11 °C Stjørdal, NO
10/07/2020

Verdens eldste forsknings-damper

Maskinsjef Rolf Kværnes, båtsmann Trygve Jacobsen, styrmann Ivar Enebakk og kaptein på Hansteen Edmund Eiletsen ga passasjerer og øvrig mannskap en fin rundreise med seildamperen fra 1866 på Trondheimsfjorden helga 3-5.august.

 

Skipet Hansteen var ferdig fra Nylands Mek. Verksted som verftets byggenummer 11 i 1867. ”Hansteen” ble bygd i brytningstiden mellom seil og damp og ble derfor utstyrt både med seil og dampmaskin. I dag er Hansteen den eneste gjenværende representant som overgangsfartøy. Blant andre bevarte skip over 100 fot er Hansteen det desidert eldste – nærmere 50 år eldre enn nummer 2 på lista. Denne dagen har seildamperen Hansteen avgang fra Levanger presis klokka 10.00. Dato er lørdag 4.august. Passasjerene har overnattet i martnasbyen Levanger, og Kaptein Edmund Eilertsen og et mannskap på ni har klargjort skipet som driftes av vanndamp. I maskinrommet sikrer maskinpasser Rolf Kværnes og fyrbøter Tore Wiggen fra Stjørdal sammen med maskinist Olav Sagmyr fra Råkvåg skikkelig trykk på dampkjelen mens sort kull fra Polen brennes.   Skipet Hansteen startet sin omfattende karriere med kartlegging av sjøbunnen og fiskeforekomstene allerede i 1868. I de kommende 30 årene kartla seildamperen Hansteen norskekysten opp til grensen mot Russland og ut til 10 mil fra land. Dette var klart et pionér-arbeid, og dagens sjøkart er faktisk basert på de målingene som ble foretatt fra skipet Hansteen.

 

Går på fjorden med glade passasjerer

Året 1978 da skipet skulle kondemneres og senkes på dypt vann, oppdaget veteranskipsentusiasten Olaf T. Engvik fra Rissa klenodiet og startet et møysommelig arbeid for å restaurere skipet og få det i seilingsdyktig stand igjen. Engvik er også kjent for engasjementet for veteranbåtene Verdalen og Oscarsborg.    I dag er det Stiftelsen D/S Hansteen i Trondheim, med Sør-Trøndelag fylkeskommune som er den drivende kraft og eier den unike seildamperen Hansteen, som er karakterisert som et verneverdig skip. Ivrige entusiaster som blant annet kokke Sylvi Jacobsen og veteran Rolf Røberg og Ivar Enebakk blant flere andre gjør skipet levende og i fullt operativ stand. Også ved hjelp og bistand fra driftsforeningen Gamle Dampen i Trondheim er skipet holdt i god stand. D/S Hansteen har seilt på Trondheimsfjorden og langs kysten mellom Bergen og Bodø de siste årene. Et spill av tilfeldigheter gjennom mer enn et århundre gjør at skipet ennå flyter på sitt originale skrog fra 1866. Skipet er et unikt tilfelle og et klenodium av de sjeldne. Kaptein på dampseileren, Edmund Eilertsen, har kommandoen på brua og benytter et verbalt manøvreringsmønster med kommunikasjon til maskinrom via et messingrør, slik det ble gjort fra opprinnelsen av.

–       Vi gjennomfører mellom 40-50 turer i sommerhalvåret, og du kan godt si det kreves god innsats fra mannskapene etter som det tar oss åtte timer fyring på kald maskin før skipet kan gå fra kai, sier Eilertsen og maskinpasser Kværnes.        

 

 

Det kartografiske arbeidet som i unge år for skipet ble utført om bord vakte også internasjonal oppsikt. I tillegg til dyplodding og karttegning, ble det fra Hansteen også utført magnetiske og meteorologiske observasjoner samt zoologiske og biologiske undersøkelser. Vanligvis var skipet i denne perioden i drift kun i sommerhalvåret slik det fortsatt er når skipet ikke ligger i kanalen gjennom vinteren i Trondheim. Norges Geografiske Oppmåling har tidligere vært eier og oppdragsgiver, mens det var Den norske Marine som drev skipet. Som statseid skip ble Hansteen også benyttet som Kongeskip for Kong Oscar II og hans familie under feiringen av 1000-årsjubileet for Norges samling i 1872.

 

En pioner med fortsatt liv

Som forskningsskip er ”Hansteen” en pioner både nasjonalt og internasjonalt, og utgjør verdens eldste bevarte forskningsdamper. Etter perioden som forskningsskip fikk Hansteen en omflakkende tilværelse med flere ulike oppgaver. I årene 1898 – 1900 var den blant annet lokalrutebåt på Indre Trondheimsfjorden med Innherreds Dampskipsselskap i Steinkjer som eier. «Skuta» ble ombygd til brønnbåt med passasjerbekvemmeligheter i 1899. Deretter fulgte en 50-år lang karriere som lokalrutebåt under navnet ”Haarek”, eid av Det Helgelandske Dampskipsselskap i Sandnessjøen. I tillegg til rutefart på Helgelandskysten, ble skipet utleid i perioder. Året 1914 holdt det på å gå galt, da gamle D/S Hansteen i likhet med året 1978 skulle hugges opp.

–       Vi er veldig glade for at skipet er bevart for ettertiden og at det ikke minst kan brukes til turer på fjorden fortsatt. Mange tilfeldigheter, men også godt arbeid gir oss muligheten til å nyte denne seildamperen fortsatt, sier Rolf Røberg, som har en lang maritim bakgrunn med i balasten. Denne gang gikk dampseileren fra Trondheim til Tautra, videre til Levanger med overnatting. Dag to gikk D/S Hansteen til Ytterøya og Mosvik, Kjerknesvågen og Leksvik tilbake til Trondheim.

–       Våre passasjerer, maks 40 i tallet fikk disse dagene en fin reise på fjorden med to innlagte overnattinger. Det er tydelig interesse for å bli med på tokt med den ærverdige seildamperen blant våre passasjerer, sier kaptein Edmund Eilertsen om bord på D/S Hansteen.    

 

Passasjerene går om bord i verdens eldste seildamper i rute. Her ved kai i Levanger.

D/S Hansteen med mannskap og passasjerer legger fra i Levangersundet denne lørdagen klokka 10.00.

Maskinist Olav Sagmyr får ordrer fra kapteinen på brua via «øreropert» i messing.

8243:

Maskinist Olav Sagmyr og fyrbøter Tore Wiggen sikrer et damptrykk på åtte kilo nede i maskinrommet på D/S Hansteen.

 

8245:

 

 

8250:

God mat og drikke hører med om bord i D/S Hansteen. Kokke Sylvi Jacobsen steller godt med mannskap og passasjerer.

Les forrige sak:
Derfor bør du spise solbær

  Den triste solbærbusken i bestemors hage var kanskje ikke førstevalget […]

Close