11 °C Stjørdal, NO
22/09/2019

Verdensnyhet lansert på Hell

Frostinger vil ha hurtigbåt uten utslipp mellom Trondheim og Frosta

Erlend Solem er fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag. Han er helt sikker på at det om få år kommer på markedet utslippsfrie hurtigbåter som er utviklet og produsert i Norge. Erlend Solem er fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag. Han er helt sikker på at det om få år kommer på markedet utslippsfrie hurtigbåter som er utviklet og produsert i Norge.

Lanseringen av en norsk verdensnyhet trakk mange fra et maritimt miljø til Scandic Hell. I 2017 utfordret elleve fylkeskommuner norsk og internasjonal industri til å utvikle klimateknologi til sjøs. Hurtigbåter er den største kilden til klimautslipp målt i utslipp per passasjer. Disse vil fylkeskommunene raskest mulig gjøre fossilfrie.

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, er helt sikker på at denne landsdelen og store deler av landet i årene fremover vil få flere hurtigbåter som vil være utslippsfrie. Han tror kjerneområdet for bygging og utvikling av denne teknologien vil komme til å prege kysten fra Trøndelag til Hordaland. I dag fikk han sammen med mange i Hell Arena presentert to av fem konsortier fra Trøndelag som viste mulighetens hurtigbåt basert på utslippsfri energibruk.

– Når vi vet at de ti største skipene på våre hav i dag slippet ut like mye CO2 som en milliard biler, ligger det et stort potensielt forbedringsregime innen sjøfart generelt. Nå opplever vi at fylkeskommunene med Trøndelag og Nordland går i spissen og stiller krav til nullutslipp fra både ferger og hurtigbåter, sier fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem.

Det er innovative offentlige anskaffelser som ligger bak kontraktene om å utvikle og demonstrere at nullutslipp er mulig. Flere av de innovative partnerne presenterte sine løsninger. (Artikkelen fortsetter under bildet!)

Frode Revhaug (H) på Frosta mener det er marked for hurtigbåt fra Frosta til Trondheim og Fosen.
Frode Revhaug (H) på Frosta mener det er marked for hurtigbåt fra Frosta til Trondheim og Fosen.

Så langt foreligger ingen konkrete planer om ruter med hurtigbåt mellom Trondheim- Stjørdal og Frosta. Ordførerkandidat for Høyre på Frosta, Frode Revhaug, mener markedet og behovene kan være innen rekkevidde for åpning med anløp av hurtigbåt på Trondheimsfjorden.

– I dag har vi sett at industrien både har løsningene og teknologien som kan gi oss utslippsfrie hurtigbåter. Det er banebrytende teknologi på gang og et slikt marked vil helt klart være etterspurt globalt. Vi vil nok se passasjerbåter verden aldri før har sett. For Frosta sin del kan det være marked for slik transport med pendlere til Trondheim og Fosen. Eksempelvis har Frosta nå et privat initiativ med flere boliger og fritidsboliger i et stort prosjekt ytterst på Neset. Dette viser potensialet for et tilbud med hurtigbåt for pendlere som vil bosette seg på Frosta, sier Frode Revhaug.

Ta lappen

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO åpnet minikonferansen på hotellet med å understreke at produsentene av slike fartøy har en lys industrihistorie i sikte.
– Innenfor disse prosjektene med utvikling av utslippsfrie hurtigbåter kan vi raskt oppjustere allerede 400 arbeidsplasser. Med de prosjekter som nå pågår er allerede 300.000 tonn CO2 ekvivalenter spart. Opp mot 80 ferger med batteri-strømdrift er i bestilling. Vi har fortrinn som kystnasjon med hav og fjorder og dette skal vi utnytte videre i Det grønne skiftet, sa Ole Erik Almlid.

Trøndelag Fylkeskommune fikk mye honnør for sin tidlige bestilling av elektriske ferger og satsing på ny fornybar teknologi. Fylkesordfører Tore O. Sandvik og Fylkesråd i Nordland fylkeskommune, Tomas Norvoll, legger listen høyt med planlagt felles innkjøp av utslippsfrie hurtigbåter. Nå venter de på hva innovative maritime utviklere greier å skape. Målet er at de fleste hurtigbåtene som vil bli benyttet i Midt-Norge skal driftes med enten batteridrift, bioenergi eller hydrogen innen 2023. Statsråd Ola Elvestuen besøkte fagdagen. Han lovte støtte fra blant annet Enova og flere bidragsytere for å lykkes med en ny industribygging for utslippsfrie hurtigbåter og ferger.

Les forrige sak:
(Illustrasjonsfoto)
100 millioner til elektrifisering

Glad-lekkasje fra statsbudsjettet

Close