13 °C Stjørdal, NO
17/08/2018

Tunnelåpning med pomp og prakt

Statsråd, fylkesordførere, ordførerne Terje Granmo i Malvik og Johan Arnt Elverum i Stjørdal var med på åpningen av Gevingåsen Tunnel tirsdag.
Nardo Bil XC90 – post
Nardo Bil XC60 – post
Nardo Bil V90 – post

Sist oppdatert


Jernbaneverket og Mika-arbeiderne som i to år har arbeidet med utsprenging og ferdigstillelse av Gevingåsen Tunnel ble sammen med sine underleverandører hedret og gratulert av statsråd, fylkesordførere i begge trøndelagsfylkene ordførerne i Malvik og Stjørdal tirsdag. Tydelig var dette en gledens dag for jernbanen i sin helhet med NSB og Jernbaneverket i spissen for begivenhetene. Spesielt satte de yngste pris på invitasjonen, og barn i hundretall fra Hommelvik og Lånke fikk delta på åpningen samtidig som mange av barna fikk en togtur.

 

Første skritt for raskere bane
Regional plan- og utviklingsdirektør i Jernbaneverket, Anne Skolmli overvar åpningen på Hell, og sier denne tunnelen er første store løft for en raskere moderne bane for både persontransport og gods på Nordlandsbanen.

Franzefozz mai18 banner

 

– Dette ser jeg på som det første løft for en modernisert bane for tog i Trøndelag. Bortsett fra implementering av GBMR-systemet er dette det største prosjektet på banen siden 1960-tallet. Jernbanen er en god bidragsyter til gode regioner. Vi har tro på økning av persontrafikken og venter nye investeringer med dobbeltsporet bro over Stjørdalselva til Værnes, sa Anne Skolmli på gladdagen for Jernbaneverket i Trøndelag. Fem minutter kjøretid spart og maksfart på 130 kilometer i timen i tunnelen i tillegg til økt sikkerhet gir bane klare fortrinn.

 

– Vi har et klart mål om større mengder gods på bane. Skal operatørene på bane greie konkurransen med vei, og her kommer sikkerhetsaspekter og sparte utslipp inn, må vi bare arbeide videre mot nye prosjekter. Jeg er utålmodig og venter at Forbordsfjellet får økt fokus fra politisk hold og oss i Jernbaneverket fremover, sa Anne Skolmli blant 700 jublende barn og jernbanefolk i går tirsdag. Elisabeth Enger, Tore O Sandvik, Gunnar Viken og to ordførere i tillegg til Statsråden gratulerte hele Trøndelag med ny tunnel i går. Jernbanen trenger gratulasjonene og støtten de får. Bevilgningene til bane har i mange tiår vært forsømt eller bortprioritert blant annet til veisektoren. Derfor var det ekstra stas da statsråden fremhevet det sektoroverbyggende samarbeid man har opplevd i dette tunnelprosjektet. Luftfart, vei og jernbane har funnet gode løsninger sammen. Dette blir ikke bare nasjonalt lagt merke til, tilstede på Hell var også representanter fra naboen i øst SJ på festdagen tirsdag.

 

Moderne jernbane om 20 år
Statsråd Kleppa sa Trøndelag kan vente seg en langt mer moderne bane innen et 20-års perspektiv. Ambisjonene kan for noen oppleves lave, men Kleppa utelukket ikke friske midler med først dobbeltsporet bro over Stjørdalselva, og kanskje på sikt flytoghastigheter mellom Trondheim og Værnes. Hun sa viktige valg skal tas videre men nevnte ikke noe om logistikknutepunkt på denne festdagen. Hun vektla også at Jernbaneverket hadde utført prosjektet innenfor sin økonomiske ramme på 730 millioner kroner. Det er nøyaktig 135 år siden banen ble påbegynt i Hommelvik datoen 11.november 1876. Det er tid for fornyelse. Gevingåsen Tunnel fremstår ny, moderne med rømningsveier for bane og vei. En ny æra innen jernbane kan være på vei. Har vi bare sett første spadetak? Samme dag kom nyheten om elektrifisering av Nordlandsbanen og Meråkerbanen. Det er grunn til å sprette kaker for jernbanefolk!

 

Et folkehav av feststemte barn møtte fra Lånke og Hommelvik skole. I tillegg møtte barnehagebarn fra Lånke opp og skapte stemning sammen med musikere på Hell tirsdag. Flott av arrangøren å inkludere barna på denne måten.

 

 

Prosjektleder Christoffer Østvik i Jernbaneverket mottar en statuett av en rallar i gave fra bygg entreprenør Mika-Betonmast. Bak står statsråd Magnhild Meltveit Kleppa og jernbanedirektør Elisabeth Enger.

 

 

 


Les forrige sak:
Samarbeider med Øst-Trøndelag

  - Vi ser at vi på en rekke områder har saker […]

Close