer har vært med i Nord-Trøndelag Trygg Trafikk sitt holdningsskapende arbeid siden det ble startet i 1987. Året før hadde Birger Andreas Myrstad startet kampanjen ”Det er ikke tøft å være død”. – Vårt mål er hvert år å komme ut og snakke med alle 10. klassinger i hele Nord-Trøndelag for å fortelle om holdningskapende arbeid i trafikken, sier Idar Ertsås i Trygg Trafikk.

Tirsdag var 10. klassinger fra Hegra og Meråker samlet på Hegra ungdomsskole der de hørte Nørholm som understreket at spesielt jenter skal ikke la seg imponere at gutter som kjører altfor fort. Han tok en test ut i klasserommet: – Hvem har vært med på å kjøre 110 km/t? Mange hender i været. 120 km/t? Mange hender i været. 140 km/t? Fortsatt ganske mange hender i været. – Sier dere i fra? Jo, det er noen som melder at de sier fra. Andre er tause.

Fyll og fart
Prototypen på en trafikkulykke er fyllekjøring og fart. I 35-40 % av ulykkene er rus medvirkende årsak. En ruset sjåfør har ikke noe på vegene å gjøre! Jo, det kommer hender med elever som har sittet på med en ruset sjåfør. Jo, de visste det på forhånd. Og flere har sett rusete sjåfører sette seg inn en bil:
Nørholm: – Da handler det om å ta tak, ring politiet og si ifra. Dere kan om ønskelig være anonyme. Men det er meget viktig at politiet får stanset de som utgjør en stor risiko for andre i trafikken. Fortell hvilken bil det er og hvem som kjører!

Anita Lekang Revhaug kommer fra Bodø og bor på Steinkjer. Derfor har det blitt mange kjøreturer nordover. Hun fortalte om en julidag i 1997: – De tre barna i baksetet sov mens vi voksne skiftet på å kjøre. Rett etter litt frisk luft før Mosjøen ble vi møtt av et forferdelig syn med to fullstendig ødelagte biler i vegkanten. Vi sikret skadested og sørget etter beste evne for fri luft – til de som fortsatt pustet. Flere stanset etter hvert. Hjelpepersonell kom.
Anita fikk tak i handa til lille Mia på tre år som spurte på mamma og pappa: – Jeg prøvde å si at det går bra, men jeg så at mora ble båret bort tildekket. Faren døde også. Familien på tre hadde kollidert med to ungdommer fra Mosjøen som var ruspåvirket og kjørte i 140 km/t. Bileieren som var passasjer overlevde. Sjåføren døde. Eieren ble tiltalt og straffet. Men Mia sto igjen uten foreldre, sa en beveget Anita Lekang Revhaug som er med i Trygg Trafikk sitt team: – Så mange år etterpå opplever jeg ennå lydene.

Svein Ole Våg er en ambulansesjåfør som har sett mye. Han viste fram bilder fra noen ulykker i Nord-Trøndelag; også på Skatval. Det er veldig sterke krefter som blir skapt av fart. Du kan tenke på ei flaske brus bak i bilen. Ved en kollisjon i 100 km/t vil den kastes framover og kan treffe deg. Pga av farten har 0,6 kg fått en kraft av 231 kg!

Våg var opptatt av at elevene kunne oppleve å være de første som kommer til et ulykkessted. Han minnet om noen grunnregler: Det er viktig å sikre skadestedet slik at det ikke skjer nye ulykker. Det er avgjørende å skaffe frie luftveier og stanse større blødninger. Brudd skaper store blodtap. Her kan det stå om sekunder.

Nørholm minner om kampanjen 1840. Tallene er ikke tilfeldig valgt. Det er 40 ganger større risiko for at en 18-åring kjører ut enn en 40-åring.

Elevene fikk mye å tenke på. Vil de si fra neste gang noen skal tøffe seg og kjøre fort? Hvor tøft er det å kjøre fort? Det er ikke tøft å være død!

Les forrige sak:
Bedre reisetilbud

  Jon Olav som nå er ansatt i NAF og engasjert […]

Close