2 °C Stjørdal, NO
24/10/2020

Vår mening: Lederskap med lidenskap

Stjørdals-Nytt sin lederartikkel i Nærings-Nytt i Værnesregionen 8. juli 2020

Renate Berg og Bjørn Nagel Høgmo er to ledere i to vidt forskjellige bransjer og med temmelige ulike lederstiler. Men samtidig er de kanskje ikke så ulike.

Hva kjennetegner en god leder? Er hun tydelig, målrettet, resultatorientert? Tre av mange egenskaper som ofte går igjen når en god leder skal beskrives. Tre «harde» ord og beskrivelser. Måten disse utøves på er imidlertid vidt forskjellige. Mange, muligens stadig flere, ledere bruker «myke» virkemidler for å komme fram til målene.

Vi journalister er heldige. Hver eneste dag får vi møte mange ulike mennesker, – mennesker i ulike situasjoner og posisjoner i samfunnet. Når vi lager vårt næringsbilag kommer vi særlig tett på både ledere og ansatte i det lokale næringslivet.

Felles for alle næringslivsledere er at de er opptatt av å skape. Ikke bare et godt resultat, men gode produkter, gode tjenester og gode arbeids- og utviklingsmiljø. Da er det fascinerende å komme utenfra og få et ørlite innblikk i de ulike metodene som brukes for å nå målene.

Noen styrer beinhardt og tøft og bruker utestemmen inne. Andre er smidige, lirker til det meste og leder kun med innestemme. Og selvsagt er mange litt av alt. Veien til målene er, og må være, ulike. Mye av dette influeres av miljø og omgivelser, og av produktene og tjenestene som bedriften leverer. Lederutøvelsen som fungerer i én bedrift vil ofte ikke fungere i nabobedriften som en konsekvens av dette. Joda, gode ledere kan være gode ledere i mange ulike bransjer og bedrifter, men det er langt fra noen automatikk i det.

Det er spennende å registrere at de indre drivkreftene Bjørn Nagel Høgmo har for å lede takplateprodusenten Verform er mange av de samme som Renate Berg driver sitt begravelsesbyrå etter. Den ene bedriften produserer noe av det hardeste og mest fysiske du noen gang kjøper, mens den andre leverer noen av de mest sårbare og nære tjenestene du noen gang kommer til å benytte deg av.

LES OGSÅ: Gir bort sitt tredje tak

LES OGSÅ: Gikk inn med hud og hår – og hjerte og etternavn

Disse to eksemplene er to av et stort antall veldig dyktige bedriftsledere i Værnesregionen. I dette bilaget kan du lese mer om dem. Vi lar oss fascinere av at veien til målene, og lederstilen, ikke er så ulike som de ser ut. Utvendig virker nemlig de to lederskapene som natt og dag. Innvendig derimot.

Bjørn Nagel Høgmo er en storvokst, høyrøstet bedriftsleder. Det er liksom ikke tvil når han kommer ut av kontordøra. Her kommer sjefen, stort sett med et bredt smil, hyggelig hilsende, men med klare ord og beskjeder. De serveres med bass-stemme på bred meråker-dialekt, temmelig ofte etterfulgt av en kraftfull latter. Han gestikulerer, snakker med hele kroppen og er tydelig på alle mulige måter. Han tar plass både fysisk og verbalt, men tar ofte turen innom de myke verdiene når han snakker om lederskap. Han snakker gjerne om livet, om følelser, om bedriftens og sin egen lille plass i den store verden. Den store mannen med den godt hørbare stemmen tør å være liten.

Renate Berg tenker seg om, filosoferer, kjenner etter og tar gjerne et ekstra godt tak rundt kaffekoppen. Lavmælt, gjennomtenkt og med stor ydmykhet, snakker hun om engasjementet for de pårørende, for de ansatte, for bedriften. Og om det gedigne ansvaret hun kjenner på knyttet til bedriftens oppdrag. Her er det ingen romstor tilstedeværelse. Det er ingen som automatisk tenker at hun er sjefen. Det er før hun avslører sine tanker, sine verdier, sin kunnskap. Da er det ingen tvil om at; joda, hun er sjefen. Da fyller hun rommet akkurat som Høgmo gjør, men på en fullstendig annen måte. Tydeligheten, målbevisstheten og resultatorienteringen kommer fram gjennom to helt ulike måter å lede og være på.

Men det ligger noe mer bak hos begge; det er hjertet, det er lidenskapen.

Bassrøsten og takplatesjefen fra Gudå og den lavmælte begravelsesbyråsjefen i Stjørdal har mye mer til felles enn at de er eiere og ledere av hver sin bedrift. De har nemlig hvert sitt store hjerte som banker hardt og inderlig for det de driver med, – for kundene, for de ansatte, for bedriften. Lederskap i to bedrifter er aldri helt likt. Leder, bedrift, produkt må passe sammen. Og ikke minst er det en veldig god egenskap at en bedriftsleder evner å se det som er større enn seg selv og sitt. Bak de store håndbevegelsene på sjefskontoret til Verform og de temmelig lavmælte ordene rundt samtalebordet ved Berg Begravelsesbyrå ligger det noe mer. Det er lidenskapen.

Så vet vi at det alltid finnes ulike oppfatninger av lederne i de ulike bedriftene, og at deres ansatte kan ha en helt annen virkelighetsoppfatning enn det vi skriver her. Men det som er bombesikkert er at lederskap er ulikt, men dog så likt. Uansett; felles for å kunne utøve topp lederskap er at det må ligge noe mer der; en annen drivkraft enn å tjene mest mulig. Det er et helt nødvendig mål for alle å drive lønnsomt, men på veien dit er det aldri feil å utøve lederskap med både stort hjerte og masse lidenskap.

Les forrige sak:
Oljesøl gjør E6 meget glatt

Vegtrafikksentralen advarer alle kjørende

Close